INOVA basisschool Hoek van Holland

Mercatorweg 155 3151 CJ Hoek van Holland

  • Schoolfoto van INOVA basisschool Hoek van Holland
  • Schoolfoto van INOVA basisschool Hoek van Holland
  • Schoolfoto van INOVA basisschool Hoek van Holland
  • Schoolfoto van INOVA basisschool Hoek van Holland
  • Schoolfoto van INOVA basisschool Hoek van Holland

Het team

Toelichting van de school

Stichting BOOR stelt alles in het werk om dagelijks gekwalificeerd, betrokken en enthousiaste leerkrachten voor de groep te hebben. Er wordt volop geïnvesteerd in ontwikkeling van nieuwe leerkrachten door middel van de inzet van diverse opleiding – en ontwikkelingsmogelijkheden.
INOVA basisonderwijs is een opleidingsschool voor nieuwe leerkrachten.

Wil je hier meer over lezen kijk dan op www.boorbestuur.nl.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Tijdens verlof beschikken we over part-time collega's die extra dagen ondersteuning bieden, wanneer dat nodig is. Ook beschikken we met Stichting BOOR als bestuur op de achtergrond over een ruime pool van bekwame invalleerkrachten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een openbare school, wat houdt dat in? Het betekent dat op onze school ieder kind en iedere leerkracht welkom is, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Ook uw kind is van harte welkom! Bij ons op school leren kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. We besteden actief aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Onze school heeft aandacht voor én biedt ruimte aan ieder kind én iedere leerkracht.


 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen in de onderbouw hebben ruimte in het onderwijsaanbod om te bewegen in de gymzaal en het speellokaal tijdens de les bewegingsonderwijs van de vak- en/of groepsleerkracht en spelen dagelijks buiten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs 

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, de helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.

Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland(SPOW) 

Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in het Westland steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland(SPOW). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren  12 schoolbesturen uit het Westland de (onderwijs)zorg voor kinderen zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken. 

Aanmelding, informatie en zorgplicht 


Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur, bij voorkeur als uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn. Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving. Op deze website vindt u meer informatie:https://spow.nl/                           
Bij inschrijving van uw kind bij de leeftijd van 4 jaar is het noodzakelijk dat uw kind zindelijk is. Als dit niet het geval is dan kunt u samen met uw huisarts, het CJG en/of anderen zoeken naar oplossingen. De school kan hierin meedenken. 

Schoolondersteuningssprofiel 


Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in het Westland bieden dezelfde basisondersteuning [www.pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2020/10/uitwerking-basisondersteuning-april-2016-update-maart-2020.pdf ] . Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. Ons schoolondersteuningsprofiel is voor ouder(s)/verzorger(s) in te zien bij de directie van de school. 

Ontwikkelingsperspectief (OPP) 

Alle leerlingen volgen het leerstofaanbod, passend bij het leerjaar t/m eind groep 5. Hierbij worden leerlingen ondersteund in hun onderwijsbehoeften d.m.v. passende interventies. Wanneer eind groep 5 blijkt dat een leerling onvoldoende (15 DLE leerachterstand) profiteert van het aanbod in de groep zal deze leerling besproken worden in een SOT. N.a.v. dit overleg kan besloten worden dat deze leerling op een eigen leerlijn zich verder zal ontwikkelen. Dit geldt voor rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Hiervoor stellen we een Ontwikkelingsperspectief op. Scholen staan voor de uitdaging om leerlingen een passend taal- en rekenaanbod te bieden. Deze groep is heel gedifferentieerd, het gaat om leerlingen met een ontwikkelingsperspectief die om verschillende redenen niveau 1F niet halen. Vanwege deze diversiteit maakt Passende perspectieven voor het po/s(b)o onderscheid in drie groepen, en zijn er leerroutes taal en rekenen op die drie niveaus ontwikkeld. Is de verwachte uitstroombestemming van de leerling VMBO-t of hoger? En heeft hij moeite met het behalen van referentieniveau 1F? Laat de leerling dan leerroute 1 volgen. Verwacht je dat de leerling naar VMBO bb/kb uitstroomt, dan kan leerroute 2 goed ingezet worden voor de leerling. En als de verwachte uitstroombestemming praktijkonderwijs of vso zal zijn, dan biedt het plaatsen van de leerling in leerroute 3 een goed kader om te komen tot een passend taal- rekenaanbod. In dit document is verwoord welk leerrendement we verwachten van de leerling vanaf startpunt tot uitstroom. Aan het OPP is handelingsplanning gekoppeld, met tussen- en einddoelen en heldere afspraken over het cyclisch werken. Elk OPP wordt ten minste twee maal per jaar geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Kinderen waarbij ernstige dyslexie is vastgesteld volgen meestal eigen taaldoelen. (TL en SP) Zij krijgen geen OPP maar vallen binnen het protocol dyslexie.

