Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
-
Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. In ons onderwijs gaan we uit van de kwaliteiten van kinderen en houden we rekening met hun verschillen: meerbegaafde leerlingen gaan naar onze eigen verdiepingsgroepen, in de groepen wordt verlengde instructie gegeven en voor specifieke leerproblematiek organiseren we gespecialiseerde begeleiding.
Ons doel is met de beschikbare middelen een hoge mate van inclusief onderwijs te bieden en dus weinig leerlingen door te verwijzen naar bijvoorbeeld het SBO (speciaal basisonderwijs). Hiervoor werken we nauw samen met SWV Unita (het samenwerkingsverband) en de orthopedagogen van CorDeo Onderwijspunt.
In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat de mate beschreven waarin we onze basisondersteuning op orde hebben. Dat wil zeggen dat aan allerlei onderwijsbehoeften van leerlingen door de eigen leerkrachten voldaan kan worden. Denk daarbij aan remedial teaching, ondersteuning bij leesachterstanden, aanpassingen aan het schoolgebouw enzovoort. In het SOP werken we aan de volgende beloftes:
- We voeren helder beleid op het gebied van de basisondersteuning;
- We realiseren een veilig pedagogisch klimaat;
- We werken handelingsgericht en opbrengstbewust;
- We dragen leerlingen zorgvuldig over (zowel intern als extern);
- We monitoren de ontwikkeling van leerlingen continu;
- We stemmen het onderwijs af op de verschillen tussen leerlingen;
- We werken open en transparant samen met ouders en leerlingen;
- We signaleren vroegtijdig extra behoeften op het gebied van onderwijs, opvoeden en groeien;
- We beschikken over een aanbod van lichte interventies op school.
In de basisondersteuning is er veel mogelijk, maar er zijn natuurlijk ook grenzen aan de ondersteuning. Per situatie bekijkt ons ondersteuningsteam welke ondersteuning wel of niet haalbaar is. Een leerling heeft dus niet bij voorbaat recht op specifieke ondersteuning, maar de beschikbare middelen worden wel geoptimaliseerd om aan zoveel mogelijk onderwijsbehoeften te voldoen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.