Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de eerste twee leerjaren krijgen de leerlingen vaardigheid aangeleerd op verschillende ontwikkelingsgebieden. Deze vaardigheden worden aangeboden middels een spelles, een werkles, een buitenactiviteit, een kringactiviteit, een gymles of tijdens een ander moment in de klas. Het leren in de eerste twee jaren gebeurt veelal door middel van spel en vanuit ervaringen.
Basisondersteuning
Deze bestaat uit de basiskwaliteit en aanvullende ondersteuning en gaat uit van de ondersteuningsbehoefte van alle kinderen. De ondersteuning betreft de inrichting, borging en ontwikkeling van de ondersteuningsstructuur op school in alle facetten: een basisarrangement van de inspectie, handelingsgericht werken in de groep en in de school, planmatig werken aan resultaten, het onderhouden van een sterk ondersteuningsnetwerk in en om de school en het ‘kennen en kunnen’ van de route van signaleren naar verwijzen. Scholen zetten voor dit deel de middelen in van het samenwerkingsverband en kunnen naast de intern begeleider gebruik maken van routebegeleiding en onderwijsspecialisten (memo basisondersteuning, swv D&B van mei 2018)
Aanvullende ondersteuning en arrangementen
De school kan ouders van kinderen met leer-, motorische- en/of gedragsproblemen adviseren externe hulp te zoeken buiten school. Hierbij kan gedacht worden aan fysiotherapie, sensomotorische therapie, logopedie, particuliere RT, Jeugdzorg, dyslexieonderzoek en behandeling enz. In sommige gevallen is dit echter niet toereikend. Wanneer de hulp (binnen school) ontoereikend is en er handelingsverlegenheid ontstaat wordt de leerling na overleg met ouders besproken in een ondersteuningsteam. Wanneer er wordt gekozen voor het samenbrengen van een ondersteuningsteam wordt binnen het team een groeidocument/Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) opgesteld. Met elkaar wordt bekeken welke extra zorg er nodig is. Dit wordt een ondersteuningsarrangement genoemd. De ondersteuning die nodig is moet praktisch en haalbaar zijn.
Grenzen
Komt de grens van aanvullende ondersteuning voor onze school in zicht dan gaan wij altijd in gesprek. Hierbij betrekken wij onderstaande aspecten: leerstofaanbod, ontwikkeling, relaties & interacties, welbevinden & zelfbeeld, participatie, tijd- & aandachtverdeling, samenwerking & vertrouwen, veiligheid, medisch protocol, gebouw & technische aanpassingen. Zie “Grenzen in zicht voor passend onderwijs binnen onze school.”
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De afgelopen drie jaar is er een zeer gedegen zorgstructuur neergezet op Daltonschool Hillegom. De komende jaren zal hierin aanscherping komen na halfjaarlijkse monitoring door de school. Vooral op het gebied van de executieve functies zullen verdere stappen gezet gaan worden.
Op vrijdagochtend hebben we een vakleerkracht in de school die het VVE-onderwijs verzorgt voor leerlingen in de leeftijd van 3 t/m 6 jaar. 3-Jarigen komen samen met hun ouder(s) om deze lessen te volgen.