Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school wordt gewerkt met onderwijsunits. Deze units bestaan uit twee of drie jaargroepen waarin meerdere leerkrachten, onderwijsondersteuners en (vak)specialisten samen verantwoordelijk zijn voor het geven van onderwijs. Binnen deze breed samengestelde teams is er een aantal medewerkers gespecialiseerd in; gedrag, taal- en rekenen is er een taal-lees coördinator zijn er unitleiders.
Elke unit bestaat uit thuisgroepen met een of twee eigen leerkrachten. De thuisgroepleerkracht is de eerste contactpersoon voor de ouders. De thuisgroepleerkracht volgt het kind nauwgezet en bespreekt regelmatig de ontwikkeling. De units beschikken tenslotte over meerdere ruimten voor verschillende onderwijsactiviteiten.
De invulling van de vakgebieden staat beschreven in ons schoolplan.
In de onderbouw wordt met een groepsdoorbrekende onderwijsorganisatie gewerkt. Dit betekent dat alle kinderen leerstof aangeboden krijgen op hun eigen niveau en binnen een flexibele onderwijstijd. De vakgebieden rekenen, taal en motoriek komen tijdens het spelen en leren ook vaak gelijktijdig aan bod. Zo is een kind dat in de bouwhoek werkt, door het bouwen bezig met rekenen (meten en meetkunde), door het praten bezig met mondelinge taal en woordenschat en oefent het met de motoriek door blokken te pakken en neer te zetten.
Het uitgangspunt voor onze school is dat we voor al onze leerlingen een passend onderwijsaanbod realiseren. Daarom stellen we ons steeds met u als ouder de vraag: “Wat heeft het kind, van jullie als ouder en van ons als school, nodig om zich optimaal, naar eigen vermogen te kunnen ontwikkelen?”. In de meeste situaties kunnen we dat met ons eigen team, soms zullen we daarbij gebruik maken van externe expertise en in uitzonderlijke situaties constateren we dat een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan we op onze school nu kunnen realiseren. In dat laatste geval gaan we, in overleg met jullie als ouders en met hulp van andere deskundigen, op zoek naar een school die wel de ondersteuning kan bieden.
Onze school biedt de basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1 tot en met 4). Dit doen wij autonoom of met behulp van onze partners. Het ondersteuningscontinuüm bestaat uit 5 niveaus;
Ondersteuningsniveau 1: Algemene ondersteuning in de groep
Ondersteuningsniveau 2: Extra ondersteuning in de groep
Ondersteuningsniveau 3: Specifieke ondersteuning in school in samenwerking met de intern begeleider
Ondersteuningsniveau 4: Specifieke ondersteuning in school met inzet van externen
Ondersteuningsniveau 5: Ondersteuning binnen SBO en SO
Met specifieke ondersteuningsbehoeften worden de preventieve en licht-curatieve interventies bedoeld die de school toepast om leerlingen passende ondersteuning te geven bij rekenhulpvragen, leeshulpvragen, meer- en hoogbegaafdheid en sociale veiligheid en verschillen in gedrag. Onze school biedt ondersteuning aan leerlingen met leeshulpvragen (dyslexie). Onze school biedt ook ondersteuning ten aanzien van sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag. Hiervoor zijn diverse materialen, methodieken en gediplomeerde specialisten aanwezig.
Onze school biedt ook ondersteuning ten aanzien van sociale veiligheid en het omgaan met verschillen in gedrag. Hiervoor zijn diverse materialen, methodieken en gediplomeerde specialisten aanwezig.
Gemeentelijke ondersteuning Jeugdhulp Jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk vallen onder verantwoordelijkheid en regie van de gemeenten. Als een kind thuis of op school gemeentelijke ondersteuning nodig heeft, wordt dit aanvullend aan de onderwijsondersteuning ingezet. Dit betreft o.a. (individuele) begeleiding, behandeling en persoonlijke verzorging in het kader van de Jeugdwet. Deze hulp wordt gefaciliteerd door JENS.
Zorgondersteuning Als een kind zorgondersteuning uit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet nodig heeft, worden met ouders afspraken gemaakt over inzet en omvang tijdens schooltijd.
Knooppunt Indien een school onvoldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling wordt een knooppunt georganiseerd. In het knooppunt zitten kernpartners (ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk, leerplicht en gemeentelijke toegang) en incidentele partners. Partners sluiten aan op maat en naar behoefte.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door teamscholing, onderzoek en verdieping van SEL (Sociaal Emotioneel Leren) zal de begeleiding van leerlingen verbeteren. Door schooljaar 23/24 te gaan werken met een SEL-methodiek, verwacht de school het welbevinden, de sociale vaardigheden en de leerresultaten van de kinderen te verhogen. Tenslotte hoopt de school ook d.m.v. SEL, invloed uit te oefenen op de positieve gezondheid van de kinderen en het partnerschap met ouders te versterken.
Onze school werkt samen in een voor- en vroegschools programma met de peuteropvang in het gebouw van de BMV, peuteropvang de Bijtjes. We gebruiken daarbij Piramide, Schatkist en een combinatie van eigen aanbod (vanuit leerlijnen). Er is in samenwerking een eigen in- en doorstroomgroep in school gecreëerd. Tijdens enkele dagdelen per week krijgen de oudste peuters en de jongste kleuters in deze specifieke groep een gezamenlijk onderwijsaanbod. Hierdoor wordt de overstap naar de klasdoorbrekende onderbouwunit verkleind en is er een doorgaande ontwikkelingslijn voor onze jongste kinderen.