IKC De Hunenborg

Old Ruitenborgh 31 7556 NK Hengelo

  • Schoolfoto van IKC De Hunenborg
  • Schoolfoto van IKC De Hunenborg
  • Schoolfoto van IKC De Hunenborg
  • Schoolfoto van IKC De Hunenborg
  • Schoolfoto van IKC De Hunenborg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Afgelopen schooljaar 2018-2019 hebben we voor het eerst de IEP toets afgenomen. We hebben een score die ruim ligt boven de norm die door de inspectie voor onze school gesteld wordt. De IEP toets sluit beter aan bij ons onderwijs en vraagt minder 'toets' tijd van de leerlingen.  

De jaren daarvoor hebben we de Cito Eindtoets afgenomen. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zodra een leerling bij ons op school zit wordt de ontwikkeling gevolgd en digitaal vastgelegd. Dit gebeurt d.m.v. dagelijks gemaakt werk, methode gebonden toetsen, observaties en het LOVS.   Deze gegevens vormen de basis voor de rapporten die de leerlingen vanaf groep 1 , één keer per jaar en vanaf groep 3 drie keer per jaar mee krijgen.   De leerkracht en de intern begeleider kunnen op deze manier alle kinderen en groepen goed volgen. Drie keer per jaar is er een groepsbespreking waarin de leerkracht en de IB -er de kinderen bespreken.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom Voortgezet Onderwijs

We hechten veel waarde aan een goede overdracht naar het Voortgezet Onderwijs. Dit doen we niet alleen digitaal maar we dragen onze leerlingen ook 'warm' over. We gaan in gesprek met de mentoren en/of coördinatoren van de VO scholen. 

Ouders en leerlingen nemen we goed mee in het proces van het schooladvies. We gebruiken hiervoor de Hengelose Plaatsingswijzer. In dit document zijn de criteria beschreven hoe we het schooladvies op basis van resultaten kunnen onderbouwen.

Eind groep 6 ontvangen de leerlingen voor het eerst een voorlopig advies. In groep 7 kan deze worden bijgesteld afhankelijk van de resultaten en werkhouding van de leerling. In groep 8 ontvangen de leerlingen hun definitieve advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC De Hunenborg wil een veilige leer- en leefomgeving vormen, waar kinderen zich geborgen voelen. Sfeer en plezier zijn belangrijk. De school wil een warme omgeving voor de kinderen vormen, waarin aandacht is voor elk kind. Een ieder moet zich welkom voelen. 

Onze school werkt vanuit de filosofie van De Vreedzame School. We zien de school als een oefenplaats waarin kinderen fouten mogen maken en hiervan leren.

Veiligheid 

Een kind dat zich veilig en geborgen voelt, kan zich optimaal ontwikkelen. Dat vraagt van een ieder om zorgvuldig met elkaar om te gaan. De school werkt aan sociale vaardigheden, om de (sociale) veiligheid te waarborgen. Onze school biedt een veilige omgeving, waar iedereen elkaar in zijn waarde laat en elkaar en de omgeving respectvol benadert; de ander heeft geen last van mij; ieder werkt en leert met plezier. 

Stimulans 

We gaan uit van kansen en mogelijkheden in plaats van problemen en belemmeringen. We geven dit aan onze kinderen mee door hun individuele onderwijsbehoefte als uitgangspunt te nemen. We werken met ambitie, creativiteit en passie. We streven ernaar de complexe onderwijswereld voor onze kinderen inzichtelijk te maken. We doen dit door gebruik te maken van heldere taal in onze communicatie. We communiceren op basis van wederzijds vertrouwen en maken heldere keuzes in wat we wel en niet doen. Dit zorgt voor structuur en een doorgaande leerlijn voor kinderen.

Hierdoor ontstaat rust, regelmaat en samenhang. Dit zijn belangrijke voorwaarden voor een optimale ontwikkeling. Van hieruit willen kinderen uitdagen nieuwsgierig te zijn naar de omgeving en wereld.

Aandacht 

Op school luisteren we naar elkaar en hebben we aandacht voor elkaars prestaties. Zien en gezien worden is belangrijk. Er is aandacht voor de ander en ieders eigenheid. Kinderen worden gestimuleerd om zich verantwoordelijk te voelen voor elkaar en de (school)omgeving. Je mag er zijn, er is ruimte voor eigen inbreng en ideeën, uiteraard binnen de waarden en normen van de sociale context.

Op school wordt respectvol omgegaan met elkaar. Het luisteren naar elkaar en aandacht hebben voor elkaar staat daarbij centraal. De kinderen worden gestimuleerd zich verantwoordelijk te voelen voor het werk, de (school)omgeving en voor elkaar.

Leerlingen leren:

  • op een democratische manier gezamenlijk besluiten kunnen nemen
  • conflicten constructief kunnen oplossen
  • zich zorgzaam en verantwoordelijk opstellen ten aanzien van de gemeenschap
  • openstaan voor verschillen tussen mensen

We werken hierbij volgens de filosofie van De Vreedzame School, dit is ook ons preventiekader.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilgheid
  • Stimulans
  • Aandacht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Kwaliteitszorg op de Hunenborg

Zie voor meer informatie over hoe de we de kwaliteit van onze school continu volgen en verbeteren.

Kwaliteit op de Hunenborg

Terug naar boven