PCBS Het Mozaïek

De Stok 4 7913 RE Hollandscheveld

Schoolfoto van PCBS Het Mozaïek

Het team

Toelichting van de school

We hebben de volgende expertise op school:

  • Rekencoördinatoren: Ceryl Hogenberg & Rianne Hagen.
  • Taal- /leescoördinatoren: Marianne Rozeboom, Lisette Altena, Gemma Nieland.
  • Hoogbegaafdheidcoördinator: Maaike Plas
  • Kanjercoördinator: Elleke Snippe
  • Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Inge Vreugdenhil
  • Vakleerkracht techniek: Dennie Wolters
  • Remedial teacher: Marianne Rozeboom 
  • Rots & Water trainers: Elleke Snippe, Ceryl Hogenberg, Marianne Rozeboom 
  • Jonge kind specialist: Hilde Broekhuizen 
  • ICT/ I-Coach: Helga winkel 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om verschillende redenen kan het voorkomen dat een leerkracht verlof op moet nemen. Als het gaat om kortdurend verlof werken wij samen met drie vaste vervangers op Het Mozaïek. Als de invallers niet kunnen invallen kijken we of wij het intern kunnen oplossen.  Op zwangerschapsverloven proberen wij zo vroeg mogelijk te anticiperen. Als we de vacature niet zelf kunnen invullen wordt er een advertentie geplaatst. Wij communiceren altijd naar ouders als wij een vervanger plaatsen zodat u de kinderen hierop voor kunt kunt bereiden. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

http://https://www.po2203.nl/files/scholen/attachment/Document_38.pdf
http://https://https://www.po2203.nl/files/scholen/attachment/Document_39.pdf

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 

Ieder kind het juiste aanbod Vanuit onze visie willen wij aandacht hebben voor hoofd, hart en handen. Sommige kinderen zijn theoretisch gericht, andere kinderen zijn veel praktischer ingesteld. Daarnaast leren sommige kinderen makkelijk en er zijn uiteraard ook kinderen die meer tijd nodig hebben de leerstof zich eigen te maken. We willen zowel de theoretische als de praktische leerlingen van passend aanbod voorzien. Voor de praktisch ingestelde leerlingen doen we dit door het aanbod van Jong Hoogeveen, workshops en gastlessen en door de technieklessen. We onderzoeken of we dit aanbod nog kunnen uitbreiden.  We willen meer aandacht hebben voor de gemiddelde en goed presterende kinderen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Inleiding
Het leerproces van kleuters is kwetsbaar en verloopt anders dan bij de kinderen vanaf groep 3. De hardware (de hersenen) is nog niet volgroeid. Daarom is het belangrijk dat kinderen spelenderwijs leren. Een rijke context aanbieden en stimuleren is daarbij belangrijk. Ze leren namelijk gefaseerd en sprongsgewijs. Een kleuter kan als er iets spannends gebeurt ook zomaar een fase teruggaan. Daarom toetsen wij kleuters niet maar volgen ze in hun ontwikkeling. 

Visie en aanbod op onderwijs
We kiezen  op grond van pedagogische, didactische en organisatorische redenen bewust voor combigroepen bij de kleuters. Er wordt enthousiast en met passie met de kleuters gewerkt. We bieden kwalitatief goed onderwijs. We gaan ervan uit dat kinderen zich niet vanzelf gaan ontwikkelen, maar dat ze een gericht aanbod nodig hebben van de leerkracht. We kiezen daarbij voor thematisch gericht werken.

Vertaling van de visie naar de praktijk
We vinden het belangrijk dat kinderen zich thuis voelen in de klas. Dit doen we door een breed onderwijsaanbod aan te bieden waar ruimte is voor: spel, kring/gespreksactiviteiten, lees/schrijfactiviteiten, reken/wiskundeactiviteiten, experimenteren, verkennen, constructieve en beeldende activiteiten, muziek, burgerschap,  drama, dans en beweging. Wij stemmen ons aanbod zoveel mogelijk af op onze leerlingen. In onze kleutergroepen werken we met thema’s. We kiezen ervoor om een aantal thema’s gelijktijdig te doen en een aantal thema’s  die passen bij de groep zelf. We  streven ernaar bij elk thema bijpassende hoeken te creëren en daarmee de kinderen uit te dagen om een stapje verder te komen in hun spel. De kinderen kunnen de pas verworven informatie laten zien in hun spel en leren van elkaar.
Naast onze eigen thema’s wordt er in groep 1 en 2 gewerkt met de methode Kleuterplein 2.

Terug naar boven