De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: de Kanjertraining .
We doen dit in het na- en voorjaar klassikaal. Zowel de leerkrachten als de leerlingen vullen de vragenlijsten in. Daarnaast vullen leerlingen vanaf groep 3 twee maal per jaar een sociogram in. Een sociogram is een grafische weergave van de onderlinge relaties. Hierdoor kan een leerkracht zien hoe de sociale verbanden in een klas zijn. Zo houden we zicht op de sociale gesteldheid van leerlingen en de onderlinge relaties tussen leerlingen. Na de afname worden de uitslagen van de vragenlijsten geanalyseerd en besproken met de intern begeleider en indien nodig de Kanjercoördinator.
Indien nodig voeren de leerkrachten aanvullend op de vragenlijsten en het sociogram (een aantal) kindgesprekken en/of stellen de leerkrachten handelingsplannen op, bijvoorbeeld om de sociale veiligheid te verbeteren, sociale vaardigheden te ontwikkelen of executieve functies te stimuleren.
De school wil graag een plek zijn waar kinderen en ook de leerkrachten zich veilig kunnen voelen. De medewerkers in de school doen er alles aan om dit gevoel van veiligheid optimaal te laten zijn. Toch kunnen er zich situaties voordoen waarbij het gevoel van veiligheid er niet is. Denk daarbij aan ernstig pesten, geweld, of (seksuele) intimidatie.
Er is op elke school een interne vertrouwenspersoon die speciaal voor deze situaties is aangesteld en waar u of uw kind mee in contact kan komen. Soms is het lastig om te zien welke weg bij een klacht of opmerking het beste bewandeld kan worden. De interne vertrouwenspersoon kan u daarbij helpen en brengt u zo nodig in contact met de externe vertrouwenspersoon. Zij kan zo nodig helpen bij het formuleren van een klacht. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon.
De externe vertrouwenspersoon bespreekt met u de mogelijkheden en kan ook in overleg met de school proberen maatregelen te treffen waardoor de veiligheid terugkeert.
Protocol bij grensoverschrijdend gedrag
Wanneer een leerling grensoverschrijdend gedrag laat zien, bijvoorbeeld door de orde binnen de groep te verstoren door niet te luisteren naar correctie, wordt de leerling in een andere groep geplaatst voor een interne time-out. Deze afspraak geldt vanaf groep 3; in groep 1 en 2 worden individuele afspraken gemaakt.
Wanneer het gaat om fysieke agressie duur de interne time-out de rest van de dag. Als de interne time-out richting het einde van de dag gegeven wordt, wordt deze verlengd met een deel van de volgende schooldag. Wanneer het gaat om ander grensoverschrijdend gedrag duurt de interne time-out 2 uur.
Als de leerling niet zelf naar de andere groep gaat, stuurt de leerkracht een andere leerling om de betreffende collega te halen om de leerling mee te nemen. Als de leerling ook niet mee wil gaan met de collega uit de andere groep wordt de directeur of de intern begeleider ingeschakeld (indien aanwezig). Die neemt de leerling dan mee voor een interne time-out.
Als de directeur of de intern begeleider niet aanwezig is en er geen andere mogelijkheid is de leerling onder toezicht een interne time-out te geven, belt de leerkracht ouders om de leerling op te komen halen voor een externe time out.
Ook als de leerling bij de directeur of intern begeleider niet tot rust komt, krijgt de leerling een externe time-out. Dat betekent dat ouders worden gebeld om hun kind op te komen halen. De ouders dienen zo spoedig mogelijk nadien de zorg voor hun kind van de school over te nemen. Zolang de zorg voor de leerling niet aan de ouders kan worden overgedragen, moet de school maatregelen nemen om passende zorg voor de leerling buiten de klas of buiten de school te realiseren. De school stelt de leerling in staat, bijvoorbeeld door het opgeven van huiswerk, te voorkomen dat deze een achterstand oploopt.
Een externe time-out zal normaliter gedurende een schooldag worden opgelegd en gelden voor die desbetreffende schooldag. De maximale duur van een externe time-out bedraagt één dag.
In geval van aanhoudend of extreem grensoverschrijdend gedrag kan de directeur het protocol schorsen en verwijderen van de CorDeo scholengroep volgen. U vindt dit protocol op de website van de school, onder 'Handig om te weten' 'Inloggen voor ouders'. U moet inloggen om dit document in te kunnen zien.
BHV
Op De Wegwijzer zijn meerdere teamleden opgeleid tot bedrijfshulpverlener (BHV'er). Het voornemen is om op middellange termijn alle teamleden op te leiden. Onder leiding van de BHV-coördinator worden jaarlijks meerdere geplande en ongeplande ontruimings- en inruimingsoefeningen gedaan.