Dr.ir.C.Lelyschool

Lopes Diaslaan 85 1222 VC Hilversum

  • Schoolfoto van Dr.ir.C.Lelyschool
  • geconcentreerd werken

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten hebben een belangrijke functie voor analyse en evaluatie van de door ons gestelde doelen. Uiteraard kunnen wij aan de hand hiervan het leerproces van de leerlingen bijstellen. We werken met het LOVS van CITO. Na de toetsen worden analyses gemaakt en worden de plannen aangepast.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leraren gaan op een positieve wijze met elkaar en met de leerlingen om. Ze geven de leerlingen  ruimte  en grijpen voorvallen aan om een pedagogische reactie te geven.

Buiten het respectvol omgaan met elkaar zijn we ons terdege ervan bewust, dat in alle lagen van de maatschappij pestgedrag voor komt.

In onze lessen wordt daar aandacht aan besteed. Op school is een pestprotocol aanwezig.

Wij vinden de sociale veiligheid van het grootste belang. Een goed pedagogisch klimaat zorgt voor een goede basis om te leren. Alle collega's zijn opgeleid om Rots en Waterlessen te geven. Met ingang van 2018-2019 zijn we officieel Rots en waterschool.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • ontwikkeling
  • samen uniek

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In april 2014 heeft de inspectie onze school bezocht en heeft geconcludeerd dat de school het vertrouwen heeft van de onderwijsinspectie.

Eén van de meest opvallende zaken was dat de inspecteur vond dat duidelijkheid en rust was gecreëerd en een heldere koers was uitgezet.

De wijze van omgang weerspiegelt zich in de opvallend respectvolle manier waarop leerlingen met elkaar omgaan.

Ook de resultaten van de tussentoetsen en de eindtoets werd door de inspectie als voldoende beoordeeld.

Terug naar boven