Basisschool De Boge

Engbert Pierswei 2 8409 JW Hemrik

  • Schoolfoto van Basisschool De Boge
  • Schoolfoto van Basisschool De Boge
  • Schoolfoto van Basisschool De Boge
  • Schoolfoto van Basisschool De Boge

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets groep 8

De Doorsproomtoets (voorheen eindtoets) is laatste methode-onafhankelijke toets in de schoolcarrière van een leerling op De Bôge. Meestal zijn de resultaten van deze toets op De Bôge in overeenstemming met de resultaten die we in ons methode onafhankelijke volgsysteem zien. De eindtoets wordt door de onderwijsinspectie gebruikt om de resultaten van onze school te meten. De eindtoets kan ook gebruikt worden om het schooladvies te heroverwegen als het resultaat hoger uitvalt dan het schooladvies. Dit betekent niet automatisch dat het advies wordt aangepast. Omdat De Bôge een relatief kleine school is met kleine klassen, heeft een individuele score een grote invloed op het gemiddelde resultaat.

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de Doorstroomtoets in februari afgenomen bij groep 8. Op De Bôge maken we gebruik van de IEP-doorstroomtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van Cito-Lib. De analyse van deze resultaten wordt middels de groepsbesprekingen en de zelfevaluatie gedaan. De resultaten worden tweejaarlijks op groeps- en op schoolniveau geanalyseerd en geduid. Tijdens de groepsbespreking met de IB-er en de leerkracht wordt deze analyse omgezet in een groepsaanpak en/of een individuele aanpak, maar kan ook tot een schoolbrede aanpak leiden. De resultaten en aanpak worden inzichtelijk gemaakt in een groepsoverzicht.

In de onderbouw maken we gebruik van ParnasSys Leerlijn Het Jonge Kind. Middels dit leerlingvolgsysteem volgen we de ontwikkeling van de leerlingen in groep 1 en 2. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Proces van overgang basisschool naar voortgezet onderwijs

Het schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs wordt gevormd door ervaringen van de groepsleerkracht(en), gegevens uit het leerlingendossier, resultaten van de Plaatsingswijzer en de verwachtingen van de ouders en de kinderen. 

In groep 7 wordt tijdens de contactgesprekken gesproken over het mogelijke uitstroomniveau. Tijdens het laatste contactgesprek in groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig advies te horen. Op basis daarvan kunnen leerling en ouders/verzorgers zich oriënteren op de keuze in scholen. 

Elk begin van het schooljaar wordt er op De Bôge een 'ouderavond VO' georganiseerd, waarin ouders van leerlingen in groep 7 en 8 worden geïnformeerd over het te volgen proces. 

Na de midden-afname van de Cito-Lib toetsen in groep 8 wordt de Plaatsingswijzer volledig afgerond en ingevuld. Deze wordt daarna besproken met de ouders én met het betreffende kind. Wanneer adviezen, uitslagen, voorkeuren, enz. bij elkaar komen, kan het kind aangemeld worden op de school van zijn/haar keuze.

De Doorstroomtoets wordt in februari afgenomen. Indien de uitslag van de eindtoets hoger is dan het definitief schooladvies, is het mogelijk het advies te heroverwegen en mogelijk bijgesteld.

De leerkracht van groep 8 heeft tenminste eenmaal in het daaropvolgende schooljaar een gesprek met de school van VO. Tevens verstrekken de scholen van VO het 1e jaar de rapportcijfers aan de basisschool. Op die manier kan de basisschool beoordelen of de keuze correct is geweest.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze visie beschrijven we het pedagogisch klimaat als volgt: "Door oplossingsgericht te werken, kunnen we ons richten op wat goed gaat en dit versterken. Heldere kaders zorgen voor een veilige en prettige sfeer in de school. Op de Bôge wordt iedereen gezien en gehoord en mag en kan iedereen zichzelf zijn."

De volgende waarden nemen wij daarbij in acht:

  • Respect en solidariteit
  • Veiligheid en rust
  • Omgaan met materialen

Deze waarden vinden we terug in onze schoolregels:

  1. Ik ben zuinig op alle spullen
  2. Ik houd me aan de afspraken
  3. Ik loop rustig door de gang
  4. Ik ben vriendelijk voor anderen

Dit alles wordt ondersteund door de methode Kwink, die in groep 1 /m 8 gebruikt wordt. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Oplossingsgericht
  • Gelijkwaardigheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven