Christelijke Basisschool Avonturijn

De Melkfabriek 5 1221 CE Hilversum

  • De toren van de oude melkfabriek staat nog op ons groene schoolplein: kinderen kunnen er ontdekkend spelen en in de moestuin leren.
  • Regelmatig wordt er door alle kleutergroepen gezellig samen geluncht in de open leerruimte. Dit versterkt het gevoel van samen school zijn!
  • Regelmatig onderneemt het schoolteam acties om lezen te promoten, zoals hier op het plein om het lezen in de grote vakantie te stimuleren.
  • Kinderen leren op verschillende manieren, niet alleen achter een tafeltje. Hier wordt bewegend en spelend gerekend op het plein.
  • kinderen leren zo natuurlijk en realistisch mogelijk- dus kan er ook met echt materiaal gespeeld/ gewerkt en geleerd worden!

Het team

Toelichting van de school

De schoolstabiliseert tijdelijk en ontwikkelt zich- in het schooljaar 2023-2024 zal de school starten met ongeveer 220 leerlingen, verdeeld over 10 groepen. Op d eteldatum ( 1 februari)worden er 230- 233 leerlingen verwacht.

Omdat de instroom het grootst is in de groepen 1 en 2 starten we met 3 kleine kleutergroepen (ieder 16 leerlingen). Zij lopen gedurende het schooljaar ieder vol naar zo'n 29 leerlingen. Is het nodig dan starten we eind van het schooljaar een instroomgroep voor de allerjongsten.

Sommige andere groepen in de bovenbouw hebben 30 leerlingen of meer. In deze groepen is altijd extra ondersteuning aanwezig en worden zij ook regelmatig opgesplitst in kleinere instructiegroepen.

Omdat er -vanwege de grote ( 30+) bovenbouw groepen- de komende jaren veel kinderen van school gaan eind groep 8, zal het leerlingaantal iets teruglopen. Er komen geen 30 kleuters bij op de eerste schooldag van het nieuwe jaar. We verwachten de komende jaren een stabilisatie rond de 230 leerlingen,daarna gaat het leerlingenaantal weer langzaam stijgen. Overigens gaat de school niet voor kwantiteit,maar voor kwaliteit!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging die we aan zien komen (verlof en dergelijke) wordt tijdig geregeld en ouders worden tijdig geïnformeerd over de vervanging.

Ziekte vervanging proberen we op te lossen. Lukt dit niet, dan wordt de groep de eerste dag verdeeld en hebben wij extra tijd inval te zoeken. Een kind wordt nooit terug naar huis gestuurd omdat er geen inval is.

We informeren ouders over de vervanging of ziekte via de app PARRO.  Soms is er geen vervanging mogelijk en heeft de groep vrij ( na de 1e dag dat de kinderen zijn opgevangen). Als het lukt krijgen de kinderen een thuiswerkpakketje mee; dit wordt pergroep bekeken of dit wel of niet gedaan wordt.

Als een ouder echt geen opvang heeft, kan men dit aangeven en zorgt de school dat het kind wordt opgevangen in een andere groep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Avonturijn zijn kinderen ingedeeld in hun eigen groep, op leeftijd. Regelmatig werken ze samen met kinderen van groep 3 zodat de kinderen spelend kunnen leren lezen en schrijven. Dit doen wij vanuit onze visie, maar ook vanuit de ontwikkelingspsychologie. Aan het eind van groep 3 zijn kinderen toe aan een meer zittende wijze van leren, zonder het spel. Dan verminderen we ook het aantal momenten dat er samen spelend wordt geleerd en bieden dit alleen nog aan aan kinderen die dit nodig hebben. T/m groep 5 is er voor alle kinderen ruimte om spelend te leren ( er is een speelhoek in deze lokalen).

Daarnaast werken we ook groepsdoorbrekend:

Kinderen werken in de verdiepingsgroepen samen, deze zijn samengesteld uit de groepen; 3,4 en 5 of 6,7 en 8

Wekelijks volgen de kinderen workshops in de talentenfabriek; ook hier zijn de groepjes samengesteld uit de groepen 3,4 en 5 of 6,7 en 8.

Twee kleutergroepen bestaan uit combi's 1 en 2. Als er veel instroom is van vierjarigen gedurende het schooljaar, kan het zijn dat er een speciale instroomgroep wordt gestart. We bekijken dit jaarlijks zorgvuldig en nemen ons besluit aan de hand van het aantal aanmeldingen voor een schooljaar.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij bieden vakken regelmatig gecombineerd aan; als je in de talentenfabriek gaat koken, leer je ook begrijpend lezen (recept) toegepast rekenen (hoeveelheden afwegen van het recept) en samenwerken (burgerschap). Daarom zijn deze tijden gewaarborgd maar worden zij soms in combinatie met een ander vak gegeven.

Daarnaast wordt er regelmatig groepsdoorbrekend gewerkt (kleutergroepen werken bijvoorbeeld ook samen met groep 3 of de peutergroep van de kinderopvang). Kinderen van groep 7 en 8 lezen regelmatig voor aan d ekleutergroepen of bij d epeuterspeelzaal- zo oefenen zij hun leesvaardigheid.

Bij een aantal activiteiten worden leeftijden gemengd; in de talentenfabriek en de verdiepingsgroepen bijv.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In de bijlage School Ondersteunings Plan (SOP) Avonturijn beschrijven wij hoe we onze ondersteuning vormgeven en uitbouwen. Ook staat hierin omschreven wat we kunnen bieden aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarnaast geven we onze grenzen aan; wat kan echt niet?

De procedure die we doorlopen om te besluiten of een kind met een specifieke zorgvraag bij ons op school kan blijven, of kan worden toegelaten is ook beschreven in onze eigen protocollen en in het beleid van de Stichting.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de jaarplannen en wordt beschreven hoe de leerlingenzorg steeds meer vorm en structuur krijgt. In het School Ondersteunings Profiel (SOP) wordt jaarlijks aangegeven wat verder wordt ontwikkeld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samen met de Peuterspeelzaal heeft Avonturijn een doorlopend taalaanbod ontwikkeld dat start op de PSZ en eindigt in groep 4. Het aanbod loopt naadloos door. Het is bedoeld voor alle kinderen die een taalachterstand hebben, dit kunnen kinderen zijn die Nederlands als 2e taal hebben, maar ook kinderen met achterstanden in de spraak/taalontwikeling. 3 dagen per week is een gespecialiseerde leerkracht op school om deze kinderen een intensief taalbad te bieden. Ook ouders worden hier intensief bij betrokken. Er is subsidie van de gemeente Hilversum; men is zo onder de indruk van ons ontwikkeld aanbod, dat dit wordt toegepast op alle schoen in de stad waar dit nodig is. Avonturijn vervult hierin een voortrekkersrol.

Terug naar boven