De schoolcontactpersoon die aan onze school verbonden is vanuit SPOW:Lysanne van de Velde 

Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://https://spow.nl/  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Dyslexie

Met ingang van 1 januari 2022 is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Dit Protocol wordt gebruikt in het kader van de vergoede zorg (vanuit de Jeugdwet) bij leerlingen in het basisonderwijs met Ernstige Dyslexie. Op INOVA volgen wij het landelijk protocol voor signalering en aanpak van Dyslexie. Ouders worden nauw en vroegtijdig betrokken bij dit proces.

SOP schoolondersteuningsprofiel

In het door ons opgestelde schoolondersteuningsprofiel geven wij aan waar onze grenzen liggen en welke ambities wij hebben als het gaat om voor zoveel mogelijk kinderen onderwijs te bieden dat past bij hun onderwijsbehoeften. Samengevat geeft ons schoolondersteuningsprofiel een antwoord op de volgende vragen: ‘Voor welke kinderen is er al een passend aanbod?’ ‘Voor welke kinderen hebben we een passend aanbod met behulp van externe partners?’ ‘Voor welke kinderen kunnen of willen we geen passend aanbod realiseren?’ ‘In welke richting wil de school zich ontwikkelen?’ ‘Welke expertise hebben we nu al in huis?’ ‘Voor welke kinderen wordt in de komende periode een aanbod ontwikkeld dat er nu nog niet in voldoende mate is?’ Het schoolondersteuningsprofiel is tot stand gekomen door bespreking in het team, overleg tussen directie en de intern begeleiders en na bespreking met de medezeggenschapsraad.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft extra aanbod voor het jongste kind: Kinderen kunnen vanaf 3 jaar instromen in groep 1/2. We werken samen met KDV De Zeebaboe en BSO Kids Pleasure .

Kids Pleasure biedt voor- en naschoolse opvang voor de leerlingen van INOVA. Zij hebben een ruim aanbod op het gebied van sport, cultuur en talentontwikkeling dat aansluit op de behoefte van de kinderen. Ook op de vlakken techniek en diverse workshops wordt er momenteel aan nieuwe plannen gewerkt. Zodra die uitgewerkt zijn worden ze toegevoegd aan de website.

De Zeebaboe biedt opvang van 0-4 jaar. Zij hebben een 2+ en een 3+ groep. Om de leerlingen goed voor te bereiden op het kleuteronderwijs binnen de basisschool, draaien de 3+ leerlingen op vaste momenten mee met de groep 1-2 van INOVA. Dit is dan bijvoorbeeld tijdens het buiten spelen en het spelen en werken in de hoeken. Ook maken ze deel uit van korte momenten in de kring, denk aan de start van de dag, voorleesmomenten, bewegend leren en vieringen. De projecten worden gezamenlijk voorbereid en uitgevoerd.


Visie en werkwijze Spelend onderzoekend en bewegend leren voor de peuters, kleuters en groepen 3/4 op INOVA
Deze werkwijze ‘Spelend leren’ is een werkdocument waarin heel concreet staat beschreven op welke manier het ‘Spelend leren’ aan de kinderen in de peutergroepen en de groepen 1/2 en 3/4 vorm krijgt. Dit document is geen statisch document, de werkwijze zal tijdens werkbijeenkomsten en bouwvergaderingen regelmatig worden bijgesteld en aangevuld. Dit document is wel het uitgangspunt van onze werkwijze en kan worden ingezet bij klassenbezoeken door de directie, Ib-er, coaches en worden gebruikt bij collegiale consultatie om de werkwijze te borgen en waar nodig te versterken. VISIE: In het onderwijs voor onze kinderen staan Spelen, Onderzoeken en Bewegen centraal. Deze begrippen hebben we als team vertaald naar deze praktische werkwijze. We werken vanuit langlopende thema’s die speelbaar zijn en goed aansluiten bij de belevingswereld van onze kinderen. We gaan op onderzoek in de buitenwereld en halen de wereld naar binnen om de herkenbaarheid van onze thema’s te vergroten, het spel te verrijken en de belevingswereld steeds verder uit te breiden. We creëren ontwikkelingskansen in diverse hoeken, waarin spelen, bewegen en onderzoeken de focus heeft. We prikkelen de nieuwsgierigheid en de eigen inbreng van kinderen door meerdere bronnen aan te bieden, zoals uitstapjes, voorspelen, filmpjes, informatieve (prenten)boeken, gasten in de klas. We verwerken de input van deze bronnen samen met kinderen in het spel en de hoeken.

Terug naar boven