Kindcentrum De Wijde Blik

Augustinushof 59 1216 LD Hilversum

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wijde Blik
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Wijde Blik

Het team

Toelichting van de school

Directeur van Kindcentrum De Wijde Blik is: Nick Homan-Dijkstra. Hij heeft de integrale leiding op school. Samen met de intern begeleider, Gidget Kegel, vormt hij het managementteam (MT) van de school.

Het team (10) bestaat uit:

  • 5 fulltime groepsleerkrachten
  • 1 leerkracht schakelklas
  • 1 vakleerkracht bewegingsonderwijs
  • 1 theater- en muziekdocent1 judo-docent
  • 1 conciërge
  • 1 onderwijsassistent

De leerkrachten beschikken niet alleen over de bevoegdheid om les te mogen geven, maar houden ook hun vakbekwaamheid op peil door constant bij te scholen. In het team zijn er leerkrachten met een specialisatie op een bepaald gebied. De volgende coördinatoren zijn vertegenwoordigd:

  • 1 schoolopleider
  • 1 kanjercoördinator
  • 1 anti-pestcoördinator
  • 1 leescoördinator
  • 1 ICT-coördinator
  • 1 ICC-coördinator
  • 1 DaVinci coördinator

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Kindcentrum De Wijde Blik is onderdeel van Stip Hilversum (openbaar bestuur Hilversum). Stip heeft een eigen vervangingspool met leerkrachten die in dienst zijn bij Stip Hilversum. In deze pool zitten leerkrachten waar wij bij ziekte en/of verlof een beroep op kunnen doen.

Tevens zijn wij aangesloten bij het mobiliteitscentrum OBT. Ook bij OBT zijn leerkrachten aangesloten. OBT behandelt vervangingsaanvragen voor de aangesloten scholen, waaronder Kindcentrum De Wijde Blik. In eerste instantie worden de leerkrachten ingezet die in de pool van STIP zitten. Mocht de STIP-pool leeg zijn, dan wordt er gekeken of er leerkrachten beschikbaar zijn die aangesloten zijn bij OBT.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor de groepen 1 en 2 is het van belang dat u bij het bekijken van de onderwijstijden de volgende zaken in ogenschouw neemt:

  • Taal & Rekenen: Deze activiteiten hebben betrekking op voorbereidende taal-, lees- en rekendoelen. Er moet immers veel geoefend worden om voldoende vaardigheden op te doen alvorens een kind naar groep 3 kan doorstromen. Deze activiteiten komen op verschillende manieren in het rooster terug o.a. tijdens het spelen/ werken.
  • Sociaal emotionele ontwikkeling: In groep 1 en groep 2 zijn de leerkrachten voortdurend bezig om de kinderen te begeleiden in hun sociaal emotionele ontwikkeling. Dit is verweven in alle lessen, maar komt veel aan de orde bij spelactiviteiten binnen (huishoek, bouwhoek, zandtafel etc.) en ook tijdens het buitenspelen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De methode DaVinci (hierboven vermeld onder de kop wereldoriëntatie) is een allesomvattende methode. De volgende vakken worden geïntegreerd aangeboden: aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, maatschappijleer, techniek, natuur- en scheikunde, verzorging, filosofie en levensbeschouwing. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op Kindcentrum De Wijde Blik worden kinderen met en zonder specifieke onderwijsbehoeften aangemeld.

Als een leerling op een peuterspeelzaal heeft gezeten, maken we gebruik van de overdracht om aan te sluiten bij de ontwikkeling en specifieke onderwijsbehoeften. We proberen elke aangemelde leerling passend onderwijs te bieden. Er kan besloten worden externe deskundigen in te schakelen om de hulpvraag en consequenties duidelijk te krijgen. Zodra de hulpvraag duidelijk is, toetsen we als school of de hulpvraag past binnen de ondersteuning die wij kunnen bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Iedereen is van harte welkom op De Wijde Blik! 

Alle leerlingen, met of zonder een extra ondersteuningsbehoefte, zijn van harte welkom mits wij kunnen bieden wat ieder specifiek kind nodig heeft. Dit staat gespecialiseerd in het SchoolOndersteuningsProfiel (SOP). Bij veel aandachtsgebieden hebben wij de kennis of al in huis of we betrekken externen bij deze ondersteuningsbehoefte (o.a. via ons samenwerkingsverband Unita). Wij hopen in de toekomst ieder kind welkom te kunnen heten op onze school en gaan ervoor om op alle bovenstaande aandachtsgebieden specialisten in ons Kindcentrum te hebben.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven