Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Groep 1/2/3:
Ma, di, do: 8.30 - 14.30 uur
Woe: 8.30 - 12.15 uur
Vrij: 8.30 - 12.00 uur
Groep 4 t/m 8:
Ma, di, do, vrij: 8.30 - 14.30 uur
Woe: 8.30 - 12.15 uur
Tussen de middag hebben ze een half uur pauze waarin ze eerst buitenspelen en daarna eten. Het toezicht gebeurt onder verantwoordelijkheid van de leerkracht
Het rooster van de vakken kent geen starre indeling.
Afhankelijk van de beheersing van de leerstof is er meer of minder tijd ingepland. Dit wordt inzichtelijk in de weekplanning
Binnen de school worden geen specifieke doelgroepen onderscheiden.
Zoals het Passend Onderwijs voorschrijft wordt bij alle leerlingen gekeken naar de onderwijsbehoefte.Vervolgens wordt er gehandeld volgens de stappen van de 1-zorgroute en het handelingsgericht werken (HGW).
Specifieke leerlingenzorg
Zorgverbreding = aansluiten op de behoefte van de individuele leerling.
Om deze leerlingenzorg zo goed mogelijk te begeleiden en te coördineren, heeft iedereschool een eigen interne begeleider (ib-er).
Uiteraard dient de specifieke onderwijsbehoefte eerst gesignaleerd te worden. Daarbij streven we naar een zo vroeg mogelijke onderkenning. In alle groepen maken we daarom gebruik van observaties en toetsen, maar ook van de gegevens die het leerlingvolgsysteem (LVS) oplevert. Dit LVS bestaat uit een aantal toetsen die, per groep, bij ieder kind worden afgenomen. Ze zijn ontwikkeld door CITO en landelijk genormeerd. Hierdoor zijn de prestaties van elke individuele leerling te vergelijken met die van alle andere leerlingen in Nederland van dezelfde leeftijd op dat moment. De toetsen en observaties die wij gebruiken geven zelfs aan hoeveel een leerling afwijkt van het niveau dat je zou mogen verwachten. De resultaten van het LVS worden op een apart inlegvel bij het rapport gevoegd. Zij worden ook met de ouders besproken tijdens de rapportgesprekken of wanneer de ontwikkeling van het kind daar aanleiding toe geeft. Het welzijn van de leerling wordt ook altijd tijdens de rapportgesprekken met de ouders besproken.
Zodra een leerling opvalt wordt er actie ondernomen. Wij volgen de 6 stappen van de zorg (1 zorgroute). Er is eerst contact met de ouders. De leerkracht gaat ook bij collega's te rade. De ib-er wordt daarna geraadpleegd. Samen bepalen ze hoe de hulp aan de leerling georganiseerd moet worden. Dit kan variëren van licht compenserende hulp, tot aan zeer gestructureerde planmatige aanpak, inclusief het inschakelen van externe deskundigheid.
Hiervoor is een zorgstructuur van toepassing. Uitgangspunt hierbij is dat we proberen alle kinderen binnen ons IKC te behouden. De onderwijsbehoefte kan specifiek of complex zijn, waardoor we de hulp moeten inroepen van het SchoolOndersteuningsTeam (SOT) Iedere school heeft een team van mensen dat extra zorg biedt.
Het SOT werkt als volgt: De leerkracht en de ib’er hebben periodiek overlegmomenten over de ontwikkeling van de kinderen. Wanneer zij vinden dat de ontwikkeling blijft stagneren kan het SOT ingeschakeld worden. In het SOT zitten standaard de leerkracht en de ib’er, de ouders en een orthopedagoog. Deskundigen van buiten de school, bijv. vertegenwoordigers van instanties van Jeugdhulpverlening, de GGD of de gemeente (de leerplichtambtenaar) kunnen, indien gewenst, deel uitmaken van het SOT. Afhankelijk van de hulpvragen van het kind zitten veel of weinig hulpverleners aan tafel (een smal of een breed SOT). De ouders zitten, als pedagogische partners, in principe bij elk SOT-overleg aan tafel en worden betrokken bij de besluiten over hun kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het belangrijkste is om goed zicht te hebben op de leerling, dit in samenwerking met ouders en professionals. Wat heeft deze leerling nodig? Wat kunnen wij deze leerlingen bieden? Wie kan ons helpen om het nog passender te maken voor deze leerling?
Binnen school maken wij gebruik van een school zorgondersteuner om laagdrempelig de zorg beter te kunnen bieden aan de leerling, ouders en team. De komende jaren gaan wij dit verder uitbouwen en verfijnen.
Kinderen leren de hele dag op het IKC, dit leren vindt zowel buiten als binnen plaats in de groene omgeving van de school.
Samen leren, samen spelen en samen doen! Kinderen, ouders en medewerkers voelen zich hier thuis. Met één team, onder de verantwoordelijkheid van één leidinggevende, bieden wij educatie, ontwikkeling, ontspanning en uitdaging aan de kinderen aan.
Zo ontwikkelen de kinderen zich in een doorgaande lijn. De samenwerking en de verbinding met het dorp Beckum is hier nadrukkelijk aanwezig.
Op maandag, dinsdag en donderdag is er van 8.30 uur tot 12.30 uur peuterspeelschool. Deze dag is uit te breiden tot 14.30 uur.
Vanaf 14.30 uur is er tot 18.00 uur BSO aanwezig, ook hier mogen de peuters bij aansluiten. Dat betekent dat er een combinatiegroep is in de middag, peuters en kinderen van de BSO. Samen leren, samen spelen!