Openbare daltonschool de Holterenk

Dorsmolen 1 7451 AW Holten

  • Met de fiets of kar een rondje om de school.
  • Samenwerken in de hal van de school. Groot en klein samen in ontwikkeling.
  • Spelen, ontdekken en leren in het groen.
  • Betekenisvol leren op de Holterenk
  • Aansluiten bij de betekeniswereld van onze jongste leerlingen.

Het team

Toelichting van de school

Het motto van het team is: “We zijn energiek, enthousiast, deskundig en gemotiveerd .”

Het team van odbs de Holterenk bestaat uit 19 personen. Er zijn 13 leerkrachten, 1 LIO student (leraar in opleiding), 1 studentbegeleider, 1 intern begeleider, 2 onderwijsassistenten en 1 directeur. Daarnaast is er nog een administratief medewerkster voor een middag in de week en externe leerkrachten voor godsdienstles en humanistisch vormingsonderwijs. Ook wordt ons team wekelijks ondersteund door meerdere vrijwilligers die de leerlingen en het onderwijs een warm hart toedragen.

Regelmatig wordt het team aangevuld met externe expertise in de vorm van bijvoorbeeld ambulant begeleiders, collegiale consulenten, maatschappelijk werker, schoolarts, enz.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Varietas werkt met een eigen invalpool. Wanneer een leerkracht ziek is of verlof heeft, wordt er via de vervangingspool een invalleerkracht ingepland. De invalleerkrachten in deze pool zijn zorgvuldig geselecteerd en worden door de scholen waar ze invallen begeleid en beoordeeld.

Als er geen vervanger is voor de afwezige leerkracht wordt bekeken of er binnen de school een passende oplossing gevonden kan worden. Groepen kunnen worden samengevoegd of een collega-teamlid neemt de groep over.  

Indien de vervanging niet geregeld kan worden zal een groep de volgende dag, voor ten hoogste twee dagen achtereen thuis moeten blijven. Na twee dagen blijft dan een andere groep thuis. Ouders of verzorgers krijgen een dag van tevoren bericht over hoe de zaken geregeld zijn.  De werkwijze zoals hierboven omschreven en die voor alle scholen geldt, is vastgesteld om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen waarborgen, om de werkdruk bij het personeel niet te vergroten en om de leerlingen niet ‘onder schooltijd’ naar huis te hoeven sturen.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Verdeling leerkrachten schooljaar 2022-2023

groep 1/2a juf Ashley           

groep 1/2b juf Cindy en juf Ingrid

groep 3 juf Anneloes Visscher en juf Margret

groep 4 juf Suzan en meester Arno

groep 5 juf Jo-Anne en meester Arno

groep 6 meester Martijn en meester Stefan (LIO)

groep 7 juf Wendele

groep 8 juf Nienke v W en juf Denise

onderwijsassistent: juf Laura

onderwijsassistent: juf Hylkje

opleider in de school: Marloes Aman

IB-er: Mieke van Waas

Directie: Nienke Pijffers

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze onderbouw gaan wij uit van spelend en ontwikkelingsgericht leren. De leerkrachten stimuleren zoveel mogelijk de ontwikkeling van de leerlingen. Er worden materialen aangeboden die de ontwikkeling bevorderen en die bij het niveau van de leerling passen. Wij hebben bewust gekozen voor gecombineerde kleutergroepen van oudere en jongere leerlingen. Vanaf de eerste schooldag gaan we uit van de dalton principes, de jongste leerlingen die nieuw binnenkomen krijgen een “maatje” die hen de weg wijst in de groep. De leerlingen leren omgaan met dagkleuren, dag - en weektaak en het planbord. 

Leren vanuit een betekenisvolle omgeving is voor ons het uitgangspunt bij de jongste leerlingen. Kinderen ontwikkelen en leren doordat zij deelnemen aan betekenisvolle activiteiten. De interesses?van de leerlingen worden?aangesproken en gekoppeld aan de doelen?die behaald zijn op de peutergroep en sluiten aan bij de ontwikkelingsdoelen van groep 1/2.

