Hilversumse Schoolvereniging

Frans Halslaan 70 1213 BM Hilversum

  • Vooraanzicht HSV
  • Schoolfoto van Hilversumse Schoolvereniging
  • Team HSV

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Van elke school wordt het gemiddelde resultaat van deze toets vastgesteld met een waarde die kan variëren van 500 tot 550. De Hilversumse Schoolvereniging laat sinds jaar en dag bovengemiddelde resultaten zien, zelfs wanneer rekening wordt gehouden met de populatie van de school.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schooladviezen die de leerlingen ontvangen voor het voortgezet onderwijs bestaan in grote meerderheid uit VWO en HAVO/VWO adviezen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De HSV is een basisschool op algemeen bijzondere grondslag. Dit houdt in dat we als school niet werken vanuit een godsdienst of levensbeschouwing, maar dat we les geven op grond van onze eigen visie op onderwijs. De HSV profileert zich als Vreedzame School. De ouders van de leerlingen zijn lid van de schoolvereniging, dit betekent dat zij zich conformeren aan de visie van de school en bereid zijn om binnen de school een actieve rol op zich te nemen. De HSV is een school met een sterk pedagogisch klimaat waarin rust, regelmaat, taakgerichtheid, zelfstandigheid en veiligheid belangrijk zijn. Waar we met elkaar een cultuur uitdragen die uitgaat van verschillen, waar iedereen er toe doet. We leren de kinderen verantwoordelijkheid te dragen voor wat ze willen en moeten leren. De kinderen zijn medeverantwoordelijk voor de omgeving en gebruiken het aanbod op school om de wereld om zich heen te leren kennen.

In de visie van de school staat een aantal begrippen centraal: kwaliteit van onderwijs, goed pedagogisch klimaat, zelfstandigheid en actieve betrokkenheid van leerlingen, aandacht voor brede ontwikkeling en talenten van de kinderen en het voorbereiden op een rol in de maatschappij met een positief kritische grondhouding.

De missie van de school is het bieden van onderwijs dat zich richt op zelfstandigheid en persoonlijke verantwoordelijkheid. We beogen een brede ontwikkeling die zich niet alleen richt op emotionele en verstandelijke ontwikkeling, maar ook op het stimuleren van creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. De bijbehorende visie bestaat uit vier pijlers: talentontwikkeling, respect, betrokkenheid en plezier.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar
  • Betrokkenheid van de leerlingen
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven