Wilbertschool

Ruijsdaelstraat 45 7556 WS Hengelo

Schoolfoto van Wilbertschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de onderbouw nemen we geen CITO toetsen af. We volgen de leerlingen door gebruik te maken van een erkend volgsysteem: Looqin. Daarnaast maken we gebruik van de placemat- methode om de doelen per thema's weg te zetten en te evalueren op kind- en groepsniveau.

In januari/ februari nemen we vanaf groep 3 de CITO toetsen af om tussentijds een beeld te krijgen van de ontwikkeling van de leerlingen. Samen met de methodegebonden toetsen en de observaties van de stamgroepleiders, krijgen we een beeld van de ontwikkeling en het niveau van de leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Algemeen
Aan het einde van het schooljaar verlaten de kinderen van groep 8 onze school en vervolgen zij hun schoolloopbaan op een school in het voortgezet onderwijs. Net als voorgaande jaren krijgt uw kind een voorlopig en definitief schooladvies. Dit schooladvies komt tot stand door te kijken naar de brede ontwikkeling van uw kind: de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, (werk)gedrag, de manier waarop hij/zij tot leren komt en de toetsresultaten. De leerkracht van groep 8 kijkt met meerdere collega’s gezamenlijk naar alle beschikbare observaties en resultaten van uw kind en formuleert op basis hiervan een voorlopig advies. Dit voorlopig schooladvies zou voor u geen verrassing moeten zijn, omdat in de voorgaande jaren al veel met u gesproken is over de ontwikkeling van uw kind.  Na de doorstroom toets (voorheen eindtoets) volgt een definitief advies. Het voorlopig advies wordt opnieuw besproken als uw kind een hogere score heeft behaald dan uit het voorlopig advies is gebleken. Als het voorlopig schooladvies niet aangepast (herzien) wordt, moet de school dit afdoende onderbouwen. 

TijdpadLeerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies (de huidige groep 8 leerlingen hebben dit voorlopig advies al eerder ontvangen).Leerlingen maken de doorstroom toets in de eerste of tweede volle week van februari.Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroom toets.Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op het voortgezet onderwijs. De leerling ontvangt het schooladvies op papier.

SchoolkeuzeIn het najaar worden er door de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs informatieavonden voor ouders/verzorgers georganiseerd. In januari en februari zijn de open dagen voor de kinderen en hun ouders/verzorgers. Via de website https://www.povohengelo.nl/ vindt u alle informatie hierover. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Hiervoor gebruiken wij geen specifieke aanpak, de sociale opbrengsten zijn verweven in het Jenaplanconcept.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven