Basisschool De Kei

Elft 53 1777 AC Hippolytushoef

  • Onderzoeken tijdens het spel vergroot de betrokkenheid van de kinderen
  • Op Chromebooks werken de kinderen binnen de beveiligde Google programma's.
  • Werken vanuit vertrouwen.
  • Gym en bewegen zijn wezenlijke onderdelen van het lesprogramma.
  • Samenwerken, zelfstandig werken, maar ook uitleg door de leerkracht komen in de dag terug.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden gebruikt om te kijken hoe de school zich verhoudt tot de landelijke scores. Het gaat hierbij om de IEP LVS toetsen. De resultaten kunnen aanleiding geven tot een (tussentijdse) aanpassing in het onderwijs. Dit volgt dan na bespreking van de resultaten door de leerkrachten, IB-er en directie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviezen die door school worden gegeven zijn leidend voor plaatsing op het middelbaar onderwijs. De tabellen laten zien dat er weinig sprake is van afstroom door leerlingen na één jaar. Dat wil zeggen dat zij in het tweede leerjaar op hetzelfde niveau bleven als bij de start op de middelbare school.

Het plaatsingsadvies wordt door de school bepaald op basis van de Cito toetsen van groep 6 t/m 8, de IEP eindtoets en het beeld van de leerkracht over de leerling.

In schooljaar 2023-2024 worden de Cito toetsen vervangen door de IEP LVS toetsen. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door een doorstroomtoets. Deze zal medio februari worden afgenomen.

Het grootste deel van de leerlingen stroomt uit naar het Wiringherlant in Wieringerwerf. Een klein deel gaat naar het Regius College of Vonk in Schagen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen doen op school niet alleen vakkennis en -vaardigheden op, het is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken met de samenleving, met normen, waarden en omgangsvormen. De sociale veiligheid op school is gebaat bij een sfeer waarin harmonie en respect centraal staan en waarin pesten en ander agressief gedrag niet worden getolereerd. Om dit te bewerkstelligen is er sprake van een schoolbrede aanpak met duidelijke normen en regels. De leerkrachten dragen deze normen uit en laten voorbeeldgedrag zien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 17 november 2016 heeft de inspectie van het onderwijs het vierjaarlijkse onderzoek uitgevoerd op De Kei. De inspectie heeft het onderwijs als voldoende beoordeeld. Daarmee heeft de inspectie De Kei weer het basisarrangement toegekend.

Het rapport kunt u inzien via de bijlage.

Terug naar boven