Wij ervaren dat groep 3 leerlingen met name het eerste half jaar nog veel behoefte hebben aan het spelend en ontdekkend leren. Ons onderwijs is dan ook zo georganiseerd dat zij wekelijks nog kunnen meespelen in de themahoeken van groep 1/2.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij streven naar een goede verdeling van leer- en vormingsgebieden en houden rekening met de behoeften van onze leerlingen. Daar waar nodig besteden we meer tijd aan taal - en/of rekenonderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Doelgroep                                                                                                                                                                                              Als openbare daltonschool basisschool zijn alle kinderen welkom bij ons op school, ongeacht aard, cultuur en religie. Wij bieden binnen het kader van passend onderwijs alle leerlingen onderwijs waarbij wij aan de zorgplicht voldoen. De huidige populatie is een afspiegeling van onze maatschappij binnen Holten.

Intern begeleider                                                                                                                                                                                    De coördinatie van de ondersteuning is in handen van de intern begeleider. Zij vervult een specifieke rol met bijbehorende taken,waaronder het maken van het zorgplan en zij heeft een aantal, vooral onderwijskundige, verantwoordelijkheden. De intern begeleider is betrokken bij veel processen rondom kinderen in de school en heeft veel contacten met de leerkrachten en helpt deze bij het uitvoeren van zorgactiviteiten. Ook onderhoudt zij de externe contacten met o.a. de zorginstellingen, speciaal onderwijs, samenwerkingsverband SWV Noord Twente, SOT, etc. De intern begeleider is de spil in de externe contacten rondom de ondersteuning. Ze is voor haar rol specifiek geschoold. De intern begeleider komt voor u in beeld wanneer u een specifieke vraag heeft omtrent zaken aangaande uw kind. Ook wanneer er besprekingen zijn aangaande de ondersteuningsactiviteiten op school schuift de intern begeleider aan. 

Onderwijsassistent                                                                                                                                                                                Onze onderwijsassistent geeft ondersteuning aan kinderen in en buiten de klas die het op een bepaald ontwikkelingsgebied tijdelijk nodig hebben. Zij richt zich voornamelijk op het vergroten van de cognitieve en sociale vaardigheden van onze leerlingen.

ICT-coördinator                                                                                                                                                                                        De ICT-coördinator heeft contact met externen. Behoudt het overzicht over inzet van software. Heeft frequent overleg met de directie om het beleid op ICT en onderwijs verder te ontwikkelen, verdere ICT-ontwikkelingen in kaart te brengen en planmatig in te zetten binnen ons onderwijs.

Daltoncoördinator                                                                                                                                                                                  De daltoncoördinator is de eerst aanspreekbare persoon voor alle zaken die betrekking hebben op Dalton. De daltoncoördinator zorgt samen met de directie voor de organisatorische aansturing van alle daltonaspecten, welke het functioneren van de school aangaan en verbeteren. Tevens draagt de daltoncoördinator mede zorg voor de pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang ten aanzien van de onderlinge afstemming tussen alle groepen. Deze taak valt uiteen in drie onderdelen: bewaken van het dalton-gedachten goed, coachen en begeleiden van collega’s en het initiëren van speerpunten.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen de inzet van onze onderwijsassistenten graag continueren. Wij ervaren dat de extra tijd, de extra ondersteuning veel betekent voor onze leerlingen.

De overgang tussen peuterspeelzaal/kinderdagverblijf en basisschool en de overgang tussen basisschool en voortgezet onderwijs versoepelen. De wens is om intensiever samen te werken met onze collega's van het voorschoolse en het voortgezet onderwijs.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Leerlingen die 4 jaar worden in de maanden september, oktober, november en december van het schooljaar worden door de leerkracht (en eventueel IB-er) extra goed gevolgd in hun ontwikkeling. Dit zijn de zogenaamde ‘Herfstkinderen’.   Afhankelijk van hun algehele ontwikkeling, de gegevens van observaties en toetsen en de gesprekken die we hebben met de ouders van deze kinderen wordt bepaald of deze kinderen in het volgende schooljaar doorstromen naar groep 1. In deze groep kan het kind zo nodig extra uitdagingen c.q. verrijkingsopdrachten worden aangeboden op zijn of haar niveau.  Een andere mogelijkheid is dat deze kinderen de overstap maken naar groep 2. Afhankelijk van de verdere ontwikkeling wordt dat jaar bekeken of het kind aan de lees- en rekenvoorwaarden voldoet om door te stromen naar groep 3. In deze beslissing nemen wij ook de sociaal-emotionele ontwikkeling mee en de werkhouding van het kind. Is dit nog onvoldoende dan krijgt het kind waar nodig extra aanbod en uitdaging in groep 2. Voor de besluitvorming is een specifiek protocol opgesteld dat gevolgd wordt. 

Terug naar boven