Rk Bs De Mheyster

Mgr. Nolensstraat 29 6431 JL Hoensbroek

  • Schoolfoto van Rk Bs De Mheyster
  • Schoolfoto van Rk Bs De Mheyster
  • Schoolfoto van Rk Bs De Mheyster
  • Schoolfoto van Rk Bs De Mheyster

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Verzamelen van gegevens uit toetsen, observatie, en gesprekken met leerlingen/ouders in een groepsoverzicht; 

De groepskaart biedt zicht op de positief/stimulerende aspecten, moeilijk en belemmerende aspecten en onderwijs-en ondersteuningsbehoeften.

Signaleren van de leerlingen die zich niet conform de verwachtingen of prognose ontwikkelen; 

Benoemen van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen; 

Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften in subgroepen; 

Doelgericht noteren in de dagplanning wie zorg nodig heeft op basis van de gestelde doelen; 

Uitvoeren en evalueren van de zorg en dagelijks wegschrijven in de dagplanning; 

In het begin van het schooljaar beginnen we met een startbespreking; 

Monitoren en evalueren. Twee maal per jaar vindt een evaluatie plaats of de leerlingen hun geplande vaardigheidsgroei bereikt hebben in de vorm groepsbesprekingen. 

Twee keer per jaar wordt er ook een schoolzelfevaluatie uitgevoerd op schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

N.v.t.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid:  Veilig contact tussen alle betrokkenen, ouders en leerkrachten, maar ook tussen ouders onderling

Veiligheid is de voorwaarde om te kunnen samenwerken- een veilige weg naar school- gevoelens durven tonen, je durven uiten, je mag zijn wie je bent, je competent voelen, eerlijk zijn, oog hebben voor sociale veiligheid (pestgedrag, discriminatie)- fouten durven maken, complimenten maken en krijgen-je geaccepteerd voelen- je veilig voelen in de klas, zorg hebben voor elkaar, een veilig gebouw en schoolomgeving, goede relaties hebben- durven zeggen wat je denkt, zonder seksuele intimidatie, veiligheid bereiken door duidelijke regels en afspraken.

Samenwerken  Het gaat om: verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen, hulp en feedback vragen, geven en ontvangen, een positieve en open houding ten aanzien van andere ideeënrespect voor verschillen, onderhandelen en afspraken maken met anderen in een team functioneren in heterogene groepeneffectief communiceren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid/Plezier
  • Samenwerken
  • Rust

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven