SOL Villa Ambacht, Dalton speel-ontwikkel-leerplein

Jan Wissenslaan 9 3341 GG Hendrik-Ido-Ambacht

  • Schoolfoto van SOL Villa Ambacht, Dalton speel-ontwikkel-leerplein
  • Schoolfoto van SOL Villa Ambacht, Dalton speel-ontwikkel-leerplein
  • Schoolfoto van SOL Villa Ambacht, Dalton speel-ontwikkel-leerplein
  • Schoolfoto van SOL Villa Ambacht, Dalton speel-ontwikkel-leerplein
  • Schoolfoto van SOL Villa Ambacht, Dalton speel-ontwikkel-leerplein

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het leerlingvolgsysteem worden de leerlingen van groep 1 t/m 8 regelmatig op verschillende onderdelen getoetst op de leerstofdoelen met behulp van observaties en/of methode onafhankelijke toetsen. Door het vroegtijdig signaleren kan adequaat worden ingespeeld op wat een kind nodig heeft aan (extra) ondersteuning of verrijking.Van groep 4 tot en met 8 werken we met het onderwijssysteem Snappet.

Met behulp van Snappet hebben leerkracht intern begeleider, ouder én kind zicht op de tussenresultaten binnen het onderwijsleerproces. Het kind is zo eigenaar van zijn eigen onderwijsleerproces en kan met zijn leerstofdoelen aan de slag.  Op SOL Villa Ambacht hebben we voor de Snappet verwerking gekozen voor Chromebooks. Een Chromebook biedt nog meer mogelijkheden dan een Snappet tablet.Doel van Snappet: Snappet wil de kwaliteit van het basisonderwijs verbeteren door het benodigd lesmateriaal digitaal aan te bieden voor ieder kind. De  interactieve (slimme) vervanging voor de huidige (werk-)boeken sluit aan op de lesmethoden. Kijk voor meer informatie op www.snappet.org. Hoe werkt het: Onze leerkracht geeft de gewone les-instructie met behulp van het digibord. De verwerking (opgaven) doet de leerling echter via de tablet en niet meer in een schrift. De leerling ziet daardoor meteen of hij/zij de opgave goed heeft gedaan. Is het fout? Dan kan de leerling de opdracht meteen verbeteren. Directe feedback: niet meer wachten tot leerkracht de antwoorden heeft nagekeken, maar direct zien of je het goed of fout doet.

Vanzelfsprekend werken we naast de verwerking met Snappet ook met veel concrete materialen en middelen. Hierdoor vergroten we het inzicht en doorzicht van de kinderen op de leerstofdoelen.Maar er is meer. De leerkracht kan via ofwel de computer ofwel via een Chromebook meekijken hoe de opdrachten worden gemaakt door de leerlingen. De leerlingen zijn met naam te zien op het Chromebook.Achter de naam ziet de leerkracht of een opdracht goed of fout gemaakt is. Rood is fout, oranje dan heeft de leerlingen er meer dan 1 keer voor nodig gehad en groen is in 1 keer goed. Ook kan de leerkracht zien hoever de leerling is gevorderd met de leerstof.  Stel dat er een bepaalde opdracht door veel leerlingen fout wordt gemaakt dan kan de leerkracht deze opdracht nogmaals klassikaal uitleggen. De leerkracht kan via het digibord laten zien hoe de kinderen hebben gewerkt. De Chromebooks worden voor rekenen, taal, lezen en spelling vanaf groep 4 ingezet. Als de kinderen klaar zijn met de opdrachten kunnen ze aan hun eigen doelen gaan werken. Er zijn per jaar leerdoelen opgesteld wat een kind moet kunnen. Daar kan de leerling dan mee oefenen via opdrachten (vragen). En als de leerling opdracht goed maakt is de volgende opdracht iets moeilijker. Als een leerling het fout heeft wordt de volgende opdracht gemakkelijker. Zo werkt iedereen op zijn niveau en blijft ieder kind gemotiveerd om verder te gaan met oefenen (en dus met de leerdoelen). Niet onbelangrijk: de snelle leerlingen hoeven niet meer te wachten tot de hele klas klaar is. Ze kunnen zelfstandig aan hun doelen werken en worden uitgedaagd doordat ze steeds iets moeilijkere opgaven krijgen. Deze manier van werken sluit goed aan bij gedifferentieerde daltonaanpak. We kunnen nu nog beter ieder kind bedienen op zijn eigen onderwijsbehoeften en leerstofdoelen. Deze werkwijze sluit perfect aan bij onze daltonvisie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om tot het beste schooladvies te komen voor onze leerlingen worden verschillende gegevens gebruikt. De observaties van de kinderen en de resultaten die de kinderen tijdens hun basisschoolperiode hebben behaald op zowel de methode gebonden toetsen als de niet-methode gebonden (cito) toetsen worden uitvoerig bekeken. 

Naast de toets resultaten wordt door de leerkrachten ook gekeken naar de ik-doelen. Waarbij we letten op o.a. werkhouding, inzet, studiediscipline en studievaardigheden om tot een passend advies te komen. Tevens nemen we de inschatting van u als ouder mee in onze advisering.

Indien het noodzakelijk is om tot goede adviezen te komen voor het schooladvies van individuele kinderen zal in de maand oktober van groep 8 op de hoofdvakgebieden rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging de tussentoetsen afgenomen worden. De doorstroomtoets in februari is het laatste meetmoment voor het definitieve schooladvies. 

Vanaf eind groep 6 worden de eerste prognoses over het uitstroomadvies gedeeld met u als ouder en besproken met de kinderen. Deze prognose wordt gedurende het leerjaar continu bekeken of het nog passend is voor uw kind. Elk contactmoment wordt gebruikt om samen met u en uw kind voortschrijdend inzicht te krijgen over het voorlopig advies. De kinderen zijn altijd betrokken bij de gesprekscyclus en op de hoogte van hun voorlopig advies.Na de doorstroomtoets zult u door de leerkracht(en) van groep 8 worden uitgenodigd voor het definitieve adviesgesprek.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op ons Dalton speel-ontwikkel-leerplein staan wij voor een brede vorming die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling waarbij intellectuele en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale en persoonlijke groei. Om dit vorm te geven werken wij thematisch en bieden op deze manier een leef- en leeromgeving waarin onze kinderen worden uitgedaagd, op basis van vertrouwen, om het beste uit zichzelf te halen en zich bewust te worden van hun verantwoordelijkheid. Doordat we werken met de ik-doelen werkt ieder kind aan zijn eigen onderwijsbehoeften. ieder kind is immers uniek! 

In de bijlagen kunt u de ik-doelen per unit zien.

Binnen de Dalton kernwaarden werken wij met de methode 'Vreedzaam' aan de sociale opbrengsten van de kinderen.

Vreedzaam wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas,de school, de opvang als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas, de school, de opvang vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. In de pedagogische visie van Vreedzaam staat een aantal uitgangspunten centraal: het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie, het creëren van een positieve sociale en morele norm, het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin. Deze uitgangspunten sluiten goed aan bij onze daltonvisie.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • verantwoordelijkheid
  • reflectie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Waardering Inspectie van onderwijs; november 2019;

Conclusie; Op basis van ons onderzoek, waarvan de bevindingen hieronder zijn weergegeven, zijn wij van oordeel dat sprake is van een 'goede school'. De school voldoet aan alle deugdelijkheidseisen bij de onderzochte standaarden en realiseert op overtuigende wijze eigen aspecten van kwaliteit.

Terug naar boven