Basisschool De Driesprong

Narcissenlaan 37 4542 BS Hoek

  • Schoolfoto van Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Basisschool De Driesprong

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school gebruikt een leerlingvolgsysteem voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen op schoolniveau. Om het ontwikkelproces te volgen, hanteren we een eigen toetskalender en hebben we ambities geformuleerd. Deze ambities liggen minimaal in de lijn van het landelijk gemiddelde passend bij het schoolgewicht. De intern begeleider heeft een coördinerende taak hierbij. De data wordt op school maar ook op bovenschoolsniveau geanalyseerd. De veiligheidsbeleving van leerlingen wordt eveneens jaarlijks gemonitord. De monitoring geeft inzicht in de feitelijke en ervaren veiligheid en het welbevinden van leerlingen. Op basis van de uitkomsten worden maatregelen ter verbetering opgenomen. De gegevens worden na analyse verzonden aan de inspectie. De analyse van de opbrengsten wordt opgenomen in een schoolrapportage.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. We hebben afspraken over het tussentijds meten van de ontwikkeling. Ouders zijn voor ons belangrijke partners en daarom betrekken we hen nauw bij de voortgang van de ontwikkeling van hun kind. In leerjaar 8 doen alle kinderen een eindtoets. Op onze school gebruiken we Leerling in Beeld (opvolger van Cito-eindtoets).  We vinden het belangrijk om op een zorgvuldige manier tot een advies voor het voortgezet onderwijs te komen. Dat doen we volgens onze adviesprocedure waarin wordt verduidelijkt hoe het definitief advies tot stand komt. Afspraken over deze aspecten op de Driespong zijn:

  • Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies;
  • Na de middentoetsen van groep 8 wordt een definitief advies gegeven;
  • Na de eindtoets wordt de advisering heroverwogen, als de doorstroomtoets een hogere score heeft dan het gegeven advies, dit wordt mondeling met ouders en leerling besproken. 
  • In het voorjaar krijgen de leerlingen de kans om kennis te maken met hun nieuwe klas en mentor in het VO. 

De belangrijkste kenmerken (eigen kwaliteitsaspecten, eigen ambities) van onze school zijn:

  • Onze school beschikt over een leerlingvolgsysteem (ParnasSys);
  • Onze school beschikt over een toetskalender;
  • Onze school neemt de toetsen af conform de voorschriften;
  • Onze school informeert de ouders over de toetsresultaten;
  • Onze school neemt een eindtoets af in leerjaar 8 (Cito);
  • Onze school geeft ouders een VO-advies conform de procedure;
  • Onze school heeft een warme overdracht en terugkoppeling met het VO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen een school zijn waar iedereen zich thuis voelt en de voorwaarden voor ontplooiing van kinderen aanwezig zijn. Wanneer kinderen onze school verlaten, moeten ze voldoende redzaam zijn in sociaal opzicht. We leren kinderen zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. Kinderen zijn in staat positieve relaties aan te gaan en tonen betrokkenheid ten aanzien van mensen om hen heen. 

Leerlingen, ouders en leerkrachten moeten zich veilig voelen binnen onze school. Door duidelijke afspraken en regels is voor iedereen helder wat er van hen verwacht wordt. Wanneer een kind zich veilig voelt, is de basis aanwezig om kennis op te nemen en zich verder te ontwikkelen als persoon.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect voor elkaar
  • aandacht voor elkaar
  • veiligheid en structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven