Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerkrachten zijn op de volgende manier over de klassen verdeeld:
- groep 1/2 a Mayke van Avendonk ma, di, wo, Hanneke van Dun do, vrij
- groep 1/2 b Venne van Ham
- groep 1/2 c Yvonne Broers ma, wo, do, vrij Simone Wouters di
- groep 1/2 d Marlou Roefs
- groep 3 Sanne de Jong
- groep 4 a Linda van Osta ma, di, wo , Anke Mallens do, vrij
- groep 4 b Maurice van Irsel
- groep 5 Lotte Heijkants ma, di, wo, Simone Wouters do, vrij
- groep 6 Anouk Spapens
- groep 7 Jasper van Gerwen ma, di, do, vrij, Anke Mallens wo
- groep 8 Saskia de Vries ma, vrij, Wil van Ingen di, wo, do
Hanneke van Dun vervangt het verlof van Jolien van der Velden tijdens haar zwangerschapsverlof in groep 1/2A. Hanneke is ook op maandag aanwezig op school. Anke Mallens vervangt het verlof van Jolien van der Velden tijdens haar zwangerschapsverlof in groep 7.
Naast de leerkrachten werken buiten de klassen:
- Directeur (Marcel Huijgens) 4 dagen per week
- Kwaliteitscoördinator (Leonie Coolen) di/do en ma/vrij om de week
- Basisschoolcoach (Saskia de Vries) dinsdag
- Leraarondersteuner (Hanneke Uytdewilligen) ma/di/woe/do
- Administratie (Marijke de Kort) ma/di/woe/do
- Conciërge (Joey Bax) ma/woe/vrij ochtend
- Vakdocent gym (Martha en Toon) en vakdocenten zang (Margret), dans (Meike), drama (Anke) en beeldende vorming (Fabia)
Op De Driehoek is ieder kind van harte welkom. Er wordt wel altijd zorgvuldig bekeken of de Driehoek de passende plek is voor uw kind. Ouders die interesse hebben in onze school worden uitgenodigd een afspraak te maken met de directeur. Het aanmelden van leerlingen gebeurt na een kennismakingsgesprek. Dit kan gedurende het hele schooljaar. Kleuters die gedurende het schooljaar vier jaar worden, worden uiterlijk een halfjaar van tevoren aangemeld en in ieder geval voor 1 mei als het kind in het daaropvolgende schooljaar vier jaar wordt i.v.m. de indeling van de groepen. Voorafgaand aan hun verjaardag mogen kleuters vijf keer komen kennismaken. De Driehoek heeft voor de groepen 5 en 6 een wachtlijst. Heeft uw kind extra ondersteuning nodig? Dan wordt dit tijdens het kennismakingsgesprek besproken.
Kinderen die bij kinderopvang Samenwijs in de peutergroep zitten maken vanaf 3,5 jaar reeds kennis onze kleutergroepen. De peuters nemen op verschillende momenten van de week deel aan activiteiten in de kleuterklassen. Zo wordt de overgang naar school nog maar een kleine stap.
Op De Driehoek werken wij met groepen op leeftijd vanaf groep 3. De groepen 1-2 zijn wel gemengd. Het kan zo zijn dat i.v.m. organisatorische redenen een combinatiegroep zal moeten worden gemaakt. De indeling van deze groep gebeurt door school a.d.h.v. de daarvoor opgestelde criteria.
Er wordt jaarlijks een programma van culturele activiteiten opgesteld waarbij gestreefd wordt naar een afwisseling van disciplines: beeldende vormen, drama/toneel en muziek en waarbij steeds meer een koppeling gemaakt wordt met wereldoriëntatie. Elk jaar vindt er voor elke basisschoolgroep minimaal één activiteit plaats. Hierbij kan gedacht worden aan een voorstelling (muziek of theater), een lessencyclus of een bezoek aan een tentoonstelling. In groep 5 wordt algemene muzikale vorming gegeven door vakleerkrachten van het MDT-collectief. In groep 6 nemen de leerlingen deel aan de blazersklas, verzorgd door vakleerkrachten van het MDT-collectief in samenwerking met Koninklijke Harmonie Concordia van 1839.
Onder 'overig' valt onder andere de opruimtijd.
Manier van lesgeven
Tijdens onze lessen maken we gebruik van eigentijdse lesmethodes. Wij gebruiken daarbij de principes van Rosenshine, we noemen dit effectieve directe instructie (EDI). De instructies zijn interactief; zo werken we met beurtstokjes, whitebordjes en maken kinderen vanaf jonge leeftijd aantekeningen. Zo wordt de betrokkenheid van onze leerlingen verhoogd en doet een leerling veel succeservaringen op. De verwerking van de lesstof en het toepassen in verschillende contexten bieden we in verschillende situaties aan. In de groep, op het leerplein of in een buitenschoolse situatie. We leren de kinderen samenwerken, zelfstandig werken en kritisch nadenken.
Binnen de verschillende vakgebieden is de leerlijn van de verschillende vakgebieden altijd leidend.
Voor het aanvankelijk en technisch lezen gebruiken we de methode Veilig leren lezen in groep 3 en Karakter vanaf groep 4. Tevens bieden we de kinderen diverse leessituaties aan; zo gaan we naar de bibliotheek, lezen we in alle groepen dagelijks voor en creëren we leescircuits.
