Basisschool Dijkerhoek

Dijkerhoekseweg 30 7451 LV Holten

Schoolfoto van Basisschool Dijkerhoek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP Eindtoets

Vanaf het schooljaar 2014-2015 is het voor alle leerlingen van groep 8 in het reguliere basisonderwijs verplicht om een eindtoets te maken. De overheid stelt hiervoor de Centrale Eindtoets PO beschikbaar. Scholen kunnen ook kiezen voor een andere eindtoets PO die door de minister is toegelaten. Op Obs Dijkerhoek hebben we gekozen voor de IEP-toets. Deze toets heeft een overzichtelijke manier van toetsen, sluit aan het niveau van de leerlingen en toetst minder talig. IEP zegt hier zelf het volgende over: Bij het ontwikkelen van de toets zetten we het kind centraal en proberen een zo prettig mogelijke toetservaring te bieden. Een ontspannen, gemotiveerd kind laat immers beter zien wat hij kan.

Iedere leerling in zijn kracht: van makkelijk naar moeilijk

Combinatie van gesloten én open vragen

Overzichtelijke indeling en vormgeving

Frisse en herkenbare vormgeving

Ook voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We stemmen ons onderwijs af op de behoeften en mogelijkheden van het kind. Het kind staat centraal. Door in te gaan op de onderwijsbehoeften van kinderen is het noodzakelijk dat er gedifferentieerd en flexibel gewerkt wordt. Het veronderstelt een denken, praten en handelen in mogelijkheden en kansen, in plaats van eenzijdig uitgaan van kindbeperkingen en/of ontwikkelings- en leerachterstanden. Het denken in termen van onderwijsbehoeften dient in juiste relatie te staan tot objectieve resultaatmeting. De groepsleerkracht speelt de centrale rol in de zorg voor leerlingen. Zij is verantwoordelijk voor de kinderen in de groep. De leerkracht wordt uitgedaagd om aan verschillen tegemoet te komen. Niet door ze op te heffen of te verkleinen, maar door alle leerlingen onderwijs te geven dat wat betreft vorm, inhoud en planning het best bij hun mogelijkheden aansluit. Er is een doorgaande zorglijn van voorschool naar basisschool naar voortgezet onderwijs, waarbij er sprake is van een goede overdracht en afstemming van zorg.

In een jaargroep zijn niet alle leerlingen gelijk. Terwijl de één de leerstof, of een deel ervan, met gemak aankan, heeft een ander meer uitdaging nodig of er juist meer moeite mee. Om alle leerlingen voldoende begeleiding te kunnen bieden is er zorgbeleid ontwikkeld, waarin onder andere beschreven staat hoe we de hulp aan leerlingen regelen. In elke groep heb je met meerdere leerlingen te maken die extra begeleiding nodig hebben. Daarom heeft één leerkracht op onze school een speciale taak als intern begeleider, kortweg IB-er genoemd. Deze coördineert en initieert de extra zorg die bepaalde leerlingen nodig hebben. Op OBS Dijkerhoek neemt Ilse Koolen deze taak voor haar rekening.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advies van de school

Het advies van de groepsleerkracht is doorslaggevend bij een schoolkeuze. Zij heeft meestal een goed inzicht in de mogelijkheden waarover een kind beschikt. Hierbij is ook belangrijk hoe een kind leert (gemakkelijk of kost het veel tijd), alsmede kenmerken als belangstelling, motivatie en doorzettingsvermogen. Met de invoering van de verplichte eindtoets PO is het schooladvies leidend geworden bij de plaatsing van de leerlingen in het voortgezet onderwijs. De eindtoets is een onafhankelijk en objectief tweede gegeven naast het schooladvies.

Elke leerling in groep 8 van de basisschool krijgt van zijn school voor 1 maart een schooladvies. Hierin staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. De school kijkt daarvoor onder andere naar leerprestaties, aanleg en ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode. De eindtoets bevestigt meestal dit advies. Als de eindtoets een hoger advies geeft, is de basisschool verplicht het advies te heroverwegen. We kijken dan opnieuw naar onze afwegingen waardoor het advies tot stand is gekomen. Daarna kán de school het advies aanpassen naar een hoger niveau. Dit is echter niet verplicht en zal dus afhangen van de heroverweging. Een lager advies dan het schooladvies heeft geen invloed op het uiteindelijke advies. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen zitten een groot deel van hun jeugd op de basisschool. Dit moet een veilige plek zijn waar kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, betrokken, sociale mensen waarbij ruimte is voor eigen talentontwikkeling.

Op onze school vinden wij dat een voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te komen. Wij hebben daar o.a. verbindend gezag voor ingezet. Dit is een theorie vanuit Haim Omer en Fred Jones. Iedere leerling verdient het om zich veilig te voelen, iedere leerling verdient een goede relatie met de leerkracht. 

Het is onze plicht een veilige relatie met de leerlingen te bevorderen door voor ieder kind een veilige haven, veilige basis en anker te zijn. e weg er naartoe is die van structuur, waakzame zorg en verbindend gezag.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • zelfstandig
  • betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven