Op welke manier informeert deze school de ouders?
In de Wet op het Primair Onderwijs zijn een aantal zaken geregeld over de informatievoorziening aan ouders. Informatie is ‘belangrijke feiten en omstandigheden, die de persoon van het kind of diens verzorging of opvoeding betreffen’. Het gaat om informatie over de ontwikkeling van de eigen kinderen, rapporten, verslagen van gesprekken/ouderavonden of elke andere vorm waarbij mét ouders over het kind gesproken wordt.
Hetzelfde geldt voor informatieverstrekking aan gescheiden ouders: Als beide ouders zijn belast met het ouderlijk gezag, moet de school beide ouders actief informeren. De school heeft echter ook informatieplicht naar de ouder zonder ouderlijk gezag. Hierop kan slechts een uitzondering gemaakt worden als het belang van het kind zich hiertegen verzet en/of als dit niet is toegestaan (b.v. via een gerechtelijke uitspraak). In dat laatste geval moet het schriftelijk bewijs hiervan aan de directie worden overlegd. Soms is het noodzakelijk dat beide ouders toestemming geven middels een handtekening. U kunt hierbij denken aan aanmelding voor onderzoek of aanmelding bij een speciale school. Ook in dit geval ligt de informatieplicht bij de school. Als beide ouders het niet eens worden over de aanmelding of hulpverlening kan de school niet overgaan tot aanmelding of hulpverlening. Als de school van mening is dat het belang van het kind daardoor ernstig wordt geschaad, kan de school besluiten contact op te nemen met Veilig Thuis.
Iedere 2 weken verschijnt onze digitale nieuwsbrief waarin we informatie geven over wat er op het centrum is gebeurd en kijken we vooruit naar activiteiten die er aan komen. Deze activiteiten kunt u ook terugvinden in de ouderapp.
Wij informeren iedere 10 weken de ouders omtrent de voortgang en ontwikkeling van het kind. Na de eerste periode worden ouders uitgenodigd voor een gesprek waarna na de 2e periode een rapport verschijnt. Deze cyclus herhaalt zich vervolgens in de 3e en 4e periode van het schooljaar. Deze momenten staan op de jaarkalender vermeld zodat ouders hierop kunnen anticiperen.
Daarnaast kunt u als ouder altijd een gesprek met de leerkracht aanvragen mochten er zaken zijn die u wilt bespreken. Andersom kan de leerkracht dit ook doen. Daarnaast is er de mogelijkheid om eventueel met de intern begeleiders in gesprek te gaan of met de manager 0-7 jaar, team coördinator 7-13 jaar of met de directeur.
Mochten er in de groep of voor school extra mededelingen zijn, dan wordt u via de ouderapp hierover geïnformeerd. Dit kan bijvoorbeeld een groepsactiviteit zijn, maar ook een algemene mail vanuit school.
Aan het einde van elk thema organiseren wij een inloopmoment voor ouders, deze staan vermeld op de kalender. Voor of na schooltijd ben u dan welkom om samen met uw kind een kijkje te komen nemen in de school en u te laten informeren over wat de kinderen van het thema hebben geleerd en welke activiteiten ze hebben gedaan.