<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De Mgr. Hanssen realiseert in Zuid- en Midden-Limburg hoogwaardig onderwijs en professionele begeleiding voor kinderen met ernstige spraak-en taalstoornissen (TOS) en kinderen die slechthoren of doof zijn, al dan niet in combinatie met andere hulpvragen of beperkingen - waarvoor in het regulier onderwijs geen toereikende zorg geboden kan worden.
De Mgr. Hanssen is een schakelschool. We streven een verantwoorde terugplaatsing naar de meest passende vorm van vervolgonderwijs na. Dit willen we onder meer bereiken door planmatig en doelgericht te werken. Om onze doelen te realiseren, maken we gebruik van handelingsgericht en opbrengstgericht werken (HGW/OGW). HGW stelt de onderwijs- ondersteunings- en begeleidingsbehoeften van de leerlingen centraal en wordt geconcretiseerd in ons leerlingbegeleidingssysteem. Onze ambitieuze doelen worden cyclisch geëvalueerd.
De leerlingenzorg binnen Mgr. Hanssen wordt gecoördineerd en ondersteund door een multidiciplinaire Commissie Leerlingenzorg (CLZ). Voor iedere leerling wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld en de CvO monitort de ontwikkeling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Mgr. Hanssen is een schakelschool. We streven een verantwoorde terugplaatsing naar het (speciaal) basisonderwijs of voortgezet onderwijs na. Dit willen we onder andere bereiken door met leerlingen planmatig te werken aan hun specifieke onderwijsbehoeften en een goede aansluiting op het programma van het regulier onderwijs na te streven. Dat geldt niet alleen voor onze onderwijslocaties, maar ook voor onze Ambulante Dienst. In de ambulante begeleiding willen we zo planmatig mogelijk toewerken naar een verantwoorde afbouw, dan wel beëindiging van onze begeleiding, zodat onze leerlingen weer op eigen benen hun schoolloopbaan kunnen vervolgen. We zijn hier succesvol in. Afgelopen schooljaar werden 120 leerlingen geschakeld en werd ongeveer 45% van de ondersteuningstrajecten beëindigd.
Onze ambities staan uitgebreid beschreven in ons schoolplan en de bijlage schoolplan.
Op onze school is er geen voorschoolse opvang voor leerlingen jonger dan 4 jaar. Kinderen gaan in hun eigen regio naar de kinderopvang. Leerlingen kunnen op onze school starten als er een beschikking door de Commissie van Onderzoek is afgegeven.
Leerlingen die doof of slechthorend zijn, kunnen een beschikking voor onze school krijgen vanaf 3 jaar.