Wat is de klachtenregeling?
Binnen iedere school moet er de mogelijkheid zijn om klachten, indien ze niet op school/bestuursniveau kunnen worden uitgepraat, door te spelen naar een vertrouwenspersoon en vervolgens, indien nodig, naar de klachtencommissie..
Zijn er problemen die hiervoor in aanmerking komen, dan kunt u zich eerst wenden tot de contactpersoon op onze school, juf Jolande Schotman. Zij zal u dan, indien nodig, doorverwijzen. Er bestaat nu één website voor klachten en geschillen in het onderwijs. Ouders, leerlingen, schoolbesturen en medewerkers kunnen hier terecht: http://www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl/ Procedure indienen van een klacht. De klager dient de klacht achtereenvolgens in bij: ¨de contactpersoon ¨bevoegd gezag ¨klachtencommissie
- De klacht dient binnen een jaar na de gedraging of beslissing te worden ingediend, tenzij de klachtencommissie anders beslist. Indien de klacht bij het bevoegd gezag wordt ingediend, verwijst het bevoegd gezag de klager naar de vertrouwenspersoon, tenzij toepassing wordt gegeven aan het vierde lid.
- Het bevoegd gezag kan de klacht zelf afhandelen indien hij van mening is dat de klacht op een eenvoudige wijze kan worden afgehandeld. Het bevoegd gezag meldt een dergelijke afhandeling bij de klachtencommissie.
- Indien de klacht wordt ingediend bij een ander orgaan dan de in het eerste lid genoemde, verwijst de ontvanger de klager naar de klachtencommissie of naar het bevoegd gezag. De ontvanger is tot geheimhouding verplicht.
- Het bevoegd gezag kan een voorlopige voorziening treffen. Op de ingediende klacht wordt de datum van ontvangst aangetekend. Na ontvangst van de klacht deelt de klachtencommissie het bevoegd gezag, de klager en de aangeklaagde binnen vijf werkdagen schriftelijk mee dat zij een klacht onderzoekt.
- Het bevoegd gezag deelt de directeur van de betrokken school schriftelijk mee dat er een klacht wordt onderzocht door de klachtencommissie.
- Klager en aangeklaagde kunnen zich laten bijstaan of laten vertegenwoordigen door een gemachtigde.
De school is aangesloten bij de klachtencommissie van de Besturenraad. Het adres is:
Landelijke Klachtencommissie Primair Onderwijs
t.a.v. Mevr. Mr. A.C. Melis-Gröllers .
Postbus 907
2270 AX Voorburg
Tel. 070 – 3481180
E-mail: klachtencie@besturenraad.nl.