Basisschool De Driesprong

Narcissenlaan 37 4542 BS Hoek

  • Schoolfoto van Basisschool De Driesprong
  • Schoolfoto van Basisschool De Driesprong

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een teamlid zoeken we een vervanger, bij voorkeur iemand die bekend is met de methoden en werkwijze binnen onze school. Dit kan bijvoorbeeld een leerkracht van ons team zijn die ambulante werkzaamheden heeft die dag of iemand die parttime werkt en een dag extra komt werken. Indien dit niet mogelijk is, kan een klas worden opgesplitst. Dit doen wij vanaf groep 5, vanwege de zelfstandigheid van de bovenbouwleerlingen. Zij krijgen dan een dagprogramma mee, wat zij die dag in de 'opvangklas' kunnen verwerken.  Als een leerkracht van groep 1 t/m 4 afwezig is en er is geen vervanger, kijken we binnen de organisatie van onze school welke bovenbouwleerkracht die dag de klas opvangt en wordt desbetreffende groep opgesplitst. De afspraak binnen het bestuur van Elevantio is, dat de eerste twee weken afwezigheid van een leerkracht op deze manier intern wordt opgelost. Vervangers van buitenaf zijn helaas niet of nauwelijks beschikbaar door het lerarentekort. Indien de afwezigheid langer dan twee weken duurt, wordt er vanuit het bestuur gekeken naar een structurelere oplossing.

In het uiterste geval zal aan ouders gevraagd worden hun kinderen thuis te houden. School is wel altijd gehouden aan de opdracht om -wanneer ouders dat niet zelf kunnen regelen- zelf voor alternatieve opvang van de kinderen te zorgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Basisschool De Driesprong telt momenteel 174 leerlingen. Schooljaar 2023-2024 zijn de volgende (combinatie)groepen gevormd:

  • groep 1-2: juf Ada en juf Laura met ondersteuning van juf Anne
  • groep 2-3: juf Veerle en juf Esther van Aartsen met ondersteuning van juf Anne
  • groep 4: juf Renske en juf Esther van Aartsen/juf Zépherine
  • groep 5: juf Tanja
  • groep 6: juf Esther van de Sande en juf Corrie
  • groep 7: juf Ilke en juf Annelies
  • groep 8: meester Dennis 
  • Ondersteuning in alle groepen door juf Carola

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn.
Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.

Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden.

Doublures
Op basisschool De Driesprong kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op De Driesprong blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep.
De Driesprong probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.

Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3.
Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op De Driesprong vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als school willen we ons altijd blijven ontwikkelen zodat het onderwijs kinderen optimaal blijft stimuleren. Ook Elevantio ziet een ontwikkeling als een blijvend proces en heeft voor de strategische koers vertaald in vier actielijnen;

  1. KansRijk Onderwijs
  2. Daar wil je werken
  3. Samen
  4. Met partners in verbinding

Voor onze school hebben we voor de komende vier jaar (2023-2027) in verbinding met de Koers van Elevantio de volgende grote verbeterdoelen vastgesteld:

1 Passend onderwijs (KansRijk Onderwijs):

  • Het zou geweldig zijn als we in staat zijn om een doorgaande lijn te realiseren, zodat ieder kind ononderbroken kan ontwikkelen (ook voor meer- en hoogbegaafde leerlingen).
  • Het zou geweldig zijn als we in staat zijn te voldoen aan de kerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid, zodat we kinderen optimaal kunnen laten functioneren in de maatschappij.
  • Het zou geweldig zijn als we in staat zijn om een passende vorm te vinden voor ons levensbeschouwelijk onderwijs.
  • Het zou geweldig zijn als we in staat zijn om het leren anders organiseren, zoals thematisch onderwijs rondom WO-vakken, groepsoverstijgend werken, doelgericht werken, eigenaarschap en kind-oudergesprekken, bewegend leren, toe te passen in de huidige situatie, toewerkend naar het nieuwe gebouw.

2 Professionalisering (Daar wil je werken)

  • Het zou geweldig zijn als we in staat zijn om de verantwoordelijkheden/afspraken op een eenduidige manier te borgen in kwaliteitskaarten, zodat iedereen weet wat van hem/haar verwacht wordt en inhoud kan geven aan een doorgaande lijn.
  • Het zou geweldig zijn als we in staat zijn om elkaar op een professionele manier te voorzien van feedback, zodat we van elkaar kunnen leren en de kwaliteit van onderwijs kunnen verbeteren.
  • Het zou geweldig zijn als we in staat zijn om ieder zich blijvend te laten ontwikkelen, zodat deskundigheid en expertise, onder andere digitale vaardigheden, blijft groeien en men gemotiveerd blijft. Deze deskundigheidsbevordering komt ten goede aan de school.

3 Samenwerking met partners (Samen en Met partners in verbinding)

  • Het zou geweldig zijn als we in staat zijn om (in het (nieuwe) gebouw) optimaal te kunnen samenwerken met alle partners, zodat we elkaar kunnen versterken en gebruik kunnen maken van elkaars expertises.
  • Het zou geweldig zijn als we met onze partner KOV Zeeuws-Vlaanderen een IKC in Hoek kunnen realiseren. Het zou geweldig zijn als we in staat zijn om een nieuw schoolgebouw te ontwerpen en realiseren, waarin we ons onderwijsconcept verder kunnen realiseren en uitbouwen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan in samenwerking met peuterspeelzaal en de Stichting kinderopvang Zeeuws Vlaanderen. Doelgroepkinderen krijgen in groep 1 en 2 extra taalaanbod binnen en buiten de groep.                                                                                           

Terug naar boven