Goudenregenschool

Goudenregenlaan 1 1214 NC Hilversum

Schoolfoto van Goudenregenschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Goudenregenschool kiest ervoor om alle leerlingen mee te laten doen met de cito-eindtoets.

De behaalde eindscores zijn dit jaar conform de verwachtingen die we van de groep leerlingen hadden.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het team van de Goudenregenschool analyseert regelmatig de resultaten van de methode gebonden toetsen en de resultaten van het Cito-leerlingvolgsysteem.

Op basis van deze analyses worden nieuwe doelen en verwachtingen vastgelegd in de groepsplannen en groepsoverzichten.

Daar waar een toets of tussenresultaat vraagt om direct handelen en ingrijpen in het leerproces van de leerling zal de leerkracht (waar nodig in samenspraak met ib-er en ouders) aanpassingen doen om eerder gestelde doelen toch te kunnen bereiken.

Deze werkwijze staat beschreven in ons ondersteuningsplan.

Jaarlijks verantwoord de school de resultaten aan het bestuur via het katern opbrengsten. Hierin staat een profiel van de leerlingenpopulatie beschreven en de tussentijdse- en eindresultaten van het leerlingvolgsysteem.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Goudenregenschool geeft een schooladvies op basis van het leerlingvolgsysteem en de ontwikkeling en resultaten van een leerling in groep 5 t/m 8. In het schooladvies houden we ook rekening met werkhouding, motivatie en huiswerkattitude.

De leerkracht van groep 8, de collega's uit groep 5, 6 en 7, de intern begeleider en de directeur bepalen gezamenlijk welk type of niveau van Voortgezet Onderwijs het best past bij een leerling. Het advies wordt aan de leerling en de ouders gegeven in januari. 

De leerkracht van groep 8 bespreekt het advies met de school voor Voortgezet Onderwijs waar de leerling is aangemeld. Hij vertelt ook hoe het advies tot stand is gekomen, de werkhouding, de attitude tegenover leren en school en eventueel bijzonderheden, waarmee de nieuwe school rekening moet houden. Op deze wijze sluit de ingezette leerlijn van de basisschool goed aan bij de leerlijn (het niveau) in het Voortgezet onderwijs.

In schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets ingevoerd.

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Krijgt de leerling een duidelijk hoger toetsadvies in de doorstroomtoets dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school in principe ook een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Goudenregenschool vindt naast de cognitieve ontwikkeling de sociale ontwikkeling even belangrijk. We willen dat kinderen leren vertrouwen te hebben in zichzelf, in elkaar en in volwassenen. Ze moeten leren samenwerken en leren omgaan met emoties van zichzelf en die van anderen. We willen de leerlingen leren functioneren in een groep, leren reflecteren en communiceren en leren feedback geven en ontvangen, Het ontwikkelen van deze vaardigheden kan alleen in een veilige en geborgen omgeving van wederzijds vertrouwen en respect.

De Goudenregenschool is een school waar leerlingen:

* zich geborgen en veilig voelen
* gerespecteerd worden om wie zij zijn en anderen met respect behandelen
* een goede band hebben met de leerkrachten
* waar leerlingen op hun eigen mogelijkheden vertrouwen en durven fouten te maken
* leren zelfstandig te werken en te leren
* leren samenwerken en samen leren
* leren omgaan met hun eigen gevoelens en die van anderen;
* zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen handelen
* feedback kunnen geven en ontvangen
* vrijheid geboden wordt, binnen duidelijke grenzen.

Wij hebben het geloof en sprekenuit dat ieder die betrokken is bij school zich eerlijk en open inzet. Dat men op elkaar kan rekenen en handelt in het belang van school en de leerlingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen en plezier
  • Betrokkenheid en veiligheid
  • Autonomie en diversiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 19 oktober 2012 heeft de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek de locatie Goudenregenlaan bezocht. Het rapport van dit bezoek is in te zien door op nevenstaand rapport te klikken. De inspectie heeft de Goudenregenschool locatie Goudenregenlaan in het basisarrangement geplaatst en spreekt daarmee hun vertrouwen uit in de onderwijskwaliteit op school.

Terug naar boven