Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten zijn voor ons belangrijk, omdat ze informatie geven over de ontwikkeling van de kinderen en de groepen als geheel. Ze geven ook aan of de doelstellingen die we ons gesteld hebben gehaald zijn. In februari analyseren de leerkrachten en samen met de kwaliteitscoördinator (zorgcoördinator) en de directie de resultaten en trekken daar conclusies uit. Verbeterplannen (individueel of voor de hele groep) worden dan eventueel gemaakt en in gang gezet.
Hoe komen we op de Heilig Hartschool tot een advies van basisschool naar Voortgezet Onderwijs?
Vanaf schooljaar 2023-2024 wijzigt de naam ‘eindtoets’ naar ‘doorstroomtoets’. Dit is, omdat er te veel nadruk lag op de eindtoets als het meest bepalende moment voor de schoolloopbaan van kinderen. De naam ‘doorstroomtoets’ geeft aan dat groep 8 niet een eindstation is, maar dat leerlingen zich ook na de overgang naar het voortgezet onderwijs blijven ontwikkelen. Leerlingen melden zich eind maart aan voor de middelbare school. Dat doen nu alle leerlingen in dezelfde periode, met hun definitieve schooladvies. Hierdoor maken alle leerlingen, ook die met een bijgesteld schooladvies, evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau.
Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn scholen verplicht om het schooladvies bij te stellen, indien een leerling op de doorstroomtoets laat zien over meer kennis en vaardigheden te beschikken, dan op grond van het schooladvies werd verwacht. De school mag hier gemotiveerd van afwijken, indien een bijstelling niet in het belang van de leerling is. Op de Heilig Hartschool kiezen we voor de Doorstroomtoets IEP. Uit de doorstroomtoets komt een schooladvies.
Er zijn zes schooladviezen mogelijk:
- praktijkonderwijs;
- vmbo-basis;
- vmbo-kader;
- vmbo-theorie;
- havo;
- vwo.
We geven veel dubbele adviezen. De oproep om meer dubbele adviezen te geven, hebben wij ter harte genomen. Bij twijfel bieden wij kinderen altijd een perspectief naar boven door een dubbel advies te geven. Door een dubbel advies geven wij leerlingen in ieder geval de kans om in het VO te onderzoeken welk niveau het best bij hen past.
Hoe ziet het tijdspad eruit?
Van voorlopig schooladvies naar aanmelding VO in schooljaar 2024-2025
- Tussen 1 oktober en 15 november melden scholen zich aan voor een doorstroomtoets.
- Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen hun voorlopig schooladvies.
- Tussen 27 januari en 14 februari maken leerlingen de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 17 t/m 22 maart ontvangen leerlingen en ouders van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
Hoe komen we op de Heilig Hartschool tot een schooladvies?
We voeren vanaf groep 1 twee keer per jaar rapportgesprekken met ouders. Hierbij staat de ontwikkeling van het kind centraal. In groep 6 besteden we ook al aandacht aan de wederzijdse verwachtingen t.a.v. het schooladvies. Zowel van school, ouders als de leerling zelf. In groep 7 wordt dat een voorlopig adviesgesprek. In groep 8 vindt er een apart adviesgesprek plaats, waarin het advies wordt onderbouwd en vastgelegd in het Onderwijskundig rapport (afgekort: OKR). Meerdere leerkrachten zijn bij het tot stand komen van het advies betrokken. Verder worden de adviezen, voor ze definitief zijn besproken met het hele team. Daarbij zijn ook altijd de schoolleider en de kwaliteitscoördinator aanwezig. Zo worden o.a. de ‘harde’ toetsresultaten ingebracht, maar ook werkhouding in de klas, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de inbreng van kind en ouders. Als de adviezen onderling verschillen, gaan we samen na wat het beste bij de leerling past. Waarom? Wat is er nog nodig? Daar betrekken we de ouders bij: wat zien zij thuis, wat schatten zij in en waarom?
Waarop is het schooladvies gebaseerd?
Het advies van de school is leidend bij de overgang van leerlingen naar het VO. Een schooladvies is gebaseerd op meer dan alleen behaalde resultaten op de toetsen van taal en rekenen. We gebruiken daarvoor de volgende informatiebronnen:
- (observaties van) sociaal-emotionele vaardigheden;
- (observaties van) praktijkgerichte vaardigheden;
- (observaties van) werkhouding en motivatie;
- executieve functies (zie hieronder);
- resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit groep 6, 7 en 8;
- resultaten op methodegebonden toetsen;
- eventueel resultaat van een capaciteiten- of intelligentieonderzoek;
- zorgdossier van de leerling;
- gesprekken met ouder(s) van de leerling;
- resultaten van de doorstroomtoets.
Executieve functies.
Executieve functies gaan over impulsbeheersing, planning en organisatie, ordelijkheid en netheid, emotieregulatie en reactie inhibitie. Executieve functies kunnen we ook wel omschrijven als de ‘dirigent’ van de cognitieve vaardigheden. Net als werkhouding en motivatie zijn executieve functies geen vaststaand gegeven, maar onderdeel van het ontwikkelproces van een leerling. Fysieke veranderingen in de hersenen en door levenservaringen (in interactie met de omgeving) zorgen voor de ontwikkeling. De ontwikkeling van executieve functies bij een leerling kan bepalend zijn voor de kans van slagen in het vervolgonderwijs. Executieve functies zijn nodig om het leerproces aan te sturen en om je aan te passen aan een veranderende omgeving. Als leerkracht stellen we ons de vragen: hoe werkt de leerling, hoe heeft hij dit bereikt? Heeft hij tussentijds veel vragen gesteld, had hij tussenstappen nodig en heeft hij daarbij vaak om begeleiding gevraagd? Heeft hij huiswerkbegeleiding (nodig) of kan hij juist relatief leerkracht onafhankelijk zijn taken plannen, ordenen en uitvoeren? En als een leerling wat meer begeleiding nodig heeft, kan dat in het VO geboden worden? In veel gevallen sluiten de leerprestaties, de gedragskenmerken, de werkhouding en het totaalbeeld van het kind goed bij elkaar aan en is de richting van het schooladvies duidelijk.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Heilig Hartschool is een betrokken school binnen de leefgemeenschap. We zorgen voor een veilige schoolomgeving, een fris klimaat en besteden aandacht aan een gezonde leefstijl met beweging. Op onze school moeten de leerlingen zich thuis voelen. We stimuleren een positieve houding naar elkaar. Hiervoor gebruiken we de methode 'Kwink' die actief inspeelt op hoe je omgaat met elkaar. We hebben algemene gedragsregels (huisregels)voor leerlingen, ouders en personeel. De afspraken zijn middels vier basispictogrammen duidelijk zichtbaar door de hele school. We tolereren geen pestgedrag, ten opzichte van onze leerlingen.
Uit het laatste inspectierapport blijkt dat de inspectie vertrouwen heeft in de Heilig hartschool. We hebben een basisarrangement.