Basisschool 't Vogelnest

Hengstdijkse Kerkstraat 15 A 4585 AA Hengstdijk

Schoolfoto van Basisschool 't Vogelnest

Het team

Toelichting van de school

 Daarnaast hebben juf Nicolle, juf Petra en juf Hanna het diploma Master Special Educational Needs. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte, studieverlof of andere vormen van afwezigheid van leerkrachten, wordt een beroep gedaan op invalleerkrachten. Zoveel als mogelijk wordt, in een dergelijke situatie, de dagelijkse gang van zaken voortgezet. Als er geen vervanging geregeld kan worden, proberen we als team intern een oplossing te zoeken. Lukt dit ook niet, dan trachten we met de ouders een oplossing te zoeken. We zullen in ieder geval proberen te voorkomen, dat kinderen naar huis moeten worden gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschoolse Ondersteuningsplan van Elevantio.   

Schoolondersteuningsprofiel                                                                                                                                                                   De ondersteuning die wij kunnen bieden:

  ·       We  bieden al enige tijd een plek aan kinderen die op een andere school, om wat voor reden ook,  zijn vastgelopen.  Als ouders en/of een school  zich zorgen maken over de ontwikkeling van hun kind en vastlopen in hun ontwikkeling op die school, dan kan plaatsing op  onze school een mogelijkheid zijn. We willen alle leerlingen optimale ontwikkelingskansen bieden en leerlingen die in andere onderwijssituaties vastlopen een tweede kans bieden. Uiteraard binnen bepaalde grenzen en onze mogelijkheden.    

·       Er is sprake van interne deskundigheid  bij team, IB-er, directeur en bovenschoolse ondersteuning Elevantio door ervaring en het volgen van trainingen  op het gebied van ondersteuning van leerlingen met dyslexie, dyscalculie, taal en spraak, rekenen/wiskunde, faalangstreductie, motorische beperkingen, gedragsproblemen,  ADHD, autisme, hoogbegaafdheid, jonge risico leerlingen , VVE en NT2. Leerkrachten gaan meer in gesprek met leerlingen en ouders over hun leerproces. Op die manier wordt samen nagegaan welke mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften er zijn. Daarbij wordt ook uitgegaan van de specifieke talenten van kinderen. Het gebouw  van brede school ’t Vogelnest  is rolstoelvriendelijk en beschikt over een invalidentoilet. Deze voorzieningen zijn van goede kwaliteit.

 Doubleren

Op 't Vogelnest kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op onze school blijft een kind enkele zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Onze school probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school.

Kleuterverlenging

Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als in kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op 't Vogelnest vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen.  Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.

    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is en blijft dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs verdienen.  Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschoolse Ondersteuningsplan van Elevantio.   

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal 't Hobbelpaardje

De Peuterspeelzaal is gevestigd in het gebouw van brede school 't Vogelnest. Vanaf 2 jaar kunnen kinderen naar 't Hobbelpaardje komen. Twee dagdelen per week; dinsdag- en donderdagochtend.Voor een afspraak kunt u de leidster (Rosita van Bellen) bereiken op de dagen dat de zaal geopend is, op telefoonnummer 0114-681792. Meer informatie is ook te vinden op de website van Kinderopvang Zeeuws Vlaanderen.

Alle peuterspeelzalen van KOZV (Kinder Opvang Zeeuws Vlaanderen) in de gemeente Hulst zijn geregistreerd als kindercentrum. U kunt voor de afgenomen uren kinderopvangtoeslag aanvragen via de belastingdienst. Openingstijden:Op dinsdag en donderdag kunt u uw kind brengen tussen 8.30 en 8.45 uur en ophalen tussen 11.45 en 12.00 uur

Terug naar boven