Kindcentrum de Driehoek

Wagenmaker 1 5081 ER Hilvarenbeek

  • rondom de school is een mooi speelplein met ruimte om te klimmen, voetballen en meer
  • leesplezier is een belangrijke voorwaarde om goed te leren lezen
  • alle kinderen kunnen zowel in de klas als op leerpleinen werken
  • regelmatig zijn er vieringen waar kinderen hun talenten kunnen laten zien aan alle kinderen van de school en kinderopvang

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2019 - 2020  hebben we de IEP Eindtoets niet afgenomen i.v.m. COVID-19. In de afgelopen twee jaar weer wel. We scoren met de eindtoets boven het landelijk gemiddelde. In het jaar 2021-2022 hebben alle kinderen het fundamentele streefniveau gehaald op Taal, Lezen en rekenen. Dat is ook ons streven. Daarnaast heeft een groot deel ook nog het tweede streefniveau behaald. De school scoort hiermee op het niveau wat we mogen verwachten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Medio en einde van elk schooljaar worden toetsen afgenomen voor ons leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar krijgen de kinderen een rapport mee naar huis. In het rapport wordt de beoordeling door de leerkracht in woorden uitgedrukt. Wij geven geen cijfers. Wij vinden het belangrijk dat u uw kind met zichzelf vergelijkt. Het gaat om wat uw kind heeft geleerd en op welke wijze. In het rapport krijgt uw kind gelegenheid ook zelf te laten zien hoe het zichzelf beoordeelt. Deze tussenresultaten leveren belangrijke input voor het bijsturen van het onderwijsaanbod, zowel individueel als op groepsniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van de basisschool willen we dat uw kind op een voor hem passende vorm van voortgezet onderwijs terecht komt. 

Ons advies komt tot stand naar aanleiding van acht jaar werken met uw kind. Ons advies en de wens van u en uw kind zijn meestal gelijk: samen met u hebben we immers de ontwikkeling van uw kind begeleid. Dit schooladvies is leidend bij de schoolkeuze. Alle schoolverlaters moeten wel een eindtoets maken met uitzondering van de zeer moeilijk lerende leerlingen, de meervoudig gehandicapte leerlingen en leerlingen die korter dan vier jaar in Nederland verblijven en de Nederlandse taal niet voldoende beheersen. De toets wordt afgenomen in april.

De toetsen zijn een hulpmiddel voor leerkracht, leerlingen en ouders om na te gaan of het schooladvies klopt. Scholen kunnen kiezen uit meerdere eindtoetsen. Alle schoolverlaters moeten dezelfde toets doen. Mocht het zo zijn dat de uitslag hoger is dan het schooladvies, dan gaan we met u in gesprek. Als we samen goede redenen zien om het advies aan te passen, dan bestaat daar de mogelijkheid toe. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Driehoek is één van onze pijlers persoonsvorming.

We geloven in de mogelijkheid van iedereen om succes te behalen. Wij hebben een sterk vertrouwen in de mogelijkheden van kinderen. We vinden het belangrijk dat kinderen een eigen mening vormen, eigen keuzes durven en kunnen maken, leren grenzen te stellen, gevoelens te uiten en zich te kunnen presenteren. Zelfstandigheid, kritisch denken en probleemoplossend vermogen spelen hierbij een belangrijke rol.

Kinderen zijn zelf medeverantwoordelijk voor hun ontwikkeling: de leerkrachten begeleiden dit, motiveren kinderen en besteden aandacht aan leren leren.

Zelfstandigheid van kinderen wordt gestimuleerd: kinderen ontdekken wat zij nodig hebben om tot leren te komen: ze leren plannen en organiseren.

Samen werken moet je leren: de leerkrachten begeleiden het werken in tweetallen, kleine groepjes of andere vormen. Kinderen leren functioneren in een grotere groep, zien dat er verschillen zijn en leren daar respectvol mee om te gaan.

Wij maken en houden ons aan afspraken hoe we met elkaar, de materialen en onze omgeving omgaan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenheid
  • Zelfstandigheid
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2016-2017 is de inspectie van onderwijs op bezoek geweest. Ook nu zien we weer op een aantal punten een mooie groei. Zo scoort de school op zicht op ontwikkeling en pedagogisch klimaat een goed.

Het goed vastleggen en borgen van onze kwaliteitszorgcyclus, het stabiel houden van onze opbrengsten en het verdiepen en uitwerken van educatief partnerschap zijn in de komende jaren onze aandachtspunten. Daar gaan we graag hard mee aan de slag om ons onderwijs nog beter te maken!  

Terug naar boven