Openbare Basisschool Elckerlyc

Van Hogendorplaan 1 A 1215 EG Hilversum

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Elckerlyc
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Elckerlyc
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Elckerlyc
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Elckerlyc

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school doen alle leerlingen mee met de Centrale Eindtoets. Wij hebben, ook al is dat niet noodzakelijk, ervoor gekozen om de scores van alle leerlingen mee te nemen in de gemiddelde eindscore van de groep. Door passend onderwijs kunnen kinderen hun basisschooltijd afronden op hun eigen niveau en daar waar nodig met een eigen leerlijn. Alle kinderen zijn belangrijk, iedereen telt mee. 

Wij zien de eindtoets als een groepsgebeuren, waarbij de toetsmomenten worden afgewisseld met ontspannende activiteiten waar alle kinderen bij betrokken zijn. Het meedoen van alle leerlingen aan de eindtoets heeft tot gevolg dat de gemiddelde eindscore lager uitvalt dan wanneer er leerlingen zouden worden uitgesloten van de toets. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten is een meetmoment, wat inzicht geeft over de ontwikkeling van de kinderen op meerdere gebieden.

Gaat de ontwikkeling zoals verwacht of zij er uitschieters.

In groepsbesprekingen worden de scores van de kinderen besproken en daar waar nodig wordt een handelingsplan of groepsplan opgezet of de reeds bestaande plannen worden aangepast.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de basisschool gaan de leerlingen naar het voorgezet onderwijs. De leerkrachten van groep 8 stellen samen met de rest van het team een advies per leerling op. Bij de keuze voor voortgezet onderwijs gaat het met name om de resultaten uit groep 6, 7 en 8 voor de vakken begrijpend lezen en rekenen. In mindere mate wordt ook gekeken naar spelling en woordenschat.

Enerzijds zijn er de ‘harde’ gegevens, dus de toetsen van de methodes en toetsen buiten de methodes om. Anderzijds de resultaten en observaties uit het leerlingvolgsysteem, waarbij er gekeken wordt naar: werkhouding, leermotivatie, zelfstandigheid, huiswerkattitude, concentratie en doorzettingsvermogen. Zowel de leerresultaten als de resultaten uit het leerlingvolgsysteem zijn zeer belangrijk bij het bepalen van het advies en hebben invloed op elkaar.

Aan de hand van dit advies wordt door de leerling en zijn of haar ouders een keuze gemaakt naar welke school een leerling gaat. Het uitgangspunt van het VO-advies is het vinden van een juiste ontwikkelingsplek passend bij de mogelijkheden van het kind.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en het bouwen aan zelfvertrouwen.  

De school is een veilige en transparante plek, een ontmoetingsplaats waar kinderen, ouders en leerkrachten samenwerken.

Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. 

De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 3 juli 2012 heeft de onderwijsinspectie in het kader van het vierjaarlijks onderzoek de beide locaties van de Elckerlyc bezocht. Het rapport van dit bezoek is in te zien door op nevenstaand rapport te klikken. De inspectie heeft de Elckerlyc in het basisarrangement geplaatst en spreekt daarmee hun vertrouwen uit in de onderwijskwaliteit op school.

Terug naar boven