School voor Speciaal Basisonderwijs De Batavier

Schützstraat 18 7557 RH Hengelo

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Batavier
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Batavier
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Batavier
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Batavier
  • in de hal van de locatie Elsbeekweg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ieder jaar wordt bij de schoolverlaters de NIO afgenomen (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) of in enkele gevallen een individueel capaciteitenonderzoek. De individuele NIO scores werden samen met de opbrengsten van de CITO en het totaalbeeld van de leerling gebruikt bij de verwijzing naar het vervolgonderwijs. 

Voor SBO scholen was er nog geen verplichte eindtoets. In schooljaar 2019-2020 werd deze wel verplicht voor alle S(B)O scholen. 

Door de lockdown vanwege Corona, is in het schooljaar 2019 2020 geen eindtoets afgenomen in het (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Vanaf het schooljaar 2020-2021 is deze wel afgenomen bij leerlingen met een totaal IQ hoger dan 75.

Vanaf dit schooljaar zal er een andere toets worden gebruikt. Deze toets zal doorstroomtoets worden genoemd. Ook het moment van afname zal anders zijn (februari in plaats van april) . De keuze voor de toets die wij gaan gebruiken is nog niet gemaakt. Dit zal gedurende de eerste maanden van het schooljaar 2023-2024 gebeuren.


Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar werden naast de methode gebonden toetsen de niet methode gebonden CITO toetsen afgenomen:
CITO technisch lezen, DMT, begrijpend lezen (groepen 4 t/m 8), woordenschat, spelling en rekenen.
Naar aanleiding van deze behaalde scores (tussenresultaten) werd gekeken of de leerling op de lijn der verwachting presteerde. Dit werd gekoppeld aan het uitstroomperspectief van de betreffende leerling. Het uitstroomperspectief was vervolgens weer een onderdeel van het ontwikkelingsperspectief (OPP). Omdat het CITO leerlingvolgsysteem in de opzet zoals deze was niet meer wordt gebruikt oriënteren wij ons, als SBO de Batavier, op een ander middel om de opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen. Het middel dat zal worden gekozen zal, zoals dit met het CITO leerlingvolgsysteem ook het geval was (zie bovenstaande beschrijving, worden gekoppeld aan het ontwikkelingsperspectief (OPP). 

Het OPP wordt 2 keer per jaar met de ouders besproken.

De leerlingen krijgen 2 keer per jaar een "kindrapport". In dit rapport wordt beschreven hoe goed het kind zijn/haar best doet. Het is de bedoeling dat leerlingen trots op zichzelf zijn en dit een stimulans is om door te gaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering voortgezet onderwijs  

Aan het eind van de schoolloopbaan bij De Batavier gaan de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Om er zorg voor te dragen, dat de leerling op een VO-school komt die bij zijn/ haar mogelijkheden aansluit, is er een zorgvuldig proces om tot dit advies te komen.  

Bij het adviseringsproces zijn de leerkracht, ib-er en orthopedagoog betrokken. Uiteraard in nauw overleg met kind en ouder.  

Aan het eind van groep 7 is er, op basis van het uitstroomperspectief in het OPP, al een verwachting w.b.t. het voortgezet onderwijs dat het best aansluit bij de mogelijkheden van het kind.  

In groep 8 wordt deze verwachting verder aangescherpt doordat:

  • bij alle leerlingen een NIO test wordt afgenomen (intelligentietest);
  • In enkele gevallen een individueel onderzoek (IDS) wordt afgenomen (in overleg);
  • een analyse gemaakt wordt van de tussentoetsen die de leerlingen maken en hebben gemaakt gedurende hun schoolloopbaan. Hiervoor wordt nog zorgvuldig een nieuw middel gekozen (zoals eerder beschreven);
  • de sociaal emotionele ontwikkeling erbij betrokken wordt: onderwijs-bevorderende en onderwijs-belemmerende factoren.

Op basis hiervan wordt het advies geformuleerd dat besproken wordt met ouder en kind.  

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt in februari een doorstroomtoets afgenomen. Voor de te gebruiken toets moet nog een keuze worden gemaakt (Omdat dit voor sommige leerlingen te complex is, hoeven ze hier niet aan mee te doen).  Dit kan een  aanvulling geven op het schooladvies. De VO school gebruikt voor de toelating het schooladvies van de basisschool.

(Het geeft tevens inzicht in de leerresultaten op school)  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De basis is een veilig pedagogisch klimaat. 
Onze vier kernwaarden zijn:
- veiligheid
- vertrouwen
- verantwoordelijkheid
- respect.
De eerste weken van het schooljaar staan in het teken van 'de gouden weken'.
Gezamenlijk worden per groep gedragsverwachtingen geformuleerd gerelateerd aan de kernwaarden. 
Gedurende het schooljaar worden deze gedragsverwachtingen geoefend en getraind.
Schoolbreed is er een reactieprocedure afgesproken, hoe te handelen bij grensoverschrijdend gedrag.
De consequenties zijn kind gerelateerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen, Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Dinsdag 14 mei 2019 heeft er een inspectiebezoek plaatsgevonden. 
Het doel van het onderzoek was om vast te stellen of de kwaliteit van het onderwijs op een voldoende niveau is.
Het onderzoek was gericht op de hieronder genoemde standaarden:
- OP1 Aanbod
- OP2 Zicht op ontwikkeling 
- OP3 Didactisch handelen
- KA1 Kwaliteitszorg 
- KA2 Kwaliteitscultuur 
Alle standaarden zijn als voldoende beoordeeld tijdens het inspectiebezoek van 14 mei 20019 .
De verslaggeving van het inspectiebezoek kunt u ook lezen op onze website www.sbo-debatavier.nl

Terug naar boven