Dalton IKC Plechelmus

Wilbertstraat 15 A - 15 C 7556 WH Hengelo

  • Schoolfoto van Dalton IKC Plechelmus
  • Schoolfoto van Dalton IKC Plechelmus
  • Schoolfoto van Dalton IKC Plechelmus
  • Schoolfoto van Dalton IKC Plechelmus
  • Schoolfoto van Dalton IKC Plechelmus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We regelen onze vervanging in eerste instantie vanuit een vaste invalpool van Symbio.

Indien er geen invalkracht beschikbaar is wordt geput uit een brede pool. (pool B)

Lukt de tweede optie niet, worden collega`s die in deeltijd werken gevraagd om extra te werken.



Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

                                                                                                                                                                                                              

  • Specialist op taal/spraakstoornissen   
  • Rekenspecialist  i.o.                                                                                    
  • Specialist hoogbegaafdheid i.o.    
  • Master SEN
  • Master Educational Leadership
  • ICT specialist
  • Daltoncoördinator onderbouw en bovenbouw
  • Specialist Jonge Kind
  • Onderwijsassistente onderbouw en onderwijsassistente bovenbouw


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Deze weergave van uren is bedoeld als een richtlijn.

Regelmatig zien we een overlap van de verschillende vakken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Binnen het Daltononderwijs werken we met taakbrieven. Dit houdt in dat we gedurende de week werken aan de verschillende vakken in  Daltontijd. De leerlingen plannen zelf de taken. Binnen de taakbrieven wordt gedifferentieerd. Dit betekent dat leerlingen waar mogelijk en waar nodig met taken op maat werken.

Dagelijks wordt aandacht besteed aan reflectie, schrijven leerlingen zich zo nodig in voor instructie. Aan het eind van week staat structureel reflectie ingepland. Leerlingen leren te reflecteren op zichzelf, het gemaakte werk én de ander (het maatje).

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden specifieke ondersteuning aan kinderen met leerproblemen onder meer op het gebied van taal, ASS, ontwikkelingsproblematiek. Vaak met behulp van een arrangement. Hiermee kunnen externe expertise en specifieke materialen worden ingezet.

We hebben de beschikking over twee onderwijsassistentes die de leerkrachten ondersteunenn in en buiten de groep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om de kwaliteit van ondersteuning te handhaven en te verhogen. Dit door interne intervisies, externe begeleiding en bijscholing.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat bieden wij aan Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie (VVE)

VVE wordt onderverdeeld in voorschoolse-en vroegschoolse educatie. Voorschoolse educatie is voor peuters van 2,5 tot 4 jaar. Vroegschoolse educatie is voor kinderen uit groep 1 en 2 van de basisschool. Binnen al onze scholen en locaties gaan we voorschoolse educatie aanbieden, als onderdeel van de peuteropvang. De basisschool was al verantwoordelijk voor de vroegschoolse educatie. De aansturing van de VVE valt binnen ons bestuur onder de verantwoordelijkheid van de directeur van de school.

VVE is meer dan taalontwikkeling alleen

VVE richt zich niet alleen op taalontwikkeling. Door binnen onze scholen één doorgaande lijn op zowel educatie als zorg uit te zetten voor kinderen vanaf 2,5 jaar, bieden we ieder kind de mogelijkheid tot een optimale ontwikkeling. De VVE programma`s richten zich op meerdere ontwikkelingsgebieden tegelijk. Kinderen zijn aan de hand van thema`s bezig met tekenen en zingen, zij doen spelletjes, spelen buiten, luisteren naar verhalen en praten hierover met elkaar.

De volgende ontwikkelingsgebieden krijgen aandacht in de VVE:

  • Taalontwikkeling: hierbij gaat het bijvoorbeeld om het vergroten van de woordenschat.
  • Beginnende rekenvaardigheid: het leren tellen, leren meten en de oriëntatie in ruimte en tijd.
  • Motorische ontwikkeling: er is aandacht voor het ontwikkelen van grove en fijne motoriek.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samenspelen en werken.

De school vormt samen met Partou en Spring! een Integraal Kind Centrum. (IKC)

Terug naar boven