Basisschool De Reflector

Castorweg 171 7557 KJ Hengelo

Schoolfoto van Basisschool De Reflector

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als leerlingvolgsysteem gebruiken wij  het LOVS van het CITO. Elk half jaar toetsen wij de kinderen en de resultaten hiervan geven inzicht in de ontwikkeling van uw kind. Tijdens de 10-minutengepsrekken geeft de leerkracht uitleg over de ontwikkelingsgrafieken voor de vakgebieden Technisch Lezen, Spelling, Begrijpend Lezen en Rekenen & Wiskunde. Op basis van deze gegevens stellen we ook vast op welke wijze we het onderwijs in de komende periode zullen aanbieden en welke ondersteuning hierbij noodzakelijk is.

Door te werken met groepsplannen kan er preventief en proactief gereageerd worden op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Dat betekent dat er in een zo vroeg mogelijk stadium specifieke ondersteuning aan een leerlingen gegeven kan worden. Handelingsgericht werken bestaat uit een cyclisch model van handelingen waarbij uitgegaan wordt van de onderwijsbehoeften van leerlingen. Deze onderwijsbehoeften worden geformuleerd in een groepsplan. Elke cyclus wordt afgerond met een groepsbespreking, die meteen de start is van een nieuwe cyclus. Centraal in het ondersteuningsoverleg staat het groepsplan. Een  groepsplan wordt per onderwijsleergebied opgesteld voor een bepaalde periode. Tijdens het ondersteuningsoverleg wordt het groepsplan van de vorige keer  geëvalueerd. Er wordt bekeken hoe in de groep leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften geclusterd kunnen worden. Deze aanpak moet haalbaar zijn voor de leerkracht. Uitgaande van de onderwijsbehoeften van leerlingen wordt nagegaan of leerlingen voldoende hebben geprofiteerd van het onderwijsaanbod in de afgelopen periode. Naast aandacht voor de hele groep worden ook leerlingen gesignaleerd die de komende periode extra zorg en ondersteuning nodig hebben. De onderwijsbehoeften van alle leerlingen worden zonodig aangescherpt of bijgesteld.

In het schooljaar 2022/2023 lichten we als team onze kwaliteitszorg opnieuw door en wordt deze cyclus op punten aangepast. Dat is onderdeel van ons jaarplan. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen die goed in hun vel zitten, komen beter tot leren. Daarom besteden we expliciet aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hiervoor gebruiken we de methode Kinderen en hun sociale talenten en het gedragsprogramma PBS (positive behavior support). 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • verantwoordelijkheid
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven