PCBS Het Mozaïek

De Stok 4 7913 RE Hollandscheveld

Schoolfoto van PCBS Het Mozaïek

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden rond eind februari gemeten door de IEP M-toetsen af te nemen. 
De volgende IEP toetsen worden afgenomen:

  • AVI
  • DMT (bij een AVI score die onder het leesniveau ligt, van wat de leerling eigenlijk zou moeten halen)
  • Begrijpend lezen (vanaf eind groep 3)
  • Spelling
  • Rekenen

De leerkracht maakt een analyse van de desbetreffende toetsen. Hierbij wordt rekening gehouden met de stimulerende- en belemmerende factoren en de onderwijsbehoeften van een leerling. De resultaten worden besproken met de kwaliteitscoördinator en eventueel de directeur. 

Hierop wordt door de directeur en kwaliteitscoördinator in samenwerking met het team een schoolanalyse gemaakt. Vanuit hier werken we verder aan het komende half jaar en stellen we doelen voor onze school op.

Daarna worden de eindtoetsen afgenomen van IEP. 
Dit gebeurt rond mei/juni.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

- Eind groep 7 wordt met de leerling en ouders aan de hand van o.a. de plaatsingswijzer al gekeken hoe de leerling er op dat moment, wat schoolverwijzing betreft, voorstaat. Dit pré-advies noteert de leerkracht in Parnassys bij de desbetreffende leerling.

- Juni groep 7: Informatiemoment voor de ouders en leerlingen van groep 7. Leerkrachten groep 7 en 8 geven uitleg over de plaatsingswijzer en het VO-traject dat we op het Mozaïek volgen. Aanwezig: leerkrachten 7-8, IB-er en/of directie.

- Juni groep 7: voorlopig adviesgesprekken met ouders en leerlingen (schot voor de boeg). Deze wordt voor besproken met leerkrachten groep 7, 8, IB-er en directie. Hiervan wordt een kort verslag per lln. in parnassys gezet.

- Oktober groep 8: Leerlingen voorselecteren voor screening op lwoo, pro of vso.

- Begin oktober groep 8: Informatiemoment voor de ouders van groep 8. RVEC en Wolfsbos worden beide uitgenodigd op de hoofdvestiging. De nevenvestiging wordt ook uitgenodigd voor dit informatiemoment. Leerkrachten zijn aanwezig.

- November en december groep 8: Voorlopige adviesgesprekken met ouders en leerling, wanneer het afwijkt van het advies eind groep 7.

- Half januari verstuurt de leerkracht de aanmeldingsformulieren naar de ouders, zodat die al voor zover mogelijk ingevuld kunnen worden en bij het gesprek op school hoeft dan alleen de handtekening nog gezet te worden.

- Na de open avonden op het vo en de IEP M8 toetsen volgt een gesprek op school met ouders en leerling. De leerling krijgt het definitieve schooladvies van de leerkracht te horen en het onderwijskundig rapport wordt doorgesproken. Dit wordt afgestemd met IB-er en directie.

-  Het voorlopige en definitieve advies wordt gebaseerd op de CITO/IEP toetsen van groep 6,7 en 8 (plaatsingswijzer wordt hiervoor gebruikt) en de methodetoetsen. Ook wordt er gekeken naar werkhouding, concentratie en type kind. Bij twijfel gaat de leerkracht van groep 8 in gesprek met de leerkracht die de leerling vorig jaar in de klas heeft gehad.  Bij twijfel kan de leerkracht contact opnemen met de desbetreffende VO-school.

- De leerkracht van groep 8 verzorgt de aanmelding van de leerlingen. We volgen de procedure van de vo-scholen.

- Als de resultaten van de eindtoets bekend zijn gaat de leerkracht van groep het advies heroverwegen. Er kan in overleg met de IB-er besloten worden om het schooladvies naar boven toe aan te passen. Leerkracht groep 8 nodigt ouders uit voor een nieuw adviesgesprek.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit de waarden van ons geloof en onze opvattingen hoe mensen met elkaar om dienen te gaan, verwachten wij dat iedereen respect voor elkaar heeft. Om respect op te kunnen brengen, is zelfrespect een voorwaarde. Er is kennis en begrip voor de ander nodig. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Respectvol met elkaar omgaan, betekent eveneens dat elk kind zich veilig en vertrouwd moet voelen. Dit stimuleren wij door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat van de leerlingen. Rust, structuur, regelhantering en regelontwikkeling achten wij hierbij van groot belang. Waar we elke dag mee te maken hebben is het klimaat in de klas. Wij proberen een sfeer te scheppen, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school gaan. We onderscheiden hierbij twee zaken. Enerzijds proberen we een zo goed mogelijke school te zijn. Wat inhoudt dat we willen proberen individuele capaciteiten van de leerlingen zo te ontwikkelen en te stimuleren dat populair gezegd: "er uit komt wat erin zit". Bewust werken aan een plezierige school betekent daarnaast dat we bijzondere aandacht besteden aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. We vinden dat het aanleren hiervan niet iets is wat in een methode te vangen is. Het is iets wat alle dagen en ieder moment een rol speelt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen elkaar
  • Niemand speelt de baas
  • We helpen elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven