Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerlingen worden gegroepeerd op basis van didactische leeftijd.
Het rekenonderwijs in de onderbouw en middenbouw groepen vindt veelal plaats in de eigen groep, de bovenbouwgroepen rekenen soms groepsdoorbrekend in niveaugroepen.
We streven zoveel mogelijk naar indeling in leerstofjaarklassen, echter in de praktijk zijn er incidenteel combinatiegroepen.
In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met het observatiesysteem "leer- en ontwikkelingslijnen voor het jonge kind”.
Dit is een digitaal observatie-instrument waarin leer- en ontwikkelingslijnen voor kinderen van 4-7 jaar voor taal, rekenen, spel, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling zijn uitgewerkt. De ontwikkeling van de kinderen wordt dagelijks gevolgd en geëvalueerd. Hierop passen we ons onderwijsaanbod aan. Er is veel aandacht voor de brede ontwikkeling en individuele groeiproces van het kind. In de kleutergroepen wordt een belangrijke basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van uw kind. De kinderen worden dagelijks geobserveerd tijdens betekenisvolle speel- werkmomenten. De leerkracht is de ondersteunende voor de leerling en helpt het kind op school om zich verder te kunnen ontwikkelen. We zien elk kind als uniek. Ieder kind heeft zijn talenten, zijn kwaliteiten en specifieke behoeften in het volgen van onderwijs. Het welbevinden staat hoog in het vaandel. Kinderen zijn nieuwsgierig en leergierig. Ze zijn uit op sociale binding, kennis en vaardigheden. Kinderen die lekker in hun vel zitten en zich betrokken voelen, ontwikkelen zich optimaal. Welbevinden en betrokkenheid spelen een belangrijke rol. Om betrokkenheid te vergroten wordt ingestoken op spelend-, bewegend-, ontdekkend- en ervaringsgericht leren. Dit alles wordt aangeboden in een rijke speel-leeromgeving waarbij doelen leidend zijn .
SBO De Batavier biedt een breed en op kerndoelen gebaseerd aanbod dat de referentieniveaus taal en rekenen omvat en dat aansluit bij het beoogde niveau van alle leerlingen. Het aanbod sluit aan op het niveau van de leerlingen bij binnenkomst van de school, wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van elke leerling en dit wordt vastgelegd in een individueel ontwikkelingsperspectief (OPP).
Tevens wordt het uitstroomperspectief Voortgezet Onderwijs vastgelegd in het OPP. Daar tussenin verdeelt het Schoolondersteuningsteam (SOT) de leerinhouden evenwichtig en in samenhang door de leerjaren heen. De leerkrachten kijken vervolgens kritisch of de aangedragen informatie nog steeds passend is bij de leerlingen, zo niet, dan wordt het weer afgestemd met het SOT.
Leerlingen met een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal basisonderwijs kunnen geplaatst worden op SBO De Batavier.
Deze toelaatbaarheidsverklaring wordt afgegeven door de Commissie van Arrangementen van Plein Midden Twente, dit is een deelregio van het samenwerkingsverba Twente Oost PO.
Meer informatie over het schoolondersteuningsprofiel kunt u lezen op onze website www.sbo-debatavier.nl en op de website www.scholenopdekaart.nlPeriodiek, 6 x per jaar, vindt er een overleg plaats met de CvB (Commissie van Begeleiding).
De CvB bestaat uit interne begeleiding, een orthopedagoog en de betreffende groepsleerkracht.
Tevens kan de schoolarts, schoolzorgondersteuner of andere externe deelnemen aan de CvB.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Nog meer afstemming tussen onderwijs, zorg en gemeenten.
Streven naar gezamenlijke afstemming en werken vanuit 1 plan.
Op De Batavier hebben wij een Jeugdhulpteam.
Het Jeugdhulpteam bestaat uit medewerkers vanuit verschillende hulpverlenende instanties en jeugdconsulenten van de gemeente Hengelo, Borne en Hof van Twente.
Het onderwijs aan het jonge kind:
Het spelend leren staat centraal! Wij willen bij de Batavier tegemoetkomen aan de ontwikkelingsbehoefte van het jonge kind. Omdat de bewegings- en experimenteerdrang daarbij centraal staat, creëren wij een omgeving waarin spel centraal staat.
Spelen draagt bij aan de totale ontwikkeling van het jonge kind. Zowel de cognitieve -, taal- spraak -, (senso)-motorische -, persoonlijkheidsontwikkeling en de sociale vaardigheden worden aangesproken. Zij krijgen door middel van spel grip op de wereld om hen heen. Dit vanuit onze kernwaarden: veiligheid, vertrouwen, respect en verantwoordelijkheid. Door de specifieke ontwikkelings-/leerbehoefte van het jonge kind bij de Batavier, is er tevens een aanbod dat doelgericht en evenwichtig is op alle aspecten van de ontwikkeling van het jonge kind. Daarom hechten wij ook belang aan betekenisvolle taken die kinderen stimuleren en uitdagen om te exploreren, te experimenteren en hun handelen vorm te geven. De leraar speelt een actieve rol bij de ondersteuning, begeleiding en het creëren van en werken in een krachtige speelleeromgeving.