Welke doelen staan in het schoolplan?
Hieronder staat een samenvatting van de doelen voor het schooljaar 2020-2021. Deze zijn puntsgewijs opgeschreven. Wilt u hierover meer weten?, we vertellen graag over de ontwikkeling op school. Vraag gerust de leerkracht van uw kind naar meer informatie of neem contact op met de directeur.
IKC in ontwikkeling
Onze school is een gemeenschap die uitmaakt van een grotere gemeenschap : de wijk Hengelose Es. We willen onderwijs bieden aan kinderen van 2,5 t/m 13 jaar en alle instanties die betrokken zijn bij de ontwikkeling van onze doelgroep verbinden aan ons onderwijs en de school.
- IKC vorming, vanuit 0-meting verdere acties uitzetten interactie PSS en basisschool.
- Vreedzame wijk, verkennen van mogelijkheden om onze samenwerkingspartners vanuit filosofie van Vreedzaam te laten werken.
- Integreren van leerlingen De Es op De Hunenborg.
- Schoolzorgondersteuner, pilot wordt omgezet in vaste samenwerking; werken vanuit filosofie DVS, versterken samenwerking IB-SZO.
Teamontwikkeling
- Professionele cultuur: zorgen voor aansluiting en verbinding binnen vakinhoudelijke werkgroepen voor het bieden van overzicht binnen het team.
- Actieve en betrokken leerlingen presteren beter. Daarnaast willen we dat ons onderwijs betekenisvol is en leerlingen aanzet om zich continu te blijven ontwikkelen.
- Teamscholing t.a.v. uitbouwen van coöperatief leren.
- Actieve didactiek, vergroten intrinsieke motivatie leerlingen.
Volgen van leerlingen, doorgaande lijn
We willen onze leerlingen goed volgen zodat we het onderwijs en leerkrachthandelen continu kunnen afstemmen op de leerling en groep. Welke informatie hebben we nodig en hoe maken we prestaties, talenten en vaardigheden van leerlingen inzichtelijk? Leerlingen zijn eigenaar van hun leerproces. Om dit goed te kunnen doen moeten ze beschikken over de juiste competenties en vaardigheden.
- Opzet nieuwe vorm van groepsbesprekingen. Per bouw? M.b.v. specialisten? Intervisie? Bordsessies?
- Pilot schakelklassen 2019-2020.Doel: 2020-2021 geen leerlingen meer naar de Schakelklassen.
- Basiskwaliteit pss doelgericht werken en educatief handelen
- Gestandaardiseerd kindvolgsysteem
- Aansluiten leerlijnen en leerdoelen
- Aansluiten aanbod VVE- kinderen Aansluiten routines en regels
- Ouderpartnerschap-doorgaande lijn
- Hoe kijken we naar kinderen? dit vertalen naar een nieuw rapport, portfolio en kindgesprekken.
- Implementatietraject van Looqin voor peuters en groep 1 t/m 3. Oriëntatie voor de groepen 4 t/m 8
Vakgebieden
Rekenen:
- Implementatie van de nieuwe rekenmethode en software van Wereld in Getallen 5.
- Leerlijn automatiseren verder uitzetten in de bovenbouw.
- We willen onze opbrengsten met rekenen vergroten door leerlingen dmv kleine rekenstappen de stof eigen te laten maken.
- Implementeren met sprongen vooruit groep 1 t/m 8
- Automatiseren van rekenkundige bewerkingen verbeteren.
Taal & Lezen
- Verzorgen van boekpromotie in de groepen voor vergroten leesmotivatie en ter inspiratie voor leerkracht(en) door werkgroepleden.
- Interventiemethode Bouw inzetten bij start groep 3 n.a.v. herfstsignalering.
- Inzet en ervaringen rondom de technisch leesmethode Estafette inzichtelijk krijgen. Eventuele aanschaf nieuwe methode technisch lezen onderzoeken.
- Teamtrainingen verzorgen rondom de inzet van Bazalt oefenteksten gericht op werkwijze en bieden van diepgang.
- Alle leerkrachten kennen de leerlijnen van het eigen leerjaar, het leerjaar ervoor en erna.
- Leerkrachten werken doelgericht aan de leesontwikkeling (TL en BLL) van de leerlingen, door aan te sluiten bij de beginsituatie van de leerlingen en worden uitgedaagd in de zone van naaste ontwikkeling.
- De leerkrachten maken gebruik van verschillende werkvormen t.a.v. leesplezier.
- ICT verbinden aan het lees- en taalonderwijs. Bijvoorbeeld Bouw!
- Onderzoeken of de bestaande methoden bij onze huidige werkwijze passen.
- Alternatief voor cito hulpboeken.
- Woordenschat uitbreiden. Misschien in combinatie met 4xwijzer.
Begaafdheid & Excellentie (HB)
- We willen ons onderwijs afstemmen zodat we leerlingen die bovengemiddeld kunnen presteren uitgedaagd worden en is afgestemd op de behoeften van de meerbegaafde leerling.
- Kennis vergroten team over HB, signaleren en aanbod in de groep. Vergroten executieve functies van leerlingen.
- Praktische vertaling: wat doen we in de groepen met leerlingen die meerbegaafd zijn?
- Signaleren HB bij PSS opzetten en opstarten.
- Coachen en begeleiden leerkrachten bij (door)ontwikkelen executieve functies van leerlingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van diverse middelen zoals de WIEF en spellen.
ICT & Mediawijsheid:
Inzet van ICt helpt de leerkracht om het onderwijs betekenisvol te maken en leerlingen beter op maat te bedienen. Daarnaast moeten leerlingen over ICT kennis en vaardigheden beschikken om volwaardig mee te kunnen doen in de maatschappij.
- Mediawijsheid (Nationaal mediapaspoort) implementeren.
- Inzet van ICT helpt de leerkracht om het onderwijs betekenisvol te maken en leerlingen beter op maat te bedienen. Daarnaast moeten leerlingen over ICT kennis en vaardigheden beschikken om volwaardig mee te kunnen doen in de maatschappij.
- Onderzoeken bij welke vakken en op welke wijze de inzet van ICT een meerwaarde heeft?
4xWijzer:
- Monitoren afwisseling leerkrachtrollen bij 4xWijzer door middel van klassenobservaties met kijkwijzer.
- Kennistest 4xWijzer koppelen aan de kindgesprekken.
- ‘Nieuwe’ leerkrachten volgen startbijeenkomst Marco Bastmeijer.
- Voortzetten thema’s in samenhang. Leerkrachten bekijken kritisch de voorafwijzers en passen deze waar nodig aan.
- Meer verdieping en aandacht voor de themamuur zodat leerlingen gestimuleerd blijven om verkregen kennis te begrijpen en onthouden.
- Aanstellen van leerlingcommissie 4xWijzer.
- Colleges geven aan groepen uit de midden-/ bovenbouw; groepsdoorbroken.
- Creativiteit en creatief denken behoren tot de vaardigheden waarover iedereen dient te beschikken om te kunnen functioneren in de eenentwintigste eeuw. kunst en cultuur en creativiteit stimuleren het creatief denken:-muziekonderwijs verder vorm geven-thema’s in samenhang door ontwikkelen.
De Vreedzame School
Een goed en veilig schoolklimaat is voorwaardelijk om tot goede leerprestaties te komen. Onze school en de groepen zijn een leefgemeenschap. kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. kinderen ervaren dat ze ertoe doen.·
- Verder uitzetten en implementeren van de oplossingsgerichte pestaanpak.
- Opzetten van een veiligheidscommissie met leerlingen.·
- Onderzoek naar het onveilige gevoel dat leerlingen soms ervaren. Welke oplossingen zijn er?
- Vergroten veiligheidsgevoel van leerlingen.
- Opzetten veiligheidscommissie met leerlingen.
- Invoeren van commissies en groepsvergaderingen.
- Ouderparticipatie; oriëntatie op De Vreedzame Wijk.
- Meer kennis over kinderen met hechting- en traumaproblematiek.
- Herziene lesmappen DVS zijn aangeschaft en worden bij start schooljaar ingezet.
- Per blok DVS kort opfrissen van inhoud en leerkrachthandelen.
IKC vorming, doorgaande lijn peuterspeelschool-basisschool
- Categoriseren ontwikkelingsgebieden bij PSS.
- Pilot Taallijn (schakelklassen) in PSS en kleutergroepen bij de start van het schooljaar.
- Leerkrachten krijgen coaching/begeleiding bij het vergroten van de taalontwikkeling van leerlingen. Koppeling maken met themavoorbereiding en begrijpend luisteren.
- Doelgericht en procesgericht werken in PSS en kleutergroepen en het houden van afstemming blijft van belang voor doorgaande lijn.
- Materialen open en inzichtelijk in kasten PSS en kleutergroepen.