De Gooise Daltonschool

Vuurvlindermeent 56 1218 GZ Hilversum

  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool
  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool
  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool
  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool
  • Schoolfoto van De Gooise Daltonschool

Het team

Toelichting van de school

Op de Gooise Daltonschool werkt een enthousiast en betrokken team.
Het team van onze school bestaat uit 26 collega's.

Waarvan:

  • 19 leerkrachten
  • 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs
  • 2 vakleerkrachten judo
  • 1 intern begeleider
  • 1 schoolleider
  • 1 onderwijsassistent
  • 1 conciërge

De leerkrachten beschikken niet alleen over de bevoegdheid voor het lesgeven maar houden ook hun bekwaamheid op peil door constant bij te scholen. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd voor Daltononderwijs.

In het team zijn er leerkrachten met een specialisatie op een bepaald gebied.
De volgende experts zijn vertegenwoordigd:

  • Lees expert
  • Reken expert
  • Sociaal Emotioneel Leren (SEL) expert
  • Dalton expert
  • Schoolopleider
  • ICT specialist

De Gooise Daltonschool beschikt over een Registerdirecteur Primair Onderwijs (RDO) en een intern begeleider.
Deze twee samen vormen het managementteam (MT) van de school. 

Bent u nieuwsgierig geworden naar ons team? Op de website vindt u foto's van ons team. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Gooise Daltonschool is onderdeel van Stip Hilversum. Stip heeft een eigen vervangingspool met leerkrachten die in dienst zijn bij Stip Hilversum. In deze pool zitten leerkrachten waar wij bij ziekte en/ of verlof een beroep op kunnen doen. 

Daarnaast zijn wij ook aangesloten bij mobiliteitscentrum OBT. Ook bij OBT zijn leerkrachten aangesloten. OBT behandelt vervangingsaanvragen door de aangesloten scholen, waaronder de Gooise Daltonschool. In eerste instantie worden de leerkrachten ingezet die in de pool van STIP zitten. Mocht de STIP pool leeg zijn, wordt er gekeken of er leerkrachten beschikbaar zijn die aangesloten zijn bij OBT.

Vanuit de NPO gelden hebben wij ook leerkrachten ambulant bij ons op school werken. Deze leerkrachten zijn extra in de school en ondersteunen leerlingen of leerkrachten. Als er leerkrachten ziek of afwezig zijn, kunnen deze leerkrachten ook een groep vervangen. 

Ondanks alle hierboven genoemde maatregelen kan het op bepaalde momenten voorkomen dat wij een groep naar huis moeten sturen. Dit doen wij in uiterste nood. Wij zullen rouleren als er voor langere tijd voor één bepaalde groep geen leerkracht beschikbaar is. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Gooise Daltonschool gaan we uit van een leerstofjaarklassensysteem. Wij werken het liefst met homogene groepen. Soms zijn er teveel leerlingen voor één groep en te weinig voor twee groepen en dan wordt er een combinatiegroep gevormd. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor de groepen 1 en 2 is het van belang dat u bij het bekijken van de onderwijstijden de volgende zaken in ogenschouw neemt:

  • Taal & Rekenen: Deze activiteiten hebben betrekking op voorbereidende taal-, lees- en rekendoelen. Er moet immers veel geoefend worden om voldoende vaardigheden op te doen alvorens een kind naar groep 3 kan doorstromen. Deze activiteiten komen op verschillende manieren in het rooster terug o.a. tijdens het spelen en werken.
  • Sociaal emotionele ontwikkeling: In groep 1 en groep 2 zijn de leerkrachten voortdurend bezig om de kinderen te begeleiden in hun sociaal emotionele ontwikkeling. Dit is verweven in alle lessen, maar komt veel aan de orde bij spelactiviteiten binnen (huishoek, bouwhoek, zandtafel etc.) en ook tijdens het buitenspelen.

Omdat veel vakken tegelijkertijd worden aangeboden door het spelen en werken, komt de urentabel hierboven op meer uren uit dan dat de kleuters daadwerkelijk les hebben. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De groepen 1 t/m 4 maken per week 24.45 uur.
De groepen 5 t/m 8 maken per week 26.45 uur. 

Dit verschil komt voort uit het feit dat de groepen 1 t/m 4 op vrijdagmiddag vanaf 12.15 uur vrij zijn. 
De groepen 5 t/m 8 hebben dan les. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

de Gooise Daltonschool:

Op de Gooise Daltonschool worden kinderen met en zonder specifieke onderwijsbehoeften aangemeld.

Op de Gooise Daltonschool worden leerlingen met en zonder specifieke onderwijsbehoefte aangemeld. We proberen zo veel mogelijk differentiatie in ons onderwijs aan te bieden zodat alle kinderen profiteren van het geboden onderwijs. Elke leerling is dan ook welkom op onze school zolang wij kunnen voorzien in de behoefte van deze leerling. Er kan besloten worden externe deskundigen in te schakelen om de hulpvraag en consequenties duidelijk te krijgen. We zullen daarna bekijken of deze hulpvraag passend is binnen de mogelijkheden die de Gooise Daltonschool heeft.

Als een leerling op een peuterspeelzaal heeft gezeten, maken we gebruik van de overdracht om aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoefte van deze leerling.

Stip klas: 
Hoogbegaafde leerlingen van de openbare Stip-scholen in Hilversum kunnen gebruik maken van een bijzonder aanbod: de Stipklas. In deze Stipklas krijgen ook komend schooljaar weer zo'n 120 leerlingen (verdeeld over 8 groepen) gratis onderwijs, speciaal bedoeld voor cognitief talentvolle leerlingen met een sterk creatief denkvermogen die behoefte hebben aan meer uitdaging dan dat het reguliere onderwijs hen vaak kan bieden. Leerlingen komen een dagdeel per week bijeen met ontwikkelingsgelijken van andere openbare basisscholen uit Hilversum. Zij worden daar begeleid door speciaal opgeleide leerkrachten, die een post-HBO opleiding tot Specialist Hoogbegaafdheid hebben gevolgd. Het lesmateriaal is o.a. gericht op wiskunde en wetenschap, taal, filosofie en denk-strategieën en stijlen. Hiernaast wordt er aandacht geschonken aan de ontwikkeling van studievaardigheden en zijn er activiteiten om de sociale vaardigheden en persoonlijke reflectie te versterken. De kinderen leren falen, balen en doorzetten, heel belangrijke competenties die zij in het vervolg van hun schoolloopbaan kunnen gebruiken.

Kei klas:
Binnen Stip Hilversum hebben wij de Stip Kei-klas. Een speciale klas voor het stimuleren van kinderen met een praktisch talent!!In onze ogen verdienen alle kinderen de kans het beste uit zichzelf te halen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Op deze manier bereiden kinderen zich optimaal voor op het voortgezet onderwijs én de toekomst. De Kei-klas is een omgeving waar ruimte is om jezelf met plezier te ontwikkelen en zelfvertrouwen te laten groeien. Vanuit zes keien (domeinen) maken de kinderen kennis met verschillende praktische vaardigheden en opdrachten. Zo bieden we leerlingen de mogelijkheid hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

Unita:
SWV Unita is het samenwerkingsverband passend onderwijs voor primair onderwijs in de regio Gooi en Vechtstreek. Alle scholen binnen deze regio, waaronder ook onze Stip-scholen, vallen vanaf 1 augustus 2014 onder dit samenwerkingsverband. Indien er een ondersteuningsvraag is voor een leerling, welke niet binnen de basisondersteuning valt, kan een multidisciplinair overleg (MDO) worden gepland. Aan dit overleg nemen naast de ouders, de leerkracht en de intern begeleider ook deskundigen deel. In het MDO zal worden besproken welke ondersteuning (onderwijsjeugdarrangement (OJA) de leerling en/of leerkracht nodig heeft. Ook in de thuissituatie kan, indien gewenst, ondersteuning geboden worden. Daarnaast kan in het MDO een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal basisonderwijs (SBO) of Speciaal Onderwijs (SO) worden afgegeven.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Alle leerlingen, met of zonder een extra ondersteuningsbehoefte, zijn van harte welkom mits wij kunnen bieden wat ieder specifiek kind nodig heeft. Dit staat gespecialiseerd in het SchoolOndersteuningsProfiel (SOP). Bij veel aandachtsgebieden hebben wij de kennis of al in huis of we betrekken externen bij deze ondersteuningsbehoefte (o.a. via ons samenwerkingsverband Unita)

In ons schoolondersteuningsprofiel kunt u precies lezen wat wij uw kind(eren) kunnen bieden en wat de grenzen zijn van onze ondersteuning. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat op de website scholenopdekaart.nl. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Gooise Daltonschool werkt nauw samen met peuterspeelzaal de Bijenkolonie. De peuterspeelzaal maakt deel uit van Bink Kinderopvang. De samenwerking is gericht op taal- en spelontwikkeling en is onderdeel van de Brede School.

Er is altijd een warme overdracht als peuters 4 jaar worden en naar school gaan. 
Een warme overdracht is een mondelinge overdracht vanuit de peuterspeelzaal met de nieuwe leerkracht. 
De overdracht is erop gericht om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen. 

Ook worden er regelmatig activiteiten gedaan. waarbij onze oudere leerlingen in contact zijn met de peuters van de Bijenkolonie.

Terug naar boven