Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Violenschool is een openbare basisschool in de bloemenbuurt van Hilversum:voor ieder kind toegankelijk, ongeacht geloofsovertuiging of afkomst.Wij zijn een interculturele school waar tweetalig onderwijs wordt aangeboden: 30-35% van de tijd wordt in het Engels lesgegeven.
In de groepen 1/2 is er veel samenhang in de lessen: als er aandacht aan rekenen wordt besteed, ben je ook met taal bezig. Tijdens de gymlessen is de Sociale vorming belangrijk, maar ook de taal en soms zelfs rekenen. Het is moeilijk om de lessen los van elkaar te zien.
In de TPO groepen wordt een deel van de lessen in het Engels gegeven. Daarnaast hebben de leerlingen ook echt Engelse lessen over spelling en grammatica in het Engels.
In het kader van de wet Passend Onderwijs heeft de Violenschool een schoolondersteuningsprofiel (SOP) geschreven. Hierin wordt beschreven welke basisondersteuning beschikbaar is en welke mogelijkheden er zijn om leerlingen met speciale onderwijsbehoeften te ondersteunen.
Iedere leerling heeft onderwijsbehoeften, verschillen zijn er altijd. Maar voor het grootste deel van onze leerlingpopulatie zijn deze onderwijsbehoeften inpasbaar in het onderwijs en de handelingsgerichte zorgstructuur. Sommige leerlingen hebben speciale onderwijsbehoeften waar onze school deskundigheid in huis heeft en aanpassingen voor uit kan voeren. In sommige gevallen heeft een leerling zulke specifieke behoeften dat wij daar als school niet aan kunnen voldoen.
In het SOP wordt aangegeven in hoeverre onze school op dit moment als Passend onderwijs biedt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Nauwere samenwerking met instanties buiten de school die ons kunnen helpen als wij handelingsverlegen zijn.
Er vindt een overdracht plaats van de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Hierdoor zijn wij als school goed op de hoogte van hoe het kind zich al ontwikkeld heeft. Uiteraard is er ook een startgesprek met de ouders