Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij ons op school wordt in jaargroepen gewerkt die variëren in grootte, soms zijn jaargroepen gecombineerd. Binnen de groepen is er aandacht voor het individuele kind, waarbij rekening wordt gehouden met gedrag, werkhouding, tempo en niveauverschillen door taken aan te bieden op verschillende niveaus en van verschillende grootte. Naar gelang de toegewezen formatie proberen we de groepen zo klein mogelijk te houden. Waar dat niet lukt, proberen we zo veel mogelijk dagdelen te zorgen voor extra ondersteuning. In de kleutergroepen kiezen we voor combinatiegroepen.
De lesmethoden die specifiek voor groep 1 en 2 gebruikt worden zijn de volgende:
- Kleuterplein
- Kleuteruniversiteit
De lesmethoden die gebruikt worden zijn de volgende:
- Lezen: Veilig leren lezen (gr. 3) - Karakter (gr. 4 t/m 8)
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip (gr. 4 t/m 8)
- Taal: Taal in Beeld (gr. 4 t/m 8)
- Spelling: Staal, Spelling in Beeld (gr. 4 t/m 8)
- Rekenen: Wereld in getallen (gr. 3 t/m 8)
- Wereldoriëntatie: Blink wereld, Brandaan, Meander, Naut (gr. 4 t/m 8)
- Engels: Take it Easy (gr. 5 t/m 8)
Schoolbreed worden de volgende methodes gebruikt:
- Levensbeschouwing: Trefwoord (gr. 1 t/m 8)
- Sociale redzaamheid: Kanjertraining (gr. 1 t/m 8)
- Muziek: Eigenwijs (gr. 1 t/m 8)
Voor het bewegingsonderwijs wordt geen specifieke methode gebruikt. Het lessenplan is gebaseerd op de leerlijnen, met de bijbehorende beweegthema’s die in de kerndoelen vorm zijn gegeven.
Actief Burgerschap
Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen. Voorbeelden zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtstaat. Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deelnemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kinderen dienen hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden en te weten hoe daarnaar te handelen. We willen kinderen respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtstaat bijbrengen en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens. We willen kinderen het gevoel geven dat ze mee kunnen en mogen praten over belangrijke zaken, zodat ze zich betrokken voelen bij de klas, de school en de omgeving van de school.Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Kinderen groeien op in een pluriforme samenleving. We willen bijdragen aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die de kinderen in staat stellen een deel uit te maken van deze samenleving. Als school besteden we actief aandacht aan:
- democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes;
- participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten;
- identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’. Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.
Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Het is echter ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school.
Wetenschap en technologie
Technologie speelt in onze samenleving een niet weg te denken rol. Kinderen worden steeds vaker geconfronteerd met technische oplossingen die hun leefwijze en maatschappijbeeld kunnen beïnvloeden. Het gaat er om de nieuwsgierigheid van de leerlingen te prikkelen, zodat de kinderen ontdekkend kunnen leren en leren om creatief problemen op te lossen. We laten onze leerlingen vroegtijdig kennismaken met techniekonderwijs, door enerzijds praktisch aan de slag te gaan met allerlei activiteiten op het gebied van wetenschap en technologie en anderzijds door ons te richten op de principes van onderzoekend en ontdekkend leren.Wetenschap en technologie (W&T) is een manier van kijken naar en benaderen van de wereld. Kinderen stellen vanuit verwondering en nieuwsgierigheid vragen of ze signaleren problemen of behoeften. Bij W&T-onderwijs leren kinderen antwoorden (onder-)zoeken op vragen en oplossingen bedenken voor problemen. Al doende leren kinderen zo het onderzoeks- en ontwerpproces te hanteren en zich daarbij denkwijzen eigen te maken. Het zijn die vaardigheden en instellingen die kinderen nu en in de toekomst nodig hebben. Omdat de vragen en problemen altijd betrekking hebben op een onderwerp, leren ze ook over gebeurtenissen, gebieden, organismen, verschijnselen en voorwerpen die in de wereld om hen heen voorkomen of plaatsvinden.
Binnen school maken wij gebruik van de expertise van onze eigen leerkrachten, van wie een aantal zich ontwikkeld heeft tot specialist op een bepaald vakgebied. Zo kunnen wij gebruik maken van de kennis van onze taal- en rekenspecialisten. Daarnaast worden de leerlingen, die dit nodig hebben, begeleid door een leerkrachtondersteuner en/of onderwijsassistent buiten de groep.
Ook werkt de school nauw samen met externe partijen. Als we, ondanks onze eigen expertise en extra faciliteiten zoals een plusgroep, NT2 en inzet van onderwijsassistent/ leerkrachtondersteuner, zelf niet tegemoet kunnen komen aan de specifieke onderwijsbehoeftes van een kind, dan wordt een externe specialist ingezet. Dit kan gaan om leerlingen met een gedragsprobleem, een leerprobleem of een leerling die meer aankan dan onze school kan bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen in de toekomst werken met een specialist meer- en hoogbegaafdheid.
We willen in de toekomst werken met een specialist NT2.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school is geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf in de buurt.VE methode Piramide
Bij BLOS Kinderopvang werken wij met de VE (Voorschoolse educatie) methode Piramide. Deze methode is erop gericht om de ontwikkeling van het kind te stimuleren en biedt richtlijnen hoe de verschillende ontwikkelingsgebieden het beste aan bod kunnen komen.Hoe werkt VE methode Piramide?
De methode Piramide heeft een goede theoretische basis. De onderstaande concepten zijn de basis van de methode Piramide:
- initiatief van het kind
- initiatief van de pedagogisch medewerker
- nabijheid (hoe bescherm ik het kind)
- afstand (hoe laat ik het kind de wereld verkennen).
Ontwikkelingsstimulering
We kunnen hierbij onderscheid maken tussen verzorgende activiteiten zoals eten, drinken, verschonen, aankleden e.d. en speel-, en leeractiviteiten zoals spelen in de hoeken, boeken voorlezen, liedjes zingen e.d. Om beide activiteiten nog leuker en stimulerender voor kinderen te maken wordt er binnen de visie van de methode Piramide uitgegaan dat je kansen zult moeten benutten en kunt creëren.