Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Avonturijn zijn kinderen ingedeeld in hun eigen groep, op leeftijd. Regelmatig werken ze samen met kinderen van groep 3 zodat de kinderen spelend kunnen leren lezen en schrijven. Dit doen wij vanuit onze visie, maar ook vanuit de ontwikkelingspsychologie. Aan het eind van groep 3 zijn kinderen toe aan een meer zittende wijze van leren, zonder het spel. Dan verminderen we ook het aantal momenten dat er samen spelend wordt geleerd en bieden dit alleen nog aan aan kinderen die dit nodig hebben. T/m groep 5 is er voor alle kinderen ruimte om spelend te leren ( er is een speelhoek in deze lokalen).
Daarnaast werken we ook groepsdoorbrekend:
Kinderen werken in de verdiepingsgroepen samen, deze zijn samengesteld uit de groepen; 3,4 en 5 of 6,7 en 8
Wekelijks volgen de kinderen workshops in de talentenfabriek; ook hier zijn de groepjes samengesteld uit de groepen 3,4 en 5 of 6,7 en 8.
Twee kleutergroepen bestaan uit combi's 1 en 2. Als er veel instroom is van vierjarigen gedurende het schooljaar, kan het zijn dat er een speciale instroomgroep wordt gestart. We bekijken dit jaarlijks zorgvuldig en nemen ons besluit aan de hand van het aantal aanmeldingen voor een schooljaar.
Wij bieden vakken regelmatig gecombineerd aan; als je in de talentenfabriek gaat koken, leer je ook begrijpend lezen (recept) toegepast rekenen (hoeveelheden afwegen van het recept) en samenwerken (burgerschap). Daarom zijn deze tijden gewaarborgd maar worden zij soms in combinatie met een ander vak gegeven.
Daarnaast wordt er regelmatig groepsdoorbrekend gewerkt (kleutergroepen werken bijvoorbeeld ook samen met groep 3 of de peutergroep van de kinderopvang). Kinderen van groep 7 en 8 lezen regelmatig voor aan d ekleutergroepen of bij d epeuterspeelzaal- zo oefenen zij hun leesvaardigheid.
Bij een aantal activiteiten worden leeftijden gemengd; in de talentenfabriek en de verdiepingsgroepen bijv.
In de bijlage School Ondersteunings Plan (SOP) Avonturijn beschrijven wij hoe we onze ondersteuning vormgeven en uitbouwen. Ook staat hierin omschreven wat we kunnen bieden aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Daarnaast geven we onze grenzen aan; wat kan echt niet?
De procedure die we doorlopen om te besluiten of een kind met een specifieke zorgvraag bij ons op school kan blijven, of kan worden toegelaten is ook beschreven in onze eigen protocollen en in het beleid van de Stichting.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de jaarplannen en wordt beschreven hoe de leerlingenzorg steeds meer vorm en structuur krijgt. In het School Ondersteunings Profiel (SOP) wordt jaarlijks aangegeven wat verder wordt ontwikkeld.
Samen met de Peuterspeelzaal heeft Avonturijn een doorlopend taalaanbod ontwikkeld dat start op de PSZ en eindigt in groep 4. Het aanbod loopt naadloos door. Het is bedoeld voor alle kinderen die een taalachterstand hebben, dit kunnen kinderen zijn die Nederlands als 2e taal hebben, maar ook kinderen met achterstanden in de spraak/taalontwikeling. 3 dagen per week is een gespecialiseerde leerkracht op school om deze kinderen een intensief taalbad te bieden. Ook ouders worden hier intensief bij betrokken. Er is subsidie van de gemeente Hilversum; men is zo onder de indruk van ons ontwikkeld aanbod, dat dit wordt toegepast op alle schoen in de stad waar dit nodig is. Avonturijn vervult hierin een voortrekkersrol.