Onze primaire taak is het bieden van kwalitatief, goed onderwijs. Hierdoor geven wij onze leerlingen gelijke kansen in de maatschappij. Leren wij hen verantwoordelijk te zijn voor de wereld waarin zij leven. Dragen wij bij aan het geluk van onze kinderen.Onze ambitie hierbij is om gebruik te maken van moderne methodes en methodieken. We bieden thematisch onderwijs aan waarbij we de omgeving zoveel mogelijk bij de school betrekken. Dit zorgt voor uitdagend en betekenisvol onderwijs. Onze leerlingen kunnen hun talenten op verschillende gebieden maximaal ontplooien. Leerkrachten, kinderen en ouders dragen samen zorg voor de ontwikkeling van het kind. Teamleden investeren structureel in hun vakmanschap en communiceren direct en open. Door gebruik te maken van ieders expertises leren wij van en met elkaar. ‘Op reis in een grotere wereld! ’Bovenstaande slogan geeft onze visie voor de komende schoolplan periode pakkend weer. Hij sluit aan bij de slogan van het vorige schoolplan 2014-2018 ‘Op zoek naar een grotere wereld’. Het betekent dat we vooruit zijn gegaan in ons onderwijs. Wij hebben kritisch gekeken naar wat er nodig is en vernieuwingen uitgeprobeerd. Keuzes zijn gemaakt, ‘we zijn op reis’. Wij staan garant voor een goede basis voor al onze leerlingen. Hieronder omschrijven wij de verantwoording vanuit onze vier pijlers.
In je kracht
Vanuit de kernwaarden welbevinden en geluk willen wij de komende jaren het fundament verstevigen van ons onderwijs. Een goed fundament zorgt voor een klimaat waarin optimaal geleerd kan worden. Dit begint bij de leerkracht. Wanneer de leerkracht op onze school zich gesterkt voelt om het onderwijs meer zelf vorm en inhoud te geven dan draagt dit positief bij aan het leren van het kind. Focus op de plus! Beleef het zelf en ga uit van wat wél kan. Hierbij hoort leerkracht gedrag, een leerkracht betekent meer dan het geven van de lessen.
Als leerkracht:
· ben je thuis in de theorie, de pedagogiek
· werk je in groepen in het team
· ben je bewust van wat nodig is voor je klas
· ben je positief, geef je complimenten, denk je in oplossingen
· ben je pro actief, pak je mee aan,
· zorg je ervoor dat er fouten gemaakt mogen worden
· zorg je voor huiswerk / ouderbetrokkenheid op lesinhoud
Als team werken we bewust, we gaan uit van onderzoek. We merken dat ‘andere dingen’ vaak belangrijker zijn in ons werk op school. Het doen van onderzoek in de school en het bewust bezig zijn met het werk willen we daarom voortaan plannen. Met daarbij een goede balans tussen de ‘harde’ kant, de toetsgegevens en de ‘zachte’ kant welbevinden en geluk. We gaan vaker het gesprek met elkaar aan over het onderwijs. We leren reflecteren en zetten we elkaar in onze kracht.
Thematisch werken
Onze school werkt sinds een aantal jaren thematisch volgens IPC. Deze manier van leren wordt ‘integraal en adaptief onderwijs’. De thema's sluiten aan bij het niveau van de groep. In het kort noemen we hieronder de kenmerken van deze manier van werken:
· kinderen leren van en als (in) het echte leven,
· zoveel mogelijk klassieke kennisgebieden/zaakvakken (o.a. aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap & techniek), expressievakken, taal, lezen en Engels zijn geïntegreerd en vinden de samenhang binnen een thema.
· kinderen werken op hun eigen niveau aan dezelfde projecten, zoveel mogelijk aansluitend bij de individuele manier van leren,
· kinderen kunnen in hun eigen tempo werken, individueel, in kleine en grotere groepen,
· er is een grote variatie aan activiteiten voor hoofd, hart en handen,
· moderne hulpmiddelen als computers worden dagelijks gebruikt.
Imago
In 2019 bestond onze school 100 jaar. Een mooie mijlpaal die we groots gevierd hebben.
In een dorp waar de Antonius de enige basisschool is, is het van belang dat de school vertrouwen en professionaliteit uitstraalt. Door een goede communicatie komen wij positief naar buiten toe. Na dit jubileumjaar willen we acties en activiteiten die ons onderwijs zo mooi maken blijven communiceren met de buitenwereld. Positiviteit vanuit de school van binnen naar buiten brengen. Hierbij denken we onder andere aan:
· de manier waarop ons onderwijsconcept vorm gegeven wordt
· hoe wij ouders betrekken bij het onderwijs
· de samenwerking binnen Brainport
· de samenwerking met verenigingen en instanties binnen Heusden.
Natuurlijk leren
Wij willen inspelen op de ontwikkelingen in ons vak. Wij willen meer aansluiten bij waar kinderen om vragen. Dit verhoogt de betrokkenheid en autonomie van zowel de leerkracht als de leerling op hun eigen leerproces. De meeste veranderingen ontstaan geleidelijk in het onderwijs, maar sommige vertonen plotseling een geheel ander gedrag. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de leerpleinen in onze school.Natuurlijk leren, in een lerende school, geeft ons richting in de komende periode van dit nieuwe schoolplan. In een lerende school werken en leren mensen met elkaar om doelen te bereiken die belangrijk zijn:
· voor henzelf
· voor de kinderen
· voor de school
· én voor de samenleving
Samenwerken en samen leren is nodig als we goed willen omgaan met de veelal complexe problemen waar we in ons onderwijs, in onze school, mee te maken hebben. Bovendien draagt samenwerking bij aan een professionele cultuur:
· waarin we ons prettig voelen
· waarin respect is voor elkaar
· waarin we elkaar ondersteunen.
Samenwerking is echter alleen mogelijk, indien er sprake is van goede communicatie. Met nadruk stellen wij dat goed communiceren iets anders is dan véél communicatie: als er in een school (of in een klas) slecht gecommuniceerd wordt, leidt meer communicatie alleen maar tot meer problemen, irritaties en misverstanden. In de klas is dit niet anders: als kinderen nooit geleerd hebben om samen te werken en goed te communiceren is de kans groot dat coöperatief leren op een teleurstelling uitloopt. Waarom zouden wij een lerende school opbouwen? Welke mogelijkheden biedt dit concept voor onze school, de Antonius?
Als we LEREN beschouwen als het ‘tot realiteit maken van hetgeen we willen’ biedt het concept van natuurlijk leren kansen om samen een school te creëren die echt betekenis voor ons heeft. Positieve effecten van een lerende school zijn:
· De uitgangspunten van de lerende school stellen ons in staat om beter antwoord te geven op de eisen die de overheid maar ook de ouders van onze leerlingen aan de school stellen.
· Onderscheid op andere scholen. Scholen die weinig te bieden hebben krijgen het steeds moeilijker. Wij willen de ouders en de leerlingen iets bieden, anders dan op andere basisscholen in Asten. Ouders moeten binnen de gemeente Asten iets te kiezen hebben op het gebied van primair onderwijs.
· Enthousiaste en betrokken leraren en leerlingen. In een lerende school krijgen leerkrachten en ook leerlingen meer verantwoordelijkheid. Men krijgt kansen om zich te ontwikkelen in het werk en leerproces. Het is bovendien leuk om te werken op een school die zich voortdurend ontwikkelt.
· Onze school staat midden in de omgeving en is geen geïsoleerde instelling. De kinderen die onze school binnen komen nemen een deel van hun omgeving mee. Onze lerende school voert bewust beleid om de buitenwereld in de school te halen en de binnenwereld van de school naar buiten uit te dragen. Dit levert een positieve bijdrage aan de ontwikkelingen van de leerlingen.
Organisatieniveau van Natuurlijk leren
Van belang is dat we streven naar een professionele leergemeenschap die gekenmerkt wordt door:
· Een professionele cultuur, die zich richt op gedeelde normen en waarden.
De focus ligt op het leren van de kinderen.
· Het leiderschap is gericht op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
· De organisatiestructuur maakt samen leren mogelijk. Er zijn werkgewoontes ontwikkeld die samenwerkend leren bevorderen en die ruimte bieden om elkaar te ondersteunen.
· Er is een informatiesysteem met de focus op het leren van leerlingen en het verbeteren van de resultaten, opbrengst gericht werken.
· Er is ondersteunend beleid met de focus op samen ontwikkelen. Kernwoorden hierbij zijn: motivatie, betrokkenheid, toewijding en werkplezier.
Brainport
Wij hebben een nauwe samenwerking met andere basisscholen binnen en buiten stichting Prodas die volgens de vijf pijlers van Brainport werken. Het afgelopen schooljaar hebben we een positieve audit vanuit Brainport gehad. BBS Antonius is een Brainportschool.
Onze school heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld naar innovatief onderwijs en werkt volgens de pijlers van de Brainportscholen. Uit de audit kwam dat vooral het 3-O Leren en het netwerken met bedrijven en instellingen een voorbeeld is voor andere scholen.
Lees hier meer over Brainportscholen