IKC Vossepark

Weerlaan 22 2181 HH Hillegom

Schoolfoto van IKC Vossepark

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is van belang om regelmatig de resultaten van ons onderwijs te toetsen. De beste toets voor ons is de mate van plezier waarmee kinderen naar school gaan. Als kinderen met tegenzin naar school gaan, zullen hun prestaties daar onder lijden. Uiteraard moeten we ook regelmatig toetsen of de ontwikkelingen van de kinderen naar wens verlopen. We onderscheiden een aantal verschillende toetsen. De resultaten van al deze toetsen worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem. Voor het toetsen van de onderwijsresultaten maken we gebruik van methode gebonden en landelijk genormeerde toetsen. In het begin van het schooljaar wordt een toetskalender gemaakt, waarin alle toetsen van groep 1 t/m 8 zijn opgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool is de ontwikkeling van een kind niet voltooid. Wij zien ontwikkeling en verbetering als een nooit eindigend proces. Het kind maakt een volgende stap naar de vervolgschool die bij hem past qua mogelijkheden en interesse. De tussenopbrengsten worden gemeten met een aantal CITO toetsen, de capaciteiten van de leerling en de eindopbrengst via de NIO en de IEP toets.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

IKC Vossepark wil een school zijn waar kinderen graag naar toe gaan, waar gestuurd wordt op goede leeropbrengsten voor ieder kind en waar ook een duidelijke plaats is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. IKC Vossepark is een school waar geleerd wordt en waar toekomstbestendig onderwijs wordt verzorgd. Wij willen kinderen de kans geven om optimaal tot leren te komen en zoveel mogelijk te leren. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren rekenen, lezen en schrijven en besteden veel tijd aan de basisvaardigheden. Leerkrachten dagen kinderen uit om te leren, zodat kinderen kunnen uitstromen op hun eigen niveau. Doorgaande lijnen in ons onderwijs zijn vanzelfsprekend.

Kinderen ontwikkelen zich het best wanneer zij zich veilig en gewaardeerd voelen. Wij willen graag dat kinderen opgroeien in een omgeving waarin sprake is van sociale verbondenheid: een omgeving waarin zij zich welkom en gerespecteerd voelen, waarin ze merken dat er positieve verwachtingen over hen bestaan en waarin ze ondervinden dat ze ‘ertoe doen’. Wij zijn een school waar ieder kind mag zijn wie het is en wordt aangemoedigd om zichzelf te laten zien. Ieder kind wordt gezien en naar ieder kind wordt geluisterd.

Kinderen moeten zich veilig voelen om te kunnen leren. IKC Vossepark wil een veilige haven zijn voor alle kinderen, waar ze tot rust kunnen komen. Veiligheid begint bij het weten dat de ander ziet wie je bent en je accepteert zoals je bent. Veiligheid is ook weten binnen welke grenzen je kunt handelen. Wij geven onze kinderen de vrijheid en het vertrouwen om de eigen wensen en behoeften te volgen en zelf beslissingen te nemen, maar reiken ze daarbij meteen grenzen aan. Wij gaan ervan uit dat ouders en leerkrachten samen de taak hebben om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling, waarbij het belangrijk is dat kinderen kunnen werken in een sfeer van ‘kunnen, willen en durven’.

Een grote betrokkenheid tussen ouders en leerkrachten zien wij als een belangrijke voorwaarde voor een goede begeleiding van kinderen.   Ieder kind krijgt op onze school de kans om te ontdekken waar het goed in is en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Kinderen leren zelfstandig op zoek te gaan naar oplossingen en zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor de verwezenlijking van de eigen wensen. Doordat wij ook hierbij duidelijke grenzen stellen, leren ze ook dat niet alles in vrijheid mogelijk is.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontwikkelen
  • Beleven
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven