Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bovenstaande is een indicatie wat betreft de tijden.
School heeft een effectieve interne ondersteuningsstructuur voor de 4 t/m 12 jarige leerling, die past bij het onderwijskundig en pedagogisch concept. De school zorgt ervoor dat de ondersteuningsstructuur zodanig is ingericht dat in elk niveau de school autonoom ondersteuning kan bieden of dat de ondersteuning met behulp van netwerkpartners tijdig, flexibel en adequaat ontsloten kan worden. De regie en verantwoordelijkheid ligt bij de school. Niet elke stap in de route is voorwaardelijk voor de volgende. Er zullen zich situaties voordoen waarbij stappen kunnen en mogen worden overgeslagen o.b.v. beredeneerde afwijking.
Voor kinderen uit groep 5 en 6, waarbij de taalontwikkeling zodanig stagneert dat het gehele onderwijsleerproces dreigt vast te lopen, kan hulp worden geboden in de Schakelklas. Door in een specifieke setting taalachterstanden bij kinderen aan te pakken wordt geprobeerd het kind aansluiting te laten hervinden bij het leer- en leesproces in de groep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Momenteel werken wij het derde jaar met een Niveaugroep. In deze groep kunnen kinderen in een kleine setting extra aandacht krijgen op cognitief, sociaal emotioneel of talent (uitdagend) gebied.
De kinderen zijn ingedeeld naar behoeften en deze groep is er 3 dagen in de week.
In deze klas zitten ook de leerlingen van de schakelklas.
Samen met de peuterspeelzaal zijn wij een VVE-thuis locatie. Een van de leerkrachten (jonge kind specialist) zet dit op voor de school.
VVE Thuis is een gezinsgericht vve-programma voor ouders die meedoen aan een vve-programma op een kindercentrum, peuterspeelzaal, voorschool of in groep 1 en 2.De interventie bestaat uit themaboekjes met elk acht activiteiten om thuis met het kind te doen en heeft als doel het vergroten van de onderwijskansen van het kind. Dit doel wordt behaald middels het bevorderen van de vaardigheden van de ouders .Bij ieder thema wordt een ouderbijeenkomst georganiseerd. Een cursus duurt een schooljaar en er worden ongeveer 9 thema’s behandeld.