De Gooise Daltonschool

Vuurvlindermeent 56 1218 GZ Hilversum

  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool
  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool
  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool
  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool
  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Gooise Daltonschool streeft ernaar om het maximaal haalbare niveau bij kinderen naar boven te halen, passend bij hun persoonlijke capaciteiten en ontwikkeling.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt onze school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in kaart brengen.

De tussenresultaten zijn voor de school een waardevolle aanvulling op de overige data. De gegevens worden gebruikt om naast de overige resultaten te leggen en deze te analyseren. De analyses op leerling-,groeps- en schoolniveau worden gebruikt om de nodige interventies te kunnen doen, die nodig geacht worden.

De school neemt methodegebonden toetsen af op het gebied van: Rekenen, Taal, Spelling, Begrijpend lezen, Technisch lezen en wereldoriëntatie. Deze toetsen worden afgenomen als de kinderen daar aan toe zijn.We observeren de kinderen in hun werk en gedrag en deze observaties worden ook meegenomen in de evaluaties. We nemen daarnaast niet methode gebonden toetsen af, dit zijn Leerlingvolgsysteem toetsen. Hierbij toetsen we rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen.

Het complete toetsplan is beschreven in ons toetsprotocol dat jaarlijks wordt geëvalueerd en hierbij wordt gekeken of het huidige programma van toetsen aanpassingen behoeft.

We toetsen onze leerlingen om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling en daarbij passende ondersteuning te kunnen bieden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Gooise Daltonschool geeft een schooladvies op basis van het leerlingvolgsysteem en de ontwikkeling en resultaten van een leerling in groep 1 t/m 8. In het schooladvies houden we ook rekening met werkhouding, motivatie en huiswerkattitude. Wij maken hiernaast ook gebruik van de IEP Advieswijzer.

De collega's uit groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directie van de school bepalen wij met elkaar, welk type of niveau van Voorgezet Onderwijs het best past bij een leerling.

Wij willen ervoor zorgen dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs dat bij ze past. Wij hechten daarom veel waarde aan een warme overdracht met de VO-scholen waaraan we leerlingen leveren. Van veel scholen uit het Voorgezet Onderwijs krijgen we, zelfs jaren later nog, gegevens (rapporten) hoe de leerlingen zich in het VO ontwikkelen. Met de gegevens die wij ontvangen vanuit het VO evalueren de gegeven adviezen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Gooise Daltonschool vinden wij (naast de cognitieve ontwikkeling) de sociale ontwikkeling ook erg belangrijk. Een kind moet goed in zijn vel zitten om nieuwsgierig te kunnen zijn naar de wereld om zich heen en om zich te kunnen ontwikkelen. 

Wij werken op onze school met de Gelukskoffer. De Gelukskoffer is een methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Het is een krachtige, frisse, kleurrijke en wetenschappelijk onderbouwde methode die aansluit bij de kerndoelen van het onderwijs voor leerlingen uit groep 1 t/m groep 8. De lessen vergroten het zelfvertrouwen van de kinderen. Onderzoek laat ook zien dat kinderen na het volgen van de lessen een positiever zelfbeeld hebben.

Tijdens de lessen van de Gelukskoffer werken kinderen aan hun persoonlijke ontwikkeling en kinderen ontdekken hun eigen invloed op geluk.

Er is een aantal thema’s dat jaarlijks terugkeert, zoals positief denken, dankbaarheid en toekomstdromen.

Met het inzetten van de Gelukskoffer bieden wij de kinderen de lessen in geluk aan. Hiermee besteden wij aandacht aan het welzijn van de kinderen en de veiligheid van de kinderen in groep 1 t/m groep 8.

Daarnaast kiezen wij op De Gooise Daltonschool heel gericht voor judo als sport. Alle kinderen krijgen bij ons op school 1x in de week judo. Spelenderwijs leren de kinderen tijdens deze lessen omgaan met zaken als: regels, vertrouwen en respect. Judo is goed voor de sociale opvoeding en ontwikkeling en kinderen worden er ook zelfverzekerder en weerbaarder van.

Wij denken dat het aanbieden van judo ook helpt om pestgedrag te voorkomen in de klassen. De judoleraren zetten judo in als middel om kinderen te leren bewegen, maar ook om vriendelijk te zijn voor elkaar en om elkaar aan te spreken. Kinderen worden vaak fysiek en mentaal krachtiger door het beoefenen van deze sport.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen & Veiligheid
  • Betrokkenheid & Plezier
  • Eigenaarschap & Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Thema onderzoek inspectie:

Op 19 januari 2021 heeft er een thema onderzoek plaatsgevonden. Het thema onderzoek ging over kwaliteitsverbetering en de leerling populatie. Het doel van dit gesprek was zicht krijgen op hoe het ervoor staat op De Gooise Dalton. Er komt verder geen terugkoppeling n.a.v. dit gesprek vanuit de inspectie. Wel heeft de inspecteur aangegeven dat zij het gesprek als plezierig heeft ervaren en dat wij aan de goede doelen aan het werk zijn. 

Bezoek van de inspectie:

Op 2 juli 2013 heeft de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek De Gooise Daltonschool bezocht. Het rapport van dit bezoek is in te zien door op nevenstaand rapport te klikken. De inspectie heeft De Gooise Daltonschool in het basisarrangement geplaatst en spreekt daarmee hun vertrouwen uit in de onderwijskwaliteit op school.

Op De Gooise Daltonschool zijn de opbrengsten en de kwaliteit van de begeleiding op orde. De ontwikkeling en prestaties van alle leerlingen worden systematisch gevolgd met genormeerde toetsen en procedures. De opbrengsten zijn op niveau en helder in beeld.

Terug naar boven