Voor het rekenen gebruiken we de methode Getal en Ruimte junior.
Voor begrijpend lezen maken we gebruik van Nieuwsbegrip.
Voor het vakgebied spelling en taal gebruiken we Staal
Onze school heeft voor het verkeersonderwijs het Brabants verkeerslabel, BVL
Wereldoriëntatie, burgerschap en sociaal emotionele ontwikkeling bieden we aan middels Leefstijl en thema's die passen bij de taalmethode.
Voor de vakken Kunst & Cultuur hebben we diverse vakdocenten.
De Driehoek is een smalle openbare ondersteuningsschool, die onderwijs biedt aan alle kinderen, ongeacht hun godsdienstige of levensbeschouwelijke achtergrond.
De kinderen van de Driehoek krijgen allen een hoeveelheid basiskennis aangeboden. Kennis hebben de kinderen nodig om toe te kunnen passen in verschillende situaties. Sommige kinderen hebben meer tijd nodig zich de kennis en vaardigheden eigen te maken dan andere kinderen. Mocht een kind een andere onderwijsbehoefte hebben, dan gaan wij altijd in gesprek met ouders. Samen met onze leerkrachten, de kwaliteitscoördinator en eventueel derden bespreken we de zorgvraag van het kind.
Om een passend aanbod te creëren wordt er voortdurend gekeken naar de 3 pijlers:
- wat is het welbevinden van de leerling
- is er nog voldoende ontwikkeling bij de leerling
- kan de school de zorgondersteuning aan
Voor kinderen met een extra behoefte tot verdieping hebben we 1,5 uur per week de Deltagroep. Daarnaast bieden we verdiepings- en verrijkingsmateriaal aan in de klas.
Het kindcentrum beschikt over een ondersteuningsteam. Het ondersteuningsteam komt 6 keer per jaar bijeen om kinderen te bespreken waarbij een zorgvraag is. Samen met ouders, school, kinderopvang, GGD en de begeleider passend onderwijs kijken we naar de mogelijkheden om de kinderen optimaal te begeleiden.
In het ondersteuningsteam van de school is tevens een JOOB aanwezig: een Jeugd Ouder Opvoed Begeleider. Ouders kunnen ook zelf een afspraak met haar maken. U kunt haar contactgegevens via school opvragen. Ook vermelden we deze jaarlijks in ons Driehoeksnieuws. De JOOB brengt samen met u in kaart welke zorg of hulp uw kind of uw gezin nodig heeft en waar eventueel professionele hulp voor moet worden ingezet. De JOOB kan u helpen een plan van aanpak te maken waarmee u bij de gemeente hulp voor uw kind of uzelf kunt aanvragen.
De vorderingen van de kinderen houden we zorgvuldig in de gaten. Iedere leerkracht heeft een leerlingendossier waarin hij of zij bijhoudt hoe een kind in de groep is, op welke wijze een kind iets leert en wat het geleerd heeft.
het schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de Driehoek: https://kindcentrumdriehoek.nl/documenten/schoolondersteuningsprofiel-de-driehoek-sop
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen de gemeente Hilvarenbeek werken we met de scholen samen aan de beste ondersteuning voor al onze kinderen. Wij noemen dit "in het dorp gebeurt het". Onze ambities voor de komende jaren zijn;
* het leerteam Gedrag Werkt helpt snel en laagdrempelig collega's die een vraag hebben op het gebied van gedrag, sociaal emotionele ontwikkeling of groepsdynamiek. We willen dat in het hele dorp kinderen snel gesignaleerd worden en leerkrachten ook snel geholpen.
* we starten met een NT2 (Nederlands als tweede taal) specialist. Deze specialist ondersteunt de scholen met vragen op het gebied van NT2.
* alle kinderen met een VVE indicatie (vroeg en voorschoolse educatie) worden in het ondersteuningsteam besproken.
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is de manier waarop de pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijf Samenwijs & Opvang de ontwikkeling van kinderen methodisch stimuleren. De methodiek die zij daarvoor gebruiken, kent het programma “Peuterplein”. De activiteiten worden geboden in verschillende thema’s welke afgestemd zijn met de basisschool. Tijdens de thema's worden verschillende activiteiten aangeboden waarbij steeds één ontwikkelingsgebied het belangrijkst is: taal, rekenen, zintuiglijke waarneming, beweging, fijne motoriek, wereldoriëntatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en muziek. Door de thema’s en activiteiten wordt gewerkt aan vier sociaal-emotionele gebieden: zelfkennis, zelfvertrouwen, rekening houden met anderen en samen spelen en werken.
De oudste peuters gaan regelmatig een ochtendje op bezoek bij de kleuters. Peuters maken zo al kennis met de omgeving, de mogelijk nieuwe klasgenootjes, de leerkrachten en de verschillende materialen en werkjes. Zo bieden we peuters een veilige, vertrouwde en geleidelijke overgang van de kinderopvang naar de kleutergroep. Sinds schooljaar 2021-2022 is er een 3+ peutergroep gevestigd naast de kleutergroepen. Zo is de overstap van peutergroep naar groep 1/2 nog kleiner en makkelijker voor de jongste kinderen.