Missie JPS
De JPS is een katholieke basisschool. Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, met veel aandacht voor de onderwijsbehoeften van het individuele kind. Onze school staat open voor alle leerlingen die wij een passend aanbod kunnen verzorgen ( het schoolondersteuningsprofiel verheldert wanneer wij een leerling de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs kunnen bieden). Kijkend naar onderwijs- en ontwikkelbehoeften besteden we naast het leerproces evenredig veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind zodat onze leerlingen optimaal worden voorbereid op het vervolgonderwijs. Naast kennisoverdracht besteden we veel aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen. We willen samen met de ouders onze leerlingen voorbereiden op hun toekomst en meewerken in de opvoeding tot volwaardige en respectvolle burgers.
Onze kernwaarden zijn:
Gastvrij - Respect - Duidelijkheid - Enthousiast en Gezamenlijk
De kernwaarden worden nader opgelicht in de notitie Pedagogische Identiteit JPS.
Visie van de school
Op de JPS bereiden we leerlingen voor op het vervolgonderwijs. Wij werken samen met ouders aan de ontwikkeling van een kind als volwaardige respectvolle burger in een veilige omgeving op basis van wederzijds respect en vertrouwen in elkaar. Wij willen de leerlingen zoveel als mogelijk vaardigheden meegeven, waardoor ze optimaal kunnen functioneren in hun verdere leven. Dit doen we door hen Cooperatief Leren te laten leren én hun talenten te ontwikkelen. Door het Thematisch Onderwijs binnen alle groepen sluiten we aan bij de belevingswereld en de actualiteit.
Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. Oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gehoord en gezien voelt, is van pedagogisch belang: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, reflecterend vermogen en samenwerking spelen daarbij een belangrijke rol. Didactisch gezien leggen we het accent op
Interactief lesgeven: de leerlingen betrekken bij het onderwijs en het onderwijs aansluiten bij hun belevingswereld
Thematisch onderwijs
Coöperatief onderwijs
Onderwijs op maat middels differentiatie
Gevarieerde werkvormen
Een kwaliteitsvolle instructie
Leerlingen zelfstandig (samen) laten werken
Visie op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt de leerlingen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven passende instructie en leerlingen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Leren van en met elkaar staat hierbij centraal. Leerlingen voelen zich betrokken bij hun eigen leerproces. Ze reflecteren op hun werk, aanpak en gedrag. Indien er extra ondersteuning nodig is, dan wordt dit aangeboden door middel van verlengde instructie of extra individuele ondersteuning.
Visie op 21th Century Skills
Wij geven leerlingen een samenhangend geheel van vaardigheden mee waardoor ze kunnen functioneren in de 21ste eeuw. We onderschrijven in de eerste plaats het belang van een kennissamenleving en gaan ervan uit, dat kennis altijd en overal voorhanden is. Daarnaast beseffen we dat het in de kennissamenleving ook gaat om kenniscreatie en - constructie, om innovatie. In de derde plaats is het een feit dat de ontwikkeling van digitale middelen en media globale grenzen vervagen. Het delen van kennis en het met elkaar (daarover) communiceren krijgt een centrale plek in onze (toekomstige) samenleving.
1. Samenwerking en communicatie
2. Kennisconstructie ICT gebruik
3. Probleemoplossend denken en creativiteit
4. Planmatig werken
Dit heeft grote gevolgen voor de deskundigheid van de leraren, voor ons aanbod, voor onze digitale leermiddelen en voor ons klassenmanagement. We willen inzetten op een professionele organisatie, waarbij digitale lesaanbod, collegiale consultatie en structurele intervisie worden ingezet om het gewenste resultaat te bereiken. Dit vormt de basis voor onze visie op lesgeven, leren en identiteit.