<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De Mgr. Hanssen realiseert in Zuid- en Midden-Limburg hoogwaardig onderwijs en professionele begeleiding voor kinderen met ernstige spraak-en taalstoornissen (TOS) en kinderen die slechthoren of doof zijn, al dan niet in combinatie met andere hulpvragen of beperkingen - waarvoor in het regulier onderwijs geen toereikende zorg geboden kan worden.
De Mgr. Hanssen is een schakelschool. We streven een verantwoorde terugplaatsing naar de meest passende vorm van vervolgonderwijs na. Dit willen we onder meer bereiken door planmatig en doelgericht te werken. Om onze doelen te realiseren, maken we gebruik van handelingsgericht en opbrengstgericht werken (HGW/OGW). HGW stelt de onderwijs- ondersteunings- en begeleidingsbehoeften van de leerlingen centraal en wordt geconcretiseerd in ons leerlingbegeleidingssysteem. Onze ambitieuze doelen worden cyclisch geëvalueerd.
De leerlingenzorg binnen Mgr. Hanssen wordt gecoördineerd en ondersteund door een multidiciplinaire Commissie Leerlingenzorg (CLZ). Voor iedere leerling wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld en de CvO monitort de ontwikkeling.