IKC De Bleek

Kerkpad 9 7554 PR Hengelo

Schoolfoto van IKC De Bleek

Het team

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt. Door te werken aan een relatie en het creëren van een band, willen we bereiken dat een ieder zich veilig en geaccepteerd voelt. Zowel het individuele kind, de groep als geheel maar ook de ouders en het team.

Het uitdragen van wederzijdse respect en begrip voor elkaar en de omgeving, ruimte voor diversiteit en je veilig voelen horen bij IKC de Bleek.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega recht heeft op kortdurend verlof wordt er vervanging voor de groep gezocht. Dit kan door inzet vanuit onze invalpoule of door een collega in te zetten vanuit onze eigen organisatie. De vervanger wordt op school opgevangen en wegwijs gemaakt.

Bij langdurig verlof wordt een vervanger gezocht d.m.v. een sollicitatieprocedure. Ook deze vervanger wordt begeleid bij het overnemen van de groep door de directeur, de ib-er of een collega. De naaste collega's zullen ook zorgen voor de begeleiding in de dagelijkse gang van zaken. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1/2/3:

Ma, di, do: 8.30 - 14.30 uur

Woe: 8.30 - 12.15 uur

Vrij: 8.30 - 12.00 uur 

Groep 4 t/m 8:

Ma, di, do, vrij: 8.30 - 14.30 uur

Woe: 8.30 - 12.15 uur

Tussen de middag hebben ze een half uur pauze waarin ze eerst buitenspelen en daarna eten. Het toezicht gebeurt onder verantwoordelijkheid van de leerkracht

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het rooster van de vakken kent geen starre indeling.

Afhankelijk van de beheersing van de leerstof is er meer of minder tijd ingepland. Dit wordt inzichtelijk in de weekplanning

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen de school worden geen specifieke doelgroepen onderscheiden.

Zoals het Passend Onderwijs voorschrijft wordt bij alle leerlingen gekeken naar de onderwijsbehoefte.Vervolgens wordt er gehandeld volgens de stappen van de 1-zorgroute en het handelingsgericht werken (HGW).

Specifieke leerlingenzorg

Zorgverbreding = aansluiten op de behoefte van de individuele leerling.

Om deze leerlingenzorg zo goed mogelijk te begeleiden en te coördineren, heeft iedereschool een eigen interne begeleider (ib-er).

Uiteraard dient de specifieke onderwijsbehoefte eerst gesignaleerd te worden. Daarbij streven we naar een zo vroeg mogelijke onderkenning. In alle groepen maken we daarom gebruik van observaties en toetsen, maar ook van de gegevens die het leerlingvolgsysteem (LVS) oplevert. Dit LVS bestaat uit een aantal toetsen die, per groep, bij ieder kind worden afgenomen. Ze zijn ontwikkeld door CITO en landelijk genormeerd. Hierdoor zijn de prestaties van elke individuele leerling te vergelijken met die van alle andere leerlingen in Nederland van dezelfde leeftijd op dat moment. De toetsen en observaties die wij gebruiken geven zelfs aan hoeveel een leerling afwijkt van het niveau dat je zou mogen verwachten. De resultaten van het LVS worden op een apart inlegvel bij het rapport gevoegd. Zij worden ook met de ouders besproken tijdens de rapportgesprekken of wanneer de ontwikkeling van het kind daar aanleiding toe geeft. Het welzijn van de leerling wordt ook altijd tijdens de rapportgesprekken met de ouders besproken.  

Zodra een leerling opvalt wordt er actie ondernomen. Wij volgen de 6 stappen van de zorg (1 zorgroute). Er is eerst contact met de ouders. De leerkracht gaat ook bij collega's te rade. De ib-er wordt daarna geraadpleegd. Samen bepalen ze hoe de hulp aan de leerling georganiseerd moet worden. Dit kan variëren van licht compenserende hulp, tot aan zeer gestructureerde planmatige aanpak, inclusief het inschakelen van externe deskundigheid.

Hiervoor is een zorgstructuur van toepassing. Uitgangspunt hierbij is dat we proberen alle kinderen binnen ons IKC te behouden. De onderwijsbehoefte kan specifiek of complex zijn, waardoor we de hulp moeten inroepen van het SchoolOndersteuningsTeam (SOT) Iedere school heeft een team van mensen dat extra zorg biedt.

Het SOT werkt als volgt: De leerkracht en de ib’er hebben periodiek overlegmomenten over de ontwikkeling van de kinderen. Wanneer zij vinden dat de ontwikkeling blijft stagneren kan het SOT ingeschakeld worden. In het SOT zitten standaard de leerkracht en de ib’er, de ouders en een orthopedagoog. Deskundigen van buiten de school, bijv. vertegenwoordigers van instanties van Jeugdhulpverlening, de GGD of de gemeente (de leerplichtambtenaar) kunnen, indien gewenst, deel uitmaken van het SOT. Afhankelijk van de hulpvragen van het kind zitten veel of weinig hulpverleners aan tafel (een smal of een breed SOT). De ouders zitten, als pedagogische partners, in principe bij elk SOT-overleg aan tafel en worden betrokken bij de besluiten over hun kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het belangrijkste is om goed zicht te hebben op de leerling, dit in samenwerking met ouders en professionals. Wat heeft deze leerling nodig? Wat kunnen wij deze leerlingen bieden? Wie kan ons helpen om het nog passender te maken voor deze leerling?

Binnen school maken wij gebruik van een school zorgondersteuner om laagdrempelig de zorg beter te kunnen bieden aan de leerling, ouders en team. De komende jaren gaan wij dit verder uitbouwen en verfijnen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen leren de hele dag op het IKC, dit leren vindt zowel buiten als binnen plaats in de groene omgeving van de school.

Samen leren, samen spelen en samen doen! Kinderen, ouders en medewerkers voelen zich hier thuis. Met één team, onder de verantwoordelijkheid van één leidinggevende, bieden wij educatie, ontwikkeling, ontspanning en uitdaging aan de kinderen aan.

Zo ontwikkelen de kinderen zich in een doorgaande lijn. De samenwerking en de verbinding met het dorp Beckum is hier nadrukkelijk aanwezig.

Op maandag, dinsdag en donderdag is er van 8.30 uur tot 12.30 uur peuterspeelschool. Deze dag is uit te breiden tot 14.30 uur. 

Vanaf 14.30 uur is er tot 18.00 uur BSO aanwezig, ook hier mogen de peuters bij aansluiten. Dat betekent dat er een combinatiegroep is in de middag, peuters en kinderen van de BSO. Samen leren, samen spelen!

Terug naar boven