Basisschool De Regenboog

Weijenbergstraat 8 6431 AL Hoensbroek

  • In deze sublocatie bevinden zich de groepen 1 t/m 3.
  • Project dat in het teken stond van verkeersveiligheid en vooral veel leuke activiteiten
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor de scores 2016/2017, zie onderstaande tabel.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

“De medio opbrengsten van het schooljaar 2014-2015”  

Rekenen voor kleuters. De score van Cito Rekenen voor kleuters ligt in groep 1 onder het landelijkgemiddelde, de score van de groepen 2 liggen boven het landelijk gemiddelde. 

Taal voor kleuters. De score van Cito Taal voor kleuters is in groep 1 op het landelijk gemiddelde enin de groepen 2 boven het landelijk gemiddelde.  

Begrijpend lezen en begrijpend luisteren. De scores van de begrijpend leestoetsen zijn in de groepen 4, 5, 7boven het landelijk gemiddelde. In groep 6 onder het landelijk gemiddelde,groep 8 op het landelijk gemiddelde en in groep 3, waar we de begrijpendluistertoets hebben afgenomen, ligt de score boven het landelijk gemiddelde. 

Spelling. De scores zijnin de groepen 3, 6, 7 en 8 boven het landelijk gemiddelde. In de groepen 4 en 5onder het landelijk gemiddelde. 

Lezen. De leesvorderingen van de leerlingen meten we d.m.v. de afname van de DMT (lezenop woordniveau) en de AVI-kaarten (lezen op zinniveau). De scores vande DMT zijn in de groepen 6 t/m 8 boven het landelijk gemiddelde, in de groepen 3 en 5 op het landelijk gemiddelde en in groep 4 onder het landelijk gemiddelde. Voor de beoordeling van de resultaten van het AVI-lezen hanteren we de 80%-norm, d.w.z. dat 80% van de leerlingen in een groep het AVI-niveau van de groep moeten hebben behaald. De groepen 6, 7en 8 hebben deze norm gehaald, de groepen 3, 4 en 5 scoren hier nog onder. In het kader van het Leesverbetertraject, blijven we deze leerlingen onder begeleiding van onze lees/taalspecialist, goed volgen en hebben wij er vertrouwen in, dat met alle acties en extra ondersteuning de leesresultaten verbeterd gaan worden.  

Rekenen. In de groepen 4, 6, 7 en 8 liggen de scores op het landelijk gemiddelde. De rekenscore op de Cito eindtoets ligt boven het landelijk gemiddelde. De score van groep 3 ligt boven het landelijk gemiddelde en de score van groep 5 onder het landelijk gemiddelde. 

Woordenschat. In de groepen 6en 8 zijn de scores boven het landelijk gemiddelde. In de groepen 3, 4 , 5  en 7 liggen de scores onder het landelijk gemiddelde. Na analyse van deze toetsen komen we tot de conclusie dat er veel woorden gebruikten gevraagd worden, die kinderen in Limburg niet of nauwelijks gebruiken. We besteden echter in alle groepen veel aandacht aan woordenschat d.m.v. de woordenmuur en het aanbod vanuit de methode “Taalverhaal”.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid

   Veilig voelen op school. Op respectvolle manier met elkaar omgaan, omdat we als basis gelijkwaardig zijn.

Gelijkwaardigheid

   Zonder oordeel je mening mogen geven en kunnen zijn wie je bent binnen de gemaakte kaders.

Uniek

   Je mag zijn wie je bent! We moeten kijken naar de onderwijsbehoeften van onze leerlingen, zodat ze in vrijheid en creatief met eigen verantwoordelijkheid kunnen leren (leven).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Gelijkwaardigheid
  • Uniek

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven