Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Wat is vormingsonderwijs?
Met vormingsonderwijs krijg je een vakleerkracht op school die lesgeeft vanuit de levensbeschouwelijke traditie waar hij of zij thuis in is. De vakleerkracht heeft een open houding naar andere tradities, maar kan vanuit een uniek binnen-perspectief leerlingen begeleiden om levensvragen te onderzoeken en hun eigen mening te vormen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van (bron)verhalen en creatieve werkvormen, zoals kunst, drama of muziek.Hoe werkt het in de praktijk?
Onze vakleerkrachten geven vormingsonderwijs aan leerlingen die zich hiervoor opgeven. Een standaard lesuur duurt 45 minuten en valt onder verantwoordelijkheid van de werkgever van de vakleerkracht. De school is gastheer en stelt de leerlingen in de gelegenheid om vormingsonderwijs te ontvangen. Aan vormingslessen zijn geen kosten verbonden voor de school of ouders. De rijksoverheid betaalt het vormingsonderwijs vanwege het wettelijk recht van ouders.Keuze:
Bij lessen humanistisch vormingsonderwijs onderzoeken kinderen levensvragen, overeenkomsten en verschillen tussen humanisme en andere levensbeschouwingen, zodat zij een eigen kritisch waardenbesef ontwikkelen. Daarin komen thema’s als vrijheid, respect, gelijkwaardigheid, omgaan met anderen, de natuur en de wereld om hen heen aan bod.De lessen protestants vormingsonderwijs verbinden thema’s uit het leven van de leerlingen, zoals vertrouwen, liefde of natuur, aan Bijbel- en spiegelverhalen. De lessen nodigen de leerling uit om zich te verwonderen, betekenis te geven aan verhalen en zorgzaam om te gaan met anderen en de wereld.Wij roosteren de lessen zo in dat uw kind geen kernvakken mist, zoals rekenen en taal. Er zijn voor u geen kosten aan verbonden. De rijksoverheid betaalt deze lessen. Elk jaar kijken we of er onder de ouders behoefte is aan dit soort lessen.
Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl
De ondersteuning voor onze leerlingen
Alle scholen van Symbio maken deel uit van het samenwerkingsverband 23.02 en daarbinnen van deelregio Plein Midden Twente. Binnen dit samenwerkingsverband zijn zoveel mogelijk verantwoordelijkheden en taken gedelegeerd aan de onderliggende schoolbesturen.Handelingsgericht werken(HGW) en de 1-zorgroute vormen de basis voor de ondersteuning van leerlingen. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kind kenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop aangepast. De systematiek die gevolgd wordt in het volgen van de leerlingen en de ondersteuningsstructuur staan beschreven in het zorgplan van de school.
Individuele ondersteuning voor leerlingen binnen onze school vindt plaats d.m.v.:
- Extra ondersteuning in de groep (pre-teaching, herhaalde instructie, verlengde instructie)
- Extra handen in de groep (onderwijsassistent, stagiaires)
In de school ondersteuningsprofiel staat beschreven welke vorm en mate van zorg de school kan bieden voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Wanneer de basisondersteuning van onze school niet toereikend is voor een adequate begeleiding van een leerling met specifieke onderwijsbehoeften, kan de school bij het bestuur een aanvraag doen voor een bestuur arrangement of een toelaatbaarheid voor S(B)O.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Wilbertschool wil meer met specialisten gaan werken.
Er is een jonge kind specialist werkzaam.
Een collega is specialist begaafdheid.
Er is een specialist rekenen in opleiding.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.