GBS De Wegwijzer

Sumatralaan 40 1217 GS Hilversum

  • Individuele aandacht
  • Afwisselend werken in een schrift en op de Chromebooks
  • Samen spelen, samen werken
  • Buitenspelen: uitdaging en uitrusten
  • Na het buitenspelen: in de kring luisteren naar een verhaal...

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Wegwijzer heeft als onderdeel van de CorDeo scholengroep beschikking over een pool met invallers, die aan een verlofaanvraag gekoppeld kunnen worden.

Wanneer een leerkracht niet voor de klas kan staan vanwege gepland verlof zoals een bruiloft of een cursusdag, wordt er zowel intern als extern naar een vervanger gezocht. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van de invalpool. Wanneer het niet lukt om een vervanger te vinden, kan de directie besluiten een extern bureau in te schakelen om de leerlingen een alternatief programma aan te bieden.

In het geval van gepland verlof wordt u vooraf via Parro door de leerkracht geïnformeerd over de personele bezetting.

Wanneer een leerkracht zich vanwege ziekte of andere onvoorziene omstandigheid 's ochtends moet afmelden, wordt er zowel intern als extern naar een vervanger gezocht. Omdat vervanging op korte termijn door het lerarentekort niet altijd mogelijk is, kan het echter gebeuren dat een klas de betreffende dag vrij krijgt.

In het geval van ongepland verlof ontvangt u uiterlijk tussen 07:00 en 07:15 via Parro van de directie de mededeling dat de leerkracht onverwachts afwezig is en er naar vervanging gezocht wordt. Vóór 07:30 uur ontvangt u via Parro van de directie het bericht of het wel of niet gelukt is vervanging te vinden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

College van bestuur (CvB)
Het CvB van CorDeo scholengroep vormt het bevoegd gezag van 16 gereformeerde en 2 evangelische basisscholen te weten: CBS De Verbinding te Almere, EBS De Morgenster te Amsterdam, GBS De Regenboog te Amersfoort, GBS Het Zwaluwnest te Amersfoort, GBS De Horizon te Hoogland, EBS De Parel te Amersfoort, GBS ’t Schrijvertje te Apeldoorn, GBS Pieter Jongeling te Arnhem, GBS De Bron te Barneveld, GBS De Triangel te Ede, GBS De Olijfboom te Harderwijk, GBS De Wegwijzer te Hilversum, GBS Het Christal te Leusden, GBS De Open Kring te Nijkerk, GBS De Plantage te Veenendaal, GBS In de Lichtkring te Zeewolde, GBS De Bongerd te Zutphen en tevens SBO De Werf te Amersfoort.

College van Bestuur: Arriën Boes
Secretaresse: Janneke Hoogewerf

E-mailadres: info@cordeoscholen.nl

Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Burg. de Beaufortweg 16, 3833 AG Leusden. Telefoon: 033- 4324258.

Raad van Toezicht (RvT)
De Raad van Toezicht (RvT) is als toezichthouder op het reilen en zeilen van de organisatie en als adviseur en formele werkgever van het College van Bestuur nauw betrokken bij de organisatie. De RvT-leden worden benoemd door de ledenvergadering van CorDeo scholengroep.

De RvT-leden zijn: Gerlof Boersma (voorzitter), Pim Boven, Marjon Welmers en Carmen Zwarteveen. De openstaande vacature voor een vijfde RvT-lid hopen we op korte termijn in te vullen.

Identiteitscommissie (IC)
Elke school heeft een Identiteitscommissie (IC). De Identiteitscommissie wordt gevormd door ouders van leerlingen van de school. De commissie denkt mee over thema’s die raken aan de identiteit van de school en hoe we deze identiteit samen sterk kunnen vormgeven. Eén of twee afgevaardigden van een IC zijn stemgerechtigd lid van de algemene vergadering van CorDeo scholengroep. Deze AV wordt tweemaal per jaar gehouden. De locatiedirecteur woont als adviseur de vergadering van de IC bij.

Directiestructuur
Een locatiedirecteur heeft een lokale en een bovenschoolse taak. Wat betreft de lokale taak is de locatiedirecteur het aanspreekpunt en de onderwijskundig leider van de school. Hij is budgetbeheerder van een aantal lokale budgetten en uitvoerder van het lokale personeelsbeleid. Hij is tevens verantwoordelijk voor de uitvoering van de administratieve taken in de school. Samen met de Identiteitscommissie (IC) draagt hij zorg voor de uitvoering van het lokale toelatingsbeleid van leerlingen. Wat betreft de bovenschoolse taken: bovenschools hebben de directeuren zitting in een managementteam. Dit team staat onder leiding van het College van Bestuur.

Lidmaatschap CorDeo scholengroep
Leden van de Christelijke Gereformeerde kerk, Gereformeerde kerk (vrijgemaakt) en de Nederlands Gereformeerde kerk kunnen lid worden van de schoolvereniging CorDeo. Via de plaatselijke ledenvergadering hebben zij inspraak in het beleid van CorDeo scholengroep. De Algemene Vergadering, die bestaat uit afgevaardigden van de lokale IC, bepaalt het beleid van de vereniging. In 2022 loopt een onderzoekstraject naar aanpassing van de lidmaatschapscriteria voor de vereniging. Meer informatie over de bijdrage vindt u onder 4.2.

MR en GMR
Lokaal functioneert een medezeggenschapsraad (MR) die bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding (minimaal twee leden van elke geleding). Medezeggenschap volgt zeggenschap. De MR overlegt met de locatiedirecteur en/of de Identiteitscommissie over zaken waar zij medezeggenschap over heeft. Het e-mailadres van de MR is mr@gbsdewegwijzer.net.

Op verenigingsniveau is een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) ingesteld. Voor de GMR is het CvB de gesprekspartner. Het e-mailadres van de GMR is gmr@cordeoscholen.nl. Meer informatie over de GMR vindt u op https://cordeoscholen.nl/over-cordeo/gmr/. Zowel de MR als de GMR hebben het recht op informatie en initiatief, het recht op instemming en het recht op advies. In de bijbehorende reglementen is vastgelegd op welke terreinen de genoemde rechten gelden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Burgerschapsonderwijs
Onderwijs heeft kwaliteit wanneer leerlingen optimale ontwikkelmogelijkheden krijgen die hen in staat stellen zich goed te verhouden tot hun naaste en tot de samenleving in het licht van Gods Koninkrijk. Het is onze visie dat onderwijs erop gericht moet zijn om kinderen te helpen opgroeien tot zelfstandige, sterke, maatschappijbewuste en -kritische wereldburgers, die tegelijk burgers van het Koninkrijk van Jezus zijn. Om die reden geven we christelijk basisonderwijs aan onze leerlingen, waarbij we naast de basisvakken rekenen, lezen en taal ook aandacht hebben voor geloofsonderwijs, onderzoekend leren en een rijk cultuuraanbod. We willen ons onderwijs zo inrichten dat leerlingen steeds zelfstandiger en meer vanuit eigenaarschap leren in onze school. Op die manier willen we bijdragen aan een betere wereld voor onszelf en onze naasten. Uiteraard sluiten we hierbij aan bij de kerndoelen die de overheid heeft geformuleerd voor het burgerschapsonderwijs (kerndoel 34 t/m 39).

Uit de Bijbel leren we van Jezus om onze naaste lief te hebben, net zo lief als onszelf. Hieraan schenken we ruime aandacht vanuit ons pedagogisch beleid: we stimuleren gedrag dat op een goede manier gericht is op anderen, maar leren onze leerlingen ook zichzelf te waarderen: doe als jezelf. We gebruiken de Kanjertraining om ons daarin te ondersteunen en ons een gezamenlijke taal te geven.

Burgerschap heeft voor ons een dubbele lading: niet alleen zijn onze leerlingen burger van Nederland, maar we zijn samen ook burgers van een Koninkrijk voorbij deze aarde: Gods nieuwe wereld. Wij geloven dat dat koninkrijk nu al begonnen is en dat we daarin een taak hebben, tot eer van onze Koning.

Omdat burgerschap in veel aspecten doorwerkt staat het niet als los vak op de kalender, maar is het verweven in verschillende vakken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) is beschreven hoe we onze basisondersteuning vorm geven. Dat wil zeggen dat aan allerlei onderwijsbehoeften van leerlingen door de eigen leerkrachten voldaan kan worden. Denk daarbij aan remedial teaching, ondersteuning bij leesachterstanden, aanpassingen aan het schoolgebouw enzovoort. In het SOP staan ook onze ambities verwoordt, waaronder:

  • Doelmatiger inzetten van de weektaak om leerlingen te helpen de executieve functies verder te ontwikkelen;
  • Inoefenen en herhalen van de opgedane kennis en vaardigheden met betrekking tot meer- en hoogbegaafdheid;
  • Meer aandacht voor gedrag, onder andere perfectionisme en faalangst;
  • Versterken van de begeleiding van NT2-leerlingen, omdat deze leerlingen in aantal toenemen;
  • Opzetten van een zorgadviesteam, waarin leerlingen of gezinnen besproken worden die vanuit meerdere partijen begeleiding of hulp nodig hebben of al krijgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Met 'Aanbod voor het jonge kind' wordt bijvoorbeeld een peutergroep of voorschoolse of vroegschoolse educatie (vve) bedoeld, dus voor kinderen jonger dan vier jaar.

Terug naar boven