Basisschool De Boge

Engbert Pierswei 2 8409 JW Hemrik

  • Schoolfoto van Basisschool De Boge
  • Schoolfoto van Basisschool De Boge
  • Schoolfoto van Basisschool De Boge
  • Schoolfoto van Basisschool De Boge

Het team

Toelichting van de school

Groep 1-2 
Alie Bosma (ma t/m di)
Laurien Waldram (wo t/m vr)

Groep 3-4
Manja Kok (ma t/m di)
Yvonne van Dantzig (wo t/m vr)

Groep 5-6
Rianne Bosma (ma, di, do ,vr)
Manja Kok (wo)

Groep 7-8
Nelly Bakker (ma.mo, di. en wo.)
Annet de Wolf (do.mo. en vr.mo.)

Maandag- en donderdagmiddag werken we met groep 3-4-5 (Manja/Yvonne) en 6-7-8 (Rianne). 

Intern begeleider
Nelly Bakker (ma.mi. en do.(tweewekelijks))

Vakdocenten
Monique Noordhof geeft op maandagmiddag Engels aan alle groepen.
Jeltse Mud geeft op donderdagmiddag gymnastiek aan de leerlingen van groep 3 t/m 8. De overige lessen worden gegeven door de leerkrachten met een gymbevoegdheid. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch een leerkracht afwezig zijn, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Omdat er ook in onze regio een tekort is aan invalleerkrachten, werken de scholen binnen ons bestuur met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen. Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te vinden. Gedurende de eerste dagen wordt de vervanging indien mogelijk intern opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door de extra inzet van een eigen leerkracht, de inzet van directie of intern begeleider, het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt extern naar een structurele oplossing gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de school is één lokaal ingericht als talentenlokaal. Dit lokaal is de centrale plaats van waaruit leerlingen hun talenten kunnen ontdekken en kunnen ervaren waar ze plezier aan beleven.

Ons activiteitenaanbod daarbij is divers; van koken tot beestjes zoeken in de sloot, tekenen, programmeren en gitaar spelen tot solderen. Deze activiteiten worden begeleid door vakdocenten, eigen leerkrachten, ouders, grootouders en dorpsbewoners. Enkele malen per jaar is er schoolbreed talententijd, waarbij leerlingen van verschillende leeftijden door elkaar werken. 

Onze school beschikt over een eigen schoolbibliotheek met een gevarieerd en actueel aanbod boeken voor leerlingen van groep 1 t/m 8. Dit aanbod is samengesteld door de dBos. Wekelijks is er een uitleenmoment, zodat leerlingen thuis kunnen beschikken over actuele boeken.

Op De Bôge vinden we lezen belangrijk. Elke ochtend beginnen we de dag met lezen. In de hal hebben we daarvoor enkele gezellige leeshoekjes ingericht. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 werken we vanuit de doelen. We volgen de leerlingen middels Parnassys Leerlijnen Het Jonge Kind. We stemmen ons aanbod af op de doelen die gedurende een bepaalde periode centraal staan. In het kleuterlokaal hebben we de beschikking over een grote variatie aan eigentijdse ontwikkelingsmaterialen.

In groep 1-2 starten we met de vakgebieden verkeer, sociaal-emotionele ontwikkeling, Fries en Engels. We sluiten hierbij aan op de werkwijze zoals vanaf groep 3 gebruikelijk is.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuningsstructuur (Passend Onderwijs)

OBS De Bôge hanteert, net als alle andere basisscholen vallend onder de stichting Comprix, ‘De HGW-route’, aangepast aan de specifieke werkwijze van de school. De school maakt bij de uitvoering van de route gebruik van De Stipe, het Ondersteuningsteam Primair Onderwijs Zuidoost Friesland, wat zich tot doel stelt scholen te ondersteunen bij het realiseren van passend onderwijs voor leerlingen op de (speciale) scholen van Zuidoost Friesland. Het tegemoetkomen aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, leerkrachten en ouder(s)/verzorger(s) is hierbij het uitgangspunt.

Stap 1: De leerkracht werkt handelingsgericht. Hij/zij neemt waar, signaleert, analyseert, begrijpt, plant en realiseert. De leerkracht noteert specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en doet zelf interventies naar aanleiding van eigen observaties en de (toets)resultaten van de leerlingen.

Stap 2: Cyclisch worden de resultaten van het onderwijs geëvalueerd, drie (indien nodig vier) maal per jaar worden de ontwikkelingen van de groep en van individuele leerlingen besproken met de intern begeleider en waar nodig op schoolniveau. Bij onbeantwoorde vragen rondom de ontwikkeling van een leerling kan er een ondersteuningsvraag gesteld worden aan het ondersteuningsteam van De Stipe of kan het gebiedsteam of de Jeugdgezondheidzorg ingeschakeld worden. In geval van een ondersteuningsvraag aan het ondersteuningsteam van De Stipe beoordeelt het team of de gestelde ondersteuningsvraag verhelderd ofwel direct beantwoord en teruggebracht kan/moet worden in de reguliere cyclus of dat er handelingsgerichte begeleiding (HGB) of handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) gestart kan/moet worden.

Stap 3: Het traject van handelingsgerichte begeleiding (HGB) of handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD) wordt gestart. Het traject betreft bijvoorbeeld een eenmalig consult, een kortlopend traject (3x), een langer lopend traject (zeker 1x per jaar heroverweging) of beeldbegeleiding. Tijdens een HGB- of HGPD-traject worden de fasen intake, strategie, onderzoek, indicering, advies, interventie- en evaluatie doorlopen. Indien nodig worden tijdens dit proces het gebiedsteam, de Jeugdgezondheidszorg en/of andere instanties betrokken. Bij gesprekken zijn ouder(s)/verzorger(s), leerkracht, intern begeleider en een betrokkene vanuit De Stipe aanwezig, mogelijk aangevuld met andere betrokkenen.

Stap 4: In geval van ontoereikende ondersteuningsmogelijkheden en handelingsverlegenheid van de school kan de leerling aangemeld worden voor een multidisciplinair overleg (MDO). Het MDO heeft een adviserende taak met betrekking tot extra ondersteuning, ondersteuning die door de school zelf niet geboden kan worden. Mogelijkheden zijn onder andere plaatsing van de leerling op een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, een school voor speciaal onderwijs, de aanvraag van arrangement of hulp vanuit een externe instantie. Het gebiedsteam wordt hierbij te allen tijde ingeschakeld, indien nodig ook de Jeugdgezondheidszorg en/of andere instanties. Zie www.swvfriesland.nl voor meer informatie.

Leerlingenzorg door derden

In sommige gevallen besluiten ouders om specifieke extra zorg voor hun kind ten aanzien van leerproblemen, bijvoorbeeld dyslexie, bij particuliere zorgbureaus in te huren. Het beleid van alle scholen van de Stichting Comprix in deze is dat deze zorg door derden uitsluitend buiten schooltijd dient plaats te vinden. Slechts bij hoge uitzondering is de directeur bevoegd om af te wijken van dit standpunt. Bij extra zorg valt te denken aan motoriek, dyslexie, logopedie.

Doorstroom groep 1 en 2

Kinderen die na 1 oktober geboren zijn bleven automatisch nog een jaar in groep 1; deze grens is wettelijk verschoven naar 1 januari. Dit kan betekenen dat er bij meer kleuters twijfels ontstaan over het doorgaan naar groep 2 of 3. Vandaar dat wij er voor hebben gekozen de beslissing rond het verlengen te baseren op de gegevens vanuit ons leerlingvolgsysteem Parnassys Leerlijn Het Jonge Kind. Beslissingen rondom de doorstroom worden genomen door de school en de ouders/verzorgers samen. Voor de school beslissen de groepsleerkracht, de intern begeleider en de directie. Bij verschil van mening tussen de ouders/verzorgers en de school geeft de beslissing van de school de doorslag.

Vervroegd doorgaan of doubleren

Bij de overweging vervroegd doorgaan naar een volgende groep of doubleren wordt dit zo vroeg mogelijk in het schooljaar met de ouders/verzorgers besproken. Vaak volgen er meerdere gesprekken. De overweging wordt genomen op grond van toetsuitslagen, taakaanpak, concentratie, motivatie en het sociaal-emotioneel welbevinden van het kind. Dit alles wordt vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem. De groepsleerkracht en/of de intern begeleider geven/geeft advies aan de ouders/verzorgers. Samen (ouders en school) wordt de beste leerweg voor het kind besproken. Er wordt een verslag gemaakt van de gesprekken en na een besluit wordt een handtekening voor gezien gevraagd aan de ouders. Het is wettelijk vastgelegd dat de school het laatste woord heeft en dus bepalend is.

Het Comprix-College

Het Comprix College is een academisch leerpunt dat zich richt op het cognitief talentvolle kind: een kind met bijzondere capaciteiten vooral op het gebied van intelligentie. Daar een IQ-onderzoek geen voorwaarde is bij de toelating tot het Comprix College is (hoog) begaafdheid niet bij iedere leerling officieel vastgesteld. Wij spreken derhalve over cognitief talentvolle leerlingen. Het Comprix College is een bovenschools onderwijsarrangement waar de leerling één dag per week om kan gaan met gelijkgestemden. Het is geen vervanging van de basisschool, maar een aanvulling. De leerlingen worden tijdens deze dag begeleid door een gespecialiseerde leerkracht en een schaduwleerkracht. De CC-dag vindt plaats in het gebouw van de Vensterschool in Noordwolde. Meer informatie vindt u op www.comprixcollege.nl.

Verwijsindex: één kind, één plan

De verwijsindex is een digitaal registratiesysteem waarin professionals uit het onderwijs, de zorg en het welzijnswerk een signaal kunnen afgeven wanneer zij zich zorgen maken om een kind of jongere (0-23 jaar).

Met de meeste kinderen en jongeren in Opsterland gaat het gelukkig goed. Maar soms ontstaat er een situatie die de ontwikkeling van deze kinderen/jongeren tot een gezonde en zelfstandige volwassene in de weg staat. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Depressie
  • Pesten
  • Verslaving
  • Spijbelen
  • Integratieproblematiek
  • Crimineel gedrag
  • Huiselijk geweld
  • Andere problemen in het gezin       

Om deze kinderen/jongeren zo goed mogelijk te kunnen helpen, heeft de gemeente Opsterland zich aangesloten bij de Verwijsindex Fryslân.

Professionals van o.a. basisonderwijs, voortgezet onderwijs, GGD, Maatschappelijk werk en Bureau Jeugdzorg kunnen in de Verwijsindex een signaal afgeven, wanneer zij zich zorgen maken om het welbevinden van kinderen/jongeren.

Wanneer er zorgen zijn om één of meerdere kinderen binnen een gezin, geeft een professional een signaal af in de Verwijsindex. Door deze signalering wordt voorkomen dat er binnen één gezin meerdere hulpverleners werkzaam zijn en u als ouders/verzorgers daardoor met meerdere partijen moet overleggen en/of tegenstrijdige adviezen krijgt. Signalering in de Verwijsindex heeft als doel dat hulpverleners elkaar snel kunnen vinden om de zorg voor het kind/jongere goed op elkaar af te stemmen.

Alle basisscholen in Opsterland maken gebruik van de Verwijsindex. Voor u als ouder/verzorger betekent dit, dat wanneer “de school” zich zorgen maakt over de ontwikkeling van uw kind(eren) of wanneer er problemen in bijvoorbeeld uw thuissituatie zijn, er een signaal wordt afgegeven in de Verwijsindex. “De school” vermeldt dan de naam, het adres en de geboortedatum van uw kind(eren)in de Verwijsindex. “De school” meldt niet wát er aan de hand is, of waaróm zij zich zorgen maakt. Registratie van uw kind(eren) in de Verwijsindex wordt altijd gedaan nadat u als ouder/verzorger hiervan op de hoogte bent gesteld.

Wanneer deze registratie een match oplevert omdat uw kind(eren) ook door een andere professional in de Verwijsindex is geplaatst, wordt het mogelijk de hulpverlening op elkaar af te stemmen en informatie uit te wisselen, om zodoende uw kind(eren) de best mogelijke zorg te bieden die aansluit bij de problematiek. Uiteraard wordt u als ouders/verzorgers intensief bij dit traject betrokken!

Meer informatie kunt u vinden op de websites van:


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

OBS De Bôge heeft zichzelf voor de komende jaren de ambitie gesteld het onderwijsaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen aan te scherpen. Daarbij kijken we zowel naar ons methodisch aanbod als verrijkende activititeiten. 

We streven ernaar een passend onderwijsaanbod voor zoveel mogelijk kinderen te bieden (inclusiever onderwijs). Om hier op te anticiperen gaan we onze kennis op het gebied van gedrag vergroten. Als kleine(re) school zijn we ons bewust van het voordeel van kleinschaligheid.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderopvang Esther

Kinderopvang Esther verzorgd op dinsdag- en donderdag middag de BSO-groep op De Bôge.

De BSO is voor kinderen van 4 – 12 jaar oud. Op maandag wordt BSO aangeboden in Wijnjewoude, in de Telle. Kinderen worden die middag uit school opgehaald met de auto en komen spelen/ontspannen in Wijnjewoude.  

De BSO is er voor ontspanning na een schooldag. Samen gaan de kinderen uit school eten en drinken (groente/fruit en water/thee), daarna wordt een binnen of buiten activiteit aan. De activiteit is niet verplicht, willen de kinderen graag een ander spel/ activiteit doen dan is daar ruimte voor. De naschoolse opvang vindt op dinsdag- en donderdagmiddag plaats in het BSO-lokaal van De Bôge.

U kunt meer informatie over de BSO vinden op de website van Kinderopvang Esther.

Wilt u uw kind aanmelden voor de BSO of wilt u meer informatie? Neem gerust contact op met Kinderopvang Esther via de website of per mail (kinderopvangesther@outlook.com). 

Terug naar boven