OBS Rozengaardsweide

Rozenstraat 14 7255 XT Hengelo (Gelderland)

  • Samen spelen en leren vinden we belangrijk
  • Kinderen leren al jong zelf een keuze te maken
  • Door samen te leren leer je meer!
  • Ook tussendoor even bewegen, zo doen we weer energie op
  • Iedereen krijgt de aandacht die hij/zij nodig heeft

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De kinderen hebben allemaal gescoord op het niveau waarvoor ze ook het schooladvies hebben gekregen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door observaties en nakijkwerk heeft iedere leerkracht, iedere dag een indruk van de vorderingen van de leerlingen.
We nemen toetsen af die bij de lesmethoden horen, zodat we kunnen monitoren welke lesstof wel of niet wordt beheerst. Met de leerlingen voeren we gesprekjes over hun doelen, ontwikkeling en vragen.
Hiervoor hebben alle leerkrachten scholing gevolgd: didactisch coachen. Nog steeds wordt er 2x per schooljaar gefilmd inde groep en de leerkracht feedback in leerteams besproken. Zo blijven we ons ontwikkelen.

Afhankelijk van de onderwijsbehoeften delen we de leerlingen in verschillende instructiegroepen in en/of passen we de leerstof aan. 
We monitoren de ontwikkelingen van de leerlingen ook met de toetsen van LIB (Leerlingen in Beeld), voorheen Cito-leerlingvolgsysteem. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen, die naast het beeld van de leerling, ons ook een beeld geven van trends en ontwikkelingen in de school.
Samen met observaties en methode-gebonden toetsen, geeft een adequate analyse van deze toetsen ons een goed beeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. De leerkrachten krijgen zo de informatie die zij nodig hebben om het lesaanbod goed af te stemmen op de leerlingen.

Vanaf schooljaar 2020-2021 gebruiken we hiervoor Leeruniek. In dit dashboard staan alle meetbare (toetsen) en niet meetbare (kind-kenmerken) data. In dit dashboard analyseren we systematisch, maken instructiegroepen, evalueren en stellen bij.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wat opvalt is dat de resultaten op de Eindtoets de laatste jaren boven het landelijk gemiddelde liggen. Daar zijn we, zeker als kleine school, trots op. We denken dat we door onze structuur sterk neer te zetten, rust en veilige, fijne sfeer in de school weten te brengen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

'Lekker in je vel zitten' hangt als een paraplu boven al onze uitgangspunten.Wanneer je (grote) zorgen hebt is het moeilijk om je aandacht op iets anders te richten.
Een veilig sociaal klimaat en een plezierige omgang met elkaar is een voorwaarde om te kunnen leren en werken.
De afspraken uit de Kanjertraining zijn leidend voor iedereen in onze school:

We vertrouwen elkaar

We helpen elkaar

We werken samen

We hebben plezier

We doen mee

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kind in kracht zetten
  • (zelf) Vertrouwen
  • Oog en oor voor ieder kind

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven