Basisschool Sint Willibrordus

Hoofdstraat 152 6674 BE Herveld

Schoolfoto van Basisschool Sint Willibrordus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets waren over het algemeen kloppend bij de ontwikkeling van de leerling en bij het uitstroomadvies. De resultaten van de doorstroomtoets 2024 vielen erg tegen in vergelijking met de eerdere toetsresultaten van de leerlingen en waren ook niet altijd kloppend met de uitstroomadviezen. De manier van toetsen was nieuw voor onze leerlingen en wij denken dat dit invloed heeft gehad op de resultaten. Verder zagen we ook dat de toetshouding/werkhouding soms beter kon. Dit zijn aandachtspunten die we hebben opgenomen in het aanbod van het schooljaar 2024-2025. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We stellen ons tot doel ieder kind een bij hem/haar passende ontwikkeling te laten doorlopen. Dat betekent dat we zo vroeg mogelijk signaleren welke kinderen behoefte hebben aan extra ondersteuning en begeleiding. Door ons leerlingvolgsysteem en de cyclus van handelingsgericht werken houden we zicht op de tussentijdse ontwikkeling en de vorderingen van kinderen.  

Door handelingsgericht te werken, kijken we en werken we op een cyclische en systematische manier met leerlingen in de klas. Eerst wordt goed geobserveerd en informatie verzameld over alle kinderen in de groep. Op basis van die gegevens worden per kind onderwijsbehoeften geformuleerd. De observaties en onderwijsbehoeften worden beschreven in het digitale leerlingdossier. In de klas werken we met observatieformulieren waarin we de leerlingen doelgericht volgen en het aanbod kunnen aanpassen. Aan het einde van de periode wordt het dit geëvalueerd en bijgesteld op basis van nieuwe observaties en informatie van o.a. tussentijdse toetsen. Dan begint de cyclus weer opnieuw. 

Tijdens de groepsbesprekingen die de leerkracht twee tot drie keer per jaar met de intern begeleider heeft, worden de observaties en de onderwijsbehoeften besproken. Dit gebeurt zowel op groepsniveau als op individueel niveau. Niet alleen de toetsscores zijn van belang maar ook het leerproces. Doel is om het maximaal haalbare niveau per kind te bereiken. Observatieformulieren worden ingevuld en aangepast voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling/grammatica.    

Op groeps- en schoolniveau evalueren en analyseren we de toetsgegevens op basis van de CITO schoolzelfevaluatie. Leerkrachten analyseren de resultaten van de eigen groep aan de hand van trendanalyses en een aantal vaste vragen. De zorgsignalen worden met de betreffende leerkracht(en), een IB’er en eventueel een vakspecialist besproken. Tijdens dit gesprek worden actiepunten geformuleerd en plannen bedacht voor de groep, een groepje leerlingen of het individuele kind. De voortgang van deze actiepunten wordt tijdens de groepsbespreking gevolgd.  

Door de toetsresultaten op deze manier met elkaar te bespreken, door ze op kindniveau ook met de ouders te bespreken tijdens de oudergesprekken en d.m.v. schriftelijke rapportages hebben we een adequaat middel om het kwaliteitsniveau van de school te blijven bewaken. De resultaten van deze evaluaties kunnen aanleiding zijn tot het bijstellen van het onderwijsprogramma o.a. bij de keuze van nieuwe methodes en het bepalen van leerlijnen door de school. 

De doorstroomtoets van het CITO geeft inzicht in de score van iedere individuele leerling. Hierbij zijn we niet gefocust op de gemiddelde- of landelijke scores. Deze scores kunnen erg wisselen van jaar tot jaar omdat ze afhankelijk zijn van de samenstelling van de groep. Wel streven we naar optimale individuele scores omdat deze recht doen aan ons streven, het beste en het mooiste in iedere leerling naar boven halen. 

De ouders worden via het leerling rapport, dat twee keer per jaar verschijnt, op de hoogte gehouden van de tussenresultaten van hun kind. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviesprocedure groep 7.

September:

  • Tijdens de informatieavond wordt de adviesprocedure aan de ouders uitgelegd.           

Mei:

  • Leerlingen krijgen informatie over het pré advies. Daarna vindt er een kindgesprek plaats waarin er tevens gevraagd wordt naar een wens en prognose van het kind zelf. Hierbij wordt ook het CITO LIB gebruikt. Alle gegevens van de leerling worden verzameld en bijgehouden op een overzicht formulier.
  • De leerkracht van groep 7 agendeert de pré adviezen op de bouwvergadering en bespreekt deze met de collega's. Waar nodig worden adviezen eventueel aangepast.

Juni:

  • De kinderen maken de CITO E7. De uitslag hiervan wordt nog meegenomen bij het geformuleerde pré advies. De leerkracht van groep 7 stelt eventueel het pré advies bij.
  • Eind juni vinden de gesprekken met de ouders plaats. Ouders worden hiervoor uitgenodigd zich in te schrijven via schoolgesprek.app. Tijdens dit gesprek vult de leerkracht samen met de ouders een (praat)formulier in. In dit gesprek worden de leerresultaten, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding van de leerling besproken. Dit samen leidt tot een pré advies.

Juli/Augustus:

  • Tijdens de overdracht worden de pré adviezen en de bijbehorende argumenten goed met de leerkracht van groep 8 besproken. Ook eventuele zorgen bij en afspraken met ouders worden gedeeld.

Adviesprocedure groep 8.

September:

  • Tijdens de informatieavond wordt de adviesprocedure aan de ouders uitgelegd.           
  • Tijdens de welkomstgesprekken komt er ook vaak informatie naar boven over de VO wensen van de ouders. Deze informatie kan ook meegenomen worden in de procedure.

Oktober:     

  • De kinderen maken de CITO M8. De uitslag hiervan wordt nog meegenomen bij het geformuleerde pré advies. Scores worden automatisch ingevoerd in Cito LIB en in het Overstapdossier/OKR.

November:

  • Er vinden facultatieve oudergesprekken plaats. Afhankelijk van de uitslag van de Cito LIB B8 nodigt de LKR van groep 8 facultatief ouders uit. Tijdens het gesprek bekijkt de leerkracht met de ouders de Cito LIB B8 uitslag tezamen met het pré advies vanuit groep 7. Mogelijk kan worden afgesproken in januari één of meer M8 toets(en) nog een keer te maken of dat in januari het pré advies bijgesteld kan worden. De leerkracht van groep 8 houdt op het overzichtsformulier alle gegevens van de leerling bij.

Januari:

  • Er worden incidentele Cito M8 toetsen LIB afgenomen bij leerlingen met twijfel over het advies. Scores worden automatisch ingevoerd in het Cito LIB en in het Overstapdossier/OKR.
  • Half januari vinden de voorlopige adviesgesprekken met de ouders plaats. Ouders worden hiervoor uitgenodigd zich in te schrijven via schoolgesprek.app. Tijdens het gesprek wordt het ingevulde praatformulier van het pré advies erbij gepakt en opnieuw bekeken/ingevuld. Dit kan leiden tot een omzetting van het pré advies naar een voorlopig advies. Het kan ook leiden tot een bijstelling van het pré advies naar een voorlopig advies. Dit leidt tot een voorlopig uitstroomadvies. 
  • De leerkracht van groep 8 houdt het overzicht bij van alle informatie n.a.v. de gesprekken.

Februari:

  • De Doorstroomtoets wordt afgenomen volgens de handleiding en planning vanuit het ministerie.

Maart:

  • De leerkracht geeft half maart de uitslag van de Eindtoets aan de leerling mee. Indien de uitslag hoger is dan het gegeven advies, neemt de leerkracht contact op met de ouders voor een gesprek. Het advies wordt heroverwogen en indien nodig bijgesteld.
  • Indien bijstelling niet nodig is, is er geen overleg en wordt het voorlopige advies automatisch omgezet in een definitief advies.
  • Daarna vult de leerkracht van groep 8 het definitieve adviesformulier van het Samenwerkingsverband in. Deze wordt door de leerkracht en de ouders ondertekend. Een kopie blijft op school, het origineel krijgen de ouders voor de aanmelding.
  • In de laatste week van maart melden ouders hun kind aan op een VO-school naar keuze. Zij hebben hier 1 week de tijd voor.
  • Eind maart worden de leerling gegevens in OSO geplaatst, inclusief het advies en de vervolgschool. Voor het ophalen van de informatie uit OSO neemt de VO school contact met ons op.

April:

  • In elk overdracht formulier geven wij aan dat we graag contact willen met de VO school voor een warme overdracht. Hiervoor neemt de VO school contact met ons op.

Mei/juni:

  • De uitslagen van de eindtoets worden geëvalueerd. Evenals de gegeven adviezen en de adviesprocedure zelf. 

Onze kinderen gaan naar allerlei soorten van Voortgezet Onderwijs. Gezien de gegevens die we van het V.O. krijgen over de laatste jaren blijkt dat de meeste kinderen direct op de juiste plek terecht zijn gekomen en zij het daar goed doen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen in een vertrouwde sfeer en een veilige omgeving onderwijs “genieten”.

Door te werken volgens de aanpakken van Positive Behavior Support en Fides bieden we alle kinderen een basis voor het uitbreiden van de sociale vaardigheden en de waarden die daarmee gepaard gaan. Daarnaast zal er per groep/per kind ook een meer afgestemd SEO aanbod zijn afhankelijk van signaleringen. Iedere start van het schooljaar besteden we aandacht aan positieve groepsvorming middels de "gouden weken". Binnen het beschreven aanbod wordt een anti-pestaanpak geïntegreerd. Door deze aanpakken te combineren weten we een veilig en positief schoolklimaat te creëren met sterke groepen waarin kinderen het fijn hebben en zich samen verantwoordelijk voelen voor de sfeer in de groep. 

Dit alles moet een gevoel geven van “lekker in je vel zitten” om van daaruit alle kansen tot optimale ontwikkeling te kunnen benutten. Dit kan alleen als het contact tussen de leerkracht en het kind respectvol is en met een open houding naar de ander. Dit is en blijft voorwaarde!


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veiligheid
  • persoonlijke